Bukefalos 28 år!

Boka flyg - hur långt innan?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har bokat en yogaresa till Mallorca i höst. Man ordnar sitt eget flyg. Hur långt i förväg är lämpligt att boka? Redan nu? Är det bäst att boka på flygbolagets hemsida eller via någon av alla bokningssidor som finns.

Har tidigare oftast rest med paketresor så inte så van att boka enbart flyg, förutom inom Sverige och där är det begränsat med val från där jag bor. Jag vill ha med bagage och avbokningsbart utan krångel, hellre betalar jag några hundralappar extra för enkel avbokning om det skulle behövas.
 
Man kan bevaka datum på Google och så kan du välja att boka då det blir billigt, då slipper du leta. Jag har bokat både bra och riktigt dåliga "onlineflygbolag" så välj noga. Brukar vara billigare!
Hur funkar det? Hur vet jag när det är som billigast utan att riskera att bli utan flyg eller att t ex avbokningsbara biljetter tar slut?
Och hur väljer jag noga? Tar ett namn jag känner igen?
(Eller ska jag bara ta sas för att det känns säkrast?)
 
Hur funkar det? Hur vet jag när det är som billigast utan att riskera att bli utan flyg eller att t ex avbokningsbara biljetter tar slut?
Och hur väljer jag noga? Tar ett namn jag känner igen?
(Eller ska jag bara ta sas för att det känns säkrast?)
Du får mail vid prisändring. Jag har dock bara använt det inrikes hittills, men det har fungerat klockrent. Bokade sist med Expedia och det fungerade bra. Har också använt booking.com. Avråder från travelsafe.
 
SAS är uppe för konkurs eller rekonstruktion enligt bankerna så säkrast?
De korta sökningar jag gjort hittar bara SAS, Norwedgian och Eurowings det datumet utan mellanlandning. Norwedgian har jag sällan hört något bra om och Eurowings har jag aldrig hört talas om, så SAS känns spontant bäst.
 
Du får mail vid prisändring. Jag har dock bara använt det inrikes hittills, men det har fungerat klockrent. Bokade sist med Expedia och det fungerade bra. Har också använt booking.com. Avråder från travelsafe.
Har man samma rätt till ombokning och återbetalning om man bokar via dessa som om man bokar via flygbolaget? Något annat att tänka på?
 
Om du känner dig osäker kan du även kontakta en riktig resebyrå för att få hjälp med en bokning. De brukar ta en förhållandevis liten slant för sin service.
 
För just Mallorca kan det vara bra att kolla flygstol hos charterbolagen också. Oavsett vem du bokar med bör du betala med kreditkort, speciellt i dessa osäkra tider. Ifall bolaget går i konkurs får du pengarna tillbaka på kreditkortet och slipper vänta ett år eller mer på att eventuellt få lite pengar tillbaka i konkursen.
 
Jag har bokat en yogaresa till Mallorca i höst. Man ordnar sitt eget flyg. Hur långt i förväg är lämpligt att boka? Redan nu? Är det bäst att boka på flygbolagets hemsida eller via någon av alla bokningssidor som finns.

Har tidigare oftast rest med paketresor så inte så van att boka enbart flyg, förutom inom Sverige och där är det begränsat med val från där jag bor. Jag vill ha med bagage och avbokningsbart utan krångel, hellre betalar jag några hundralappar extra för enkel avbokning om det skulle behövas.

Vad är det för yogaresa? :) skicka pm om du vill! Låter ju asnice!
 
De korta sökningar jag gjort hittar bara SAS, Norwedgian och Eurowings det datumet utan mellanlandning. Norwedgian har jag sällan hört något bra om och Eurowings har jag aldrig hört talas om, så SAS känns spontant bäst.
Oj, jag tycker Norwegian funkat riktigt bra när jag flugit med dem. Fräscha plan och okej service. Skulle hellre ta dem än SAS, tycker inte att det blir nån direkt kvalitetshöjning med SAS. Eurowings är ett tyskt lågprisbolag, vet inte mer om dem än så.
 
Jag skulle säga att det är bättre att boka direkt via flygbolaget än typ travelstore och liknande. Strular det upplever jag att man får bättre hjälp om man bokat direkt med flygbolaget.
Näe, det beror nog på. Jag har aldirg bokat direkt via bolag och alltid fått allt fixat vid försenade flyg, avbokningar, covid osv.
 
De korta sökningar jag gjort hittar bara SAS, Norwedgian och Eurowings det datumet utan mellanlandning. Norwedgian har jag sällan hört något bra om och Eurowings har jag aldrig hört talas om, så SAS känns spontant bäst.
Det kan ibland lönas att kolla flyg från annan ort också. Nu vet jag inte varifrån du tänkt flyga, men ibland kan det alltså löns att ta ett tåg först och flyga sen om man vill ha en snabbare rutt/bättre bolag/bekvämare tider
 
Har personligen aldrig haft problem med Norwegian.
Mina svärföräldrar råkade ut för att ett Norwegian-plan ställdes in, och när de krävde kompensation påstod Norwegian helt fräckt att de åkt med det inställda planet! O_o

(Svärfar är jurist så det tog inte speciellt länge innan ersättningen landade på deras konto i varje fall).
 
Jag gillar att boka via Ticket. De hjälper dig före under och efter resan, utan att det kostar extra.
I min stad har de ett kontor med väldigt hjälpsam personal.
Om det skulle strula, så är de väldigt hjälpsamma med tex återbetalning osv.
Jag gillar Ticket skarpt.
 
För min del hade det berott på hur mycket jag skulle kunna spara på att vänta. Är det en billig sträcka till att börja med hade jag nog bokat direkt för att slippa oro över att missa det. Men om jag kunde spara mycket pengar hade försökt vänta lite.
 
Har man samma rätt till ombokning och återbetalning om man bokar via dessa som om man bokar via flygbolaget? Något annat att tänka på?
Du måste helt enkelt läsa villkoren. :) trots min resa som jag bokade på travelpartner inte blivit av än på grund av pandemin har jag trots allt kunnat boka om den två gånger, trots att jag inte bokade med av/ombokning. Men det har varit nästan omöjligt att få tag på deras kundtjänst. SAS är däremot väldigt lätta att få tag i till exempel. Så läs på om sidan du bokar på, ovan nämnd har rätt kassa recensioner, men jag gjorde inga efterforskningar då jag bokade.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp