Bok/hemsida/etc om distans?

Fossing

Trådstartare
Jag får ibland för mig saker, nu senast att jag vill förbättra min hästs kondis på en lite mer vetenskaplig nivå än "rid länge och långsamt" eller "klättring och intervallträning är bra". Finns det några bra böcker eller informativa sidor om distans eller konditionsträning för häst? Gärna med tempo, distanser och pulsvärden och lite mer sådana nördiga saker. :)

Naturen som ridhus ska lånas på bibblan snarast, Träningslära hittar jag inte tyvärr, annars verkar den bra.
 
Jag får ibland för mig saker, nu senast att jag vill förbättra min hästs kondis på en lite mer vetenskaplig nivå än "rid länge och långsamt" eller "klättring och intervallträning är bra". Finns det några bra böcker eller informativa sidor om distans eller konditionsträning för häst? Gärna med tempo, distanser och pulsvärden och lite mer sådana nördiga saker. :)

Naturen som ridhus ska lånas på bibblan snarast, Träningslära hittar jag inte tyvärr, annars verkar den bra.

Naturen som ridhus är bättre än Träningslära, för den sistnämnda tar i så hiskeligt på intervaller. :o Så börja med naturen som ridlära, den ger bra schema för att rida upp till 8 mil. :)
 
Naturen som ridhus är bättre än Träningslära, för den sistnämnda tar i så hiskeligt på intervaller. :o Så börja med naturen som ridlära, den ger bra schema för att rida upp till 8 mil. :)

Mycket bra tips! Jag har dessutom en häst vars naturliga tempo är Stillsam Lunk, så intervallträning för jättesportiga galoppörer och travare känns ju lite överkurs :D Då behöver jag inte leta mig blå efter Träningslära med andra ord...
 
Mycket bra tips! Jag har dessutom en häst vars naturliga tempo är Stillsam Lunk, så intervallträning för jättesportiga galoppörer och travare känns ju lite överkurs :D Då behöver jag inte leta mig blå efter Träningslära med andra ord...

Nä usch! :p Den kan du leta efter när du bestämt dig för att vinna en massa tävlingar. :angel:
 
Nä usch! :p Den kan du leta efter när du bestämt dig för att vinna en massa tävlingar. :angel:

Jag red en PP 20km en gång, godkänd och bland de första i tid. Min häst tyckte att starten var sketakul, sen efter typ tre kilometer ville han gå hem haha! Så det blir inget tävlingsekipage av oss såvida vi inte får med nån jättepeppad tävlingskompis vi kan springa efter.
Mest vill jag ha bättre kondis på oss båda, just nu känns det som att vi rider ut rättså planlöst, jag vet inte om vi blir bättre eller sämre.
 
Kan ju säga att jag nu fått hem Naturen som ridhus och ville omedelbart börja tävla distans :D
Får se om jag kan övertala hästen också... ;)
 
Nä usch! :p Den kan du leta efter när du bestämt dig för att vinna en massa tävlingar. :angel:


Nu har jag iaf beställt tävlingsbok till min drulle så det kan vara så att han ska bli distanshäst nu. Han verkar ganska peppad iallafall, red typ två mil idag och överlevde.
Leker med tanken att rida CR40 på Göingeritten, är det en bra nybörjartävling? Vi har som sagt ridit PP20 innan men det var ju utan fikapaus. Hur håller man peppen uppe i två slingor? Kan tänka mig att han kommer idiotförklara mig när jag sadlar på IGEN!?! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp