Bokbingo sommaren 2020

Visa bifogad fil 55855
Bingo... :banana:
Bergens stjärnor kändes som en urtråkig bok innan jag började läsa men överträffade förväntningarna och var rätt bra.
Flickorna som sprang var riktigt bra! Bra skildring av Sveriges baksida. Hur unga tjejer hamnar i prostitution, droger osv.
En man som heter Ove som handlar om min bonuspappa.. :D:love: Hög igenkänning!
Rebell Fjärde (eller kanske tredje) boken i en serie som jag tycker liknar t.ex. Hunger Games och Divergent.

Annars är det mest deckare.. Tyckte Populärmusik från Vittula var värdelös och jag gillade heller inte 1794, men den var utan tvekan bättre än föregångaren.
Full bricka!
Visa bifogad fil 55775
Sista krysset blir "utspelar sig före 1900" med Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström.
Tyckte så klart den var bra, jag läste ju de böcker som utspelar sig innan i början av sommaren och stilen är densamma.
Wow! Grattis till er båda för full bricka :bump:
 
Maria Gunter, Smart. Vad vetenskapen säger om intelligens, gult omslag

Även om vi inte vet riktigt VAD i hjärnans processer som fångas med begreppet intelligens är det klart att det är ett relevant begrepp som svarar mot något som fungerar som förklarande faktor i samband med hur olika människor tänker. Genom tiderna har det blandats så mycket med olika värderingar att det är knepigt att behanda ämnet neutralt. Meningen är att ge en överblick om hur äldre forskning har brukats och vad som är aktuell kunskap idag. En OK bok.
92473098-1ad9-4cd5-b530-abdc007bae8a.png
 
Wiweka Warnling Conradson, Vad är rätt?, vatten på omslaget (som har absolut inget att göra med innehållet...)

Fyller sin funktionen att ge informativ grundkunskap men är för präglad av att vara skriven för studenter för att kännas som trevlig läsning. Vilket förvärrades av att det var min första erfarenhet av talsyntes. Behövs att man vänjer sig vid stolpigheten i det och lyssnar på lite annat vis än vanligt tal.
vad-ar-ratt.jpg
 
Wilhelm Agrell, Stig Wennerström. Myten om en svensk spion, med en verklig person.

Utredningen och åtalet byggde i stort på Wennerströms egen bekännelse. Men hur mycket stämmer egentligen av det han berättade? Var han den framstående mästerspion han framställde sig som? En kort bok och lättillgänglig bok.
 
Jag kryssar

Där ort- eller personnamn nämns i titeln
De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg
Spännande, intressant och tragisk skildring av "bacha posh" flickor som kläds och växer upp som pojkar i Afganistan. Jag hade ingen aning om detta och kan inte bestämma mig för om det är smart eller makabert eller båda delar...

En huvudperson jag inte gillar
Märkta för livet av Emelie Schepp
Polisen Mia Bolinder är verkligen extrem osympatisk! Annars var boken ganksa bra och spännande, men jag blir lite bekymrad över att folk kan tänka ut så gräsliga saker! Egentligen hade jag tänkt spara den här kategorin till femte delen i serien om Leona (som är ännu mer osympatisk än Mia!) men nu råkade jag kryssa den här av bara farten. Lite lika är böckerna, kvinnor med svår barndom, taskiga fäder och veka mödrar. Och så kan de inte riktigt hålla sig till reglerna. Men Jana Berzelius sköter det hela betydligt bättre än Leona!
 
Tre nya kryss från mig!

En du tyckte var SUPERBRA: The Good Daughter av Karin Slaughter - den höll hela vägen, med andra ord! Väldigt spännande och intressant historia från början till slut, och det tyckte även sambon som tog över boken efter mig. Framförallt väldigt bra persongalleri.

En med overkliga inslag: Perfect People av Peter James. Den här hade egentligen också kunnat passa in på ovanstående ruta, för den var verkligen bra! Den handlar om ett par som förlorat ett barn och bestämmer sig för att försöka igen - men denna gången genom att gå till en genetikforskare som erbjuder så kallade "designer babies" där man kan välja att manipulera fostrets gener så att barnet föds med specifika egenskaper som att t.ex. inte behöva sova mer än 2 timmar per natt, inte behöva äta, osv. Det visar sig snart att den idén var lite för bra för att vara sann...

En som du länge tänkt läsa: Dead Simple av Peter James. Jag har länge tänkt läsa något av Peter James men aldrig riktigt kommit till skott, så han fick bli årets semesterförfattare (håller på med ännu en av hans böcker i skrivande stund)! Riktigt bra story, men tyvärr verkar boken vara rätt dåligt korrekturläst eftersom jag hittade både ett och två grammatikfel och dessutom några detaljer som inte riktigt stämde. Men den var tillräckligt bra överlag för att jag ska förlåta honom! ;)

Sommarbokbingo 2020 23rd August.JPG
 
En bok där originalspråket inte är svenska eller engelska:
Den sista önskningen - Andrzej Sapkowski
(originaltitel; Ostatnie Zyczenie, språk; polska)
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-529236057.jpeg


Jag ääälskar tv-serien, men jag äääääälskar boken ännu mer! Det här var bra skit!
 
Tadaaaa!

Sommarbokbingo 2020.JPG


Så otroligt nöjd med att faktiskt ha klarat av Ulysses! 25 dagar tog det, min kompis och jag skrev ett instagraminlägg en dag var om läsningen och hade det inte varit för att vi gjorde det tillsammans hade jag nog aldrig tagit mig igenom den.

Tack @Ceta för detta roliga bingo :heart
 
Ni börjar väl tröttna på mig och David Baldacci nu ;) men har läst hans bok Mörkläggningen och kryssar i rutan "Valfri bok" och avslutar därmed mitt Baldacci-maraton.
Boken är den senaste om hjälten Amos Decker och Baldacci gjorde något väldigt vågat när han sammanvävde ytterligare en av hans hjältar, nämligen Will Robie i samma bok. Detta kan bli otroligt konstigt/fel - tänker bara på hur Margit Sandemo gjorde samma sak i serien Ljusets Rike där Isfolket fick möta Häxmästarfamiljen och det blev bara krysstat och för tillgjort. Men här är resultatet riktigt lyckat. Mycket bra bok som vanligt av Baldacci (med undantag av den jag skrivit om tidigare)
 
Anders Brolin, "Smartast bland mesar", valfri bok
Om kognitiva funktioner och hur kunskapen om dessa vuxit genom forskning. Speciellt olika fågelprojekt författaren varit delaktig i och speciellt om talgoxen som anses vara en av de "smartaste". Vi får också lära oss att smart inte är något bra begrepp att använda då olika hjärnor kan lösa olika uppgifter på olika sätt och att djurs olika livsmiljö gör att det varierar vilka funktioner som är viktiga att ha i hjärnan. Trevlig och lättillgänglig bok.

Yrsa Sigurdardottir, "Arvet", i en huvudstad
Barnpsykologen Freyja och polisen Huldar utreder ett mord i Reykjavik, där offrets sexåriga dotter är nyckelvittne. Bra liksom de tidigare böcker jag läst av henne.
 
Kate Pickett, Richard Wilkinson, Jämlikhetsanden. Därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen, Nämner smittsam sjukdom
En otroligt intressant bok! Borde läsas av alla med samhällsintresse.

Utgångspunkten är att i fattiga samhällen, där svält och infektionssjukdomar är av betydelse, så förbättras folkhälsan effektivast av att samhällets totala ekonomiska resurser ökar och alla hjälps av det. I rikare samhällen försvinner sambandet mellan ökad rikedom och förbättrat liv. Istället identifierar författarna en annan faktor som har liknande nyckelroll i att leda till genomgående förbättring: Jämlikhet.

Epidemiologer som använder ett mycket brett och omfattande underlag och med statistiska metoder visar på hur sambanden med olika sociala faktorer ser ut. Genomgång av tonårsgraviditeter, utbildningsnivå, kriminalitet, psykisk ohälsa, välfärdssjukdomar, missbruk, livslängd osv. där dels USAs olika stater jämförs och dels ett antal olika länder.

Blir tydligt att hur man än delar in grupper och vilka faktorer man än tittar på så är samhällets jämlikhet påtaglig faktor för gott liv, både som objektivt mätt hälsa och som subjektivt upplevd lycka. Och det blir bättre för ALLA, alltså även för de socialt privilegierade och rikaste.

Den troliga förklaringen är att det hänger ihop med hur människans sociala förmåga fungerar. Det är mycket mer stressande att leva i ett mer ojämställt samhälle. Och vi tål väldigt dåligt att leva med kronisk/strukturell stress, vilket får betydande följdverkningar på hälsa och beteende.
 
Bok med hästar i:
Ödets svärd - Andrzej Sapkowski
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--819961411.jpeg

Jag fortsätter med böckerna om häxkarlen. De är så himla bra.

Nästa bok blir lite av en utmaning, eftersom jag byter språk. Det verkar inte finnas fler böcker i serien översatta till svenska, så jag byter till finska istället. Hjärngympa!
 
Bokbingo.jpg

Read on location - Springpojken av Gabriella Ullberg Westin

Lite halvfusk då jag inte bor i Hudiksvall längre, men mina föräldrar gör så jag är där då och då och även om jag inte läst den här boken just där någon gång får det duga.

Den här boken är inte speciellt bra men det var inte den första (Ensamfjäril) heller. Det är väldigt stereotypt, väldigt mycket fokus på allas utseende och trots att det är en "deckare" - väldigt mycket sex som beskrivs på ett typ.. porrigt vis. Deckare möter erotik helt klart.

Hade det inte varit för att det utspelar sig i Hudik och man kan få en helt annat inre bild av saker hade jag inte läst de här böckerna. Kan rekommendera till alla som är bekant med staden men om inte är det inget att bry sig om tycker jag.

Lite kul också är att det faktiskt innehåller en hel del småfel som blir störigt just för att man är bekant med området, gatukorsningar osv som inte existerar i verkligheten blir orimligt irriterande trots att det inte spelar roll egentligen.
 
Tre kryss till!

Med vatten på omslaget: Summer at Little Beach Street Bakery av Jenny Colgan

Med hästar i: Klaras dröm av Pia Hagmar. Jag kände mig lite nostalgisk och det var så mysigt att läsa om Klara igen, herregud vad hon och jag tillbringat mycket tid tillsammans under uppväxten! :D

Valfri bok: Här fick det bli Not Dead Enough av Peter James, jag lyckades inte riktigt få in den på någon annan ruta.

Jag ska en sväng till Akademibokhandeln i eftermiddag och planen är att köpa en bok som utspelar sig i en huvudstad och en där författaren heter ett son-namn. Sedan har jag redan en med bilder/foton i som jag planerar att läsa, så me de tre borde jag kunna få till 2 x bingo innan slutet av månaden! :)
Sommarbokbingo 2020 1st Sep.JPG
 
Yrsa Sigurdardottir, Eldnatt, ett ord i titeln
En man med downs syndrom sitter på rättspsyk efter att ha bränt mer sitt vårdboende med fem döda som följd. Men har han verkligen gjort det? Advokaten Thora börjar undersöka om ärendet hanterades rätt och om allt var som det skulle på boendet.
 
Då kryssar jag bok sexton, utspelar sig i Afrika. Jag läste En halv gul sol. Jag ställer mig väldigt frågande till varför den här boken fått så lysande omdömen, för jag tyckte inte alls att den var bra. Tänkte att den skulle ta sig på slutet, så jag härdade ut alla över sexhundra sidor.
Den grep aldrig tag i mig och jag brydde mig inte vad som skulle hända med karaktärerna alls. Helt enkelt inte min typ av bok.

Har även läst Neverwhere av Marisha Pessl och Hotet av Mats Söderlund, båda riktigt bra, men vet inte riktigt vart jag ska placera in dem på brickan :) Jag är tydligen mer av en young adult fiction-läsare :D
 
Då kryssar jag bok sexton, utspelar sig i Afrika. Jag läste En halv gul sol. Jag ställer mig väldigt frågande till varför den här boken fått så lysande omdömen, för jag tyckte inte alls att den var bra. Tänkte att den skulle ta sig på slutet, så jag härdade ut alla över sexhundra sidor.
Den grep aldrig tag i mig och jag brydde mig inte vad som skulle hända med karaktärerna alls. Helt enkelt inte min typ av bok.
:eek::eek::eek:

Nu var det så länge sedan jag läste den boken att jag inte riktigt minns den tillräckligt väl för att "försvara" den, men jag minns i alla fall att jag var extremt gripen av berättelsen och karaktärerna! Tur att vi är olika! :D
 
Då kryssar jag bok sexton, utspelar sig i Afrika. Jag läste En halv gul sol. Jag ställer mig väldigt frågande till varför den här boken fått så lysande omdömen, för jag tyckte inte alls att den var bra. Tänkte att den skulle ta sig på slutet, så jag härdade ut alla över sexhundra sidor.
Den grep aldrig tag i mig och jag brydde mig inte vad som skulle hända med karaktärerna alls. Helt enkelt inte min typ av bok.

Har även läst Neverwhere av Marisha Pessl och Hotet av Mats Söderlund, båda riktigt bra, men vet inte riktigt vart jag ska placera in dem på brickan :) Jag är tydligen mer av en young adult fiction-läsare :D
:eek::eek::eek:

Nu var det så länge sedan jag läste den boken att jag inte riktigt minns den tillräckligt väl för att "försvara" den, men jag minns i alla fall att jag var extremt gripen av berättelsen och karaktärerna! Tur att vi är olika! :D
Har också ett minne av den var bra, men det var några år sedan för mig också.
 
:eek::eek::eek:

Nu var det så länge sedan jag läste den boken att jag inte riktigt minns den tillräckligt väl för att "försvara" den, men jag minns i alla fall att jag var extremt gripen av berättelsen och karaktärerna! Tur att vi är olika! :D

Ja visst är det intressant att man är så olika! :) Tyckte den var sååå seg och tog mig flera veckor att läsa den. I jämförelse med Stephen King-boken jag läser nu, där jag läst 411 sidor sedan igår eftermiddag :D
Tyckte bara att karaktärerna var ogreppbara eller tråkiga. Det enda som piggade upp mig var utdragen ur boken, med en liten twist där på slutet.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 247
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
397
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 566
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp