Bokbingo sommaren 2020

Jag ska vara med i detta bokbingot :D

Jag har dock inte läst klart någon bok än, utan bara hunnit börja planera vad för kul böcker jag kan läsa (och reserverat en del böcker på biblioteket :angel: ). Sedan har jag ju självklart taggat igång och gjort ett nytt uppslag i min bullet journal ;) Och gjort några fler bokmärken (med inspiration från andras digitala verk) att använda i alla böckerna jag kommer ha igång nu närmaste tiden :angel:

IMG_20200602_214033212.jpg
 
Jag ska vara med i detta bokbingot :D

Jag har dock inte läst klart någon bok än, utan bara hunnit börja planera vad för kul böcker jag kan läsa (och reserverat en del böcker på biblioteket :angel: ). Sedan har jag ju självklart taggat igång och gjort ett nytt uppslag i min bullet journal ;) Och gjort några fler bokmärken (med inspiration från andras digitala verk) att använda i alla böckerna jag kommer ha igång nu närmaste tiden :angel:

Visa bifogad fil 51901
Bokmärken när det finns utmärkta hörn att vika på varje sida? :D

Men skämt åsido jättefina drakar verkligen! :)
 
Jag kryssar huvudperson jag inte gillar med Svärmodern av Moa Herngren, som har åtminstone tre huvudpersoner jag inte gillar ;) De har sina skäl, men vilka jobbiga människor! Mycket bra bok dock, kan varmt rekommenderas för t.ex ett ord i titeln eller utspelar sig i en huvudstad. Eller bok som inte börjar i början av berättelsen.

Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Hur mycket måste en verklig person figurera för att det ska räknas? Räcker det en den nämns en gång eller måste den har varit med i boken t.ex. träffat huvudpersonen eller på annat sätt gjort något aktivt? Boken jag läser nu som jag tänkt lägga under "overkliga inslag" beskrev precis en person som att hon såg ut som Helen Mirren. Men det är väl för lite för att räknas?

Annars har jag en annn bok på min lista där det figurerar verkliga personer. Overkliga inslag är nog min enklaste kategori i det här bokbingot. Älskar fantasy!
 
Jag är klar med min första bok, "A Good Neighbourhood" av Therese Anne Fowler, för krysset med en huvudperson som jag inte gillar (pappan i den vita familjen).

Boken handlar om ett grannpar - en African American professor i biolog/ekologi och hennes mixed race tonårig son, och en nyinflyttad, rik, vit familj där pappan är lokalkändis, frun är hemmafru, och fruns tonåriga dotter. Jag tyckte att det var en mycket bra bok, och den är framförallt väldigt relevant med tanke på vad som händer i USA just nu. Boken publicerades i mars i år, så det var innan George Floyd, Christian Cooper och demonstrationerna, men det den tar upp är definitivt en del av problemet i USA idag.
Väldigt förenklat, så det som händer är att dottern och sonen blir kära i varandra, vilket kompliceras av att den färgade mamman stämmer den vita pappan för att ha dödat en över hundraårig gammal, gigantisk, ek som är på hennes tomt. Den vita pappan hittar ungdomarna tillsammans, och lyckas då, som vit man och lokalkändis, få till ett åtal mot den färgade pojken gällande kidnappning och våldtäkt - trots att pojken var helt oskyldig (vilket pappan också förstår, men han tänkte använda det för att bli av med stämningen kring trädet). Med tanke på bevisen (pappans ord, att det fanns en kniv där som ungdomarna hade använt för att skära upp ost med, att de kunde vägra låta flickan komma till tals i rättegången etc.) och USA's rättsprocess med jury, så fanns det ingen chans för pojken att han skulle kunna bedömas oskyldig, och mediasnurren kring det hade redan gjort så att en mobb av arga, vita män hade totalt förstört en av pojkens händer, liksom att han i allmänhetens ögon redan bedömdes som skyldig och blivit av med jobb, stipendie för utbildning etc. - vilket gör att även om åtalet skulle läggas ner så skulle hans liv vara förstört. Det slutar med att pojken tar sitt liv, vilket händer samtidigt som tjejen får reda på vad som hänt och lyckats få ut i media vad hennes styvpappa och åklagaren håller på med.
 
Kryss nummer tre, på "utspelar sig före 1900", blir En okänd människas berättelse av Anton Tjechov. Årtalet nämns aldrig men boken kom ut 1893 så jag utgår ifrån att det inte var en framtidsskildring ;) Det är en kortroman, hyfsat lättläst trots alla besvärliga ryska namn.

Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Hur mycket måste en verklig person figurera för att det ska räknas? Räcker det en den nämns en gång eller måste den har varit med i boken t.ex. träffat huvudpersonen eller på annat sätt gjort något aktivt? Boken jag läser nu som jag tänkt lägga under "overkliga inslag" beskrev precis en person som att hon såg ut som Helen Mirren. Men det är väl för lite för att räknas?

Annars har jag en annn bok på min lista där det figurerar verkliga personer. Overkliga inslag är nog min enklaste kategori i det här bokbingot. Älskar fantasy!
Tycker det nog är lite för lite. Hade Helen Mirren gått förbi dem så är det en annan sak, men nu nämns ju bara hennes namn ;)
Kan tipsa om Domardansen eller Ers majestäts olycklige Kurt om du vill ha många verkliga personer som figurerar :)
 
Mitt första kryss ”Med en huvudperson du inte gillar”. Har läst Läckbergs ”Vingar av Silver”. Kan verkligen inte med Faye...🙈
 
Kryssar "oväntat slut" med Dit solen aldrig når av Marianne Cedervall. Tredje delen i hennes gotländska mysdeckarserie. Jag var helt säker på att mördaren var en av två personer men jag hade fel. Lättläst och trevlig.
Har vatten på omslaget, vilket jag först hade tänkt kryssa, och det är hästar med i boken.
 
Sommar gör att läslusten kommer tillbaka och jag kan göra mitt första kryss:

En bok med gult omslag - Sommar på den lilla ön i havet av Jenny Colgan
Jag hade lite svårt att komma in i den, jag gillade inte inledningen och var nära att lägga ifrån mig boken men sedan tog den sig. Den kommer dock inte upp i samma nivå som hennes andra böcker enligt mig.
 
Sommar gör att läslusten kommer tillbaka och jag kan göra mitt första kryss:

En bok med gult omslag - Sommar på den lilla ön i havet av Jenny Colgan
Jag hade lite svårt att komma in i den, jag gillade inte inledningen och var nära att lägga ifrån mig boken men sedan tog den sig. Den kommer dock inte upp i samma nivå som hennes andra böcker enligt mig.

Är det den med Flora?

Jag tror att det är den serien som jag har läst av Jenny Colgan. Är de andra bättre alltså?
 
Är det den med Flora?

Jag tror att det är den serien som jag har läst av Jenny Colgan. Är de andra bättre alltså?
ja det är nog första boken om Flora.
Jjag gillade böckerna om "det lilla bageriet" med Polly mer, men det kan kanske ha något med att jag är väldigt svag för lunnefåglar ;) :love: .
 
Jag är klar med en till, för en bok som inte börjar i början - "Aurora Rising" av Amie Kaufman och Jay Kristoff. Det är en ungdoms sci-fi som utspelar sig i rymden med luftskepp, aliens etc. Första scenen i boken är att en av huvudpersonerna håller på att dö p.g.a en storm i rymden och hans dräkt går sönder, och sedan resten av första kapitlet får vi dels följa hans kamp för att inte dö och dels tillbakablickar till några timmar tidigare och hur han hamnade i den situationen. Definitivt läsvärd för personer som gillar YA sci-fi/fantasy, i still med t.ex. Marissa Meyer.
 
Kryss 1 blir en genre jag inte vanligtvis läser; Dömda kvinnor av Elin Hägg.

8548F45E-59AD-48B4-9DEE-93041073846A.jpeg


Jag läser sällan historisk facklitteratur, men den här har jag läst tillsammans med barnen. Den går igenom 17 kvinnor som genom historien dömts för brott i Sverige. Ett mycket bra sätt att belysa hur samhället och kvinnors villkor har förändrats. Det handlar om häxprocesser, radiopirater, hungersnöd och upplopp, HBTQ och mycket mer.

Jag lärde mig massor och den är lagom ingående samt bra pedagogiskt. Läsåldern är satt som 9-12 år och det stämmer nog bra då min 8-åring var precis på gränsen till för ung för att greppa allt. Både han och lillasyster fascinerades dock mycket av de mer hemska ödena som framför allt drabbade barn och kapitlet om änglamakerskan Hilda Nilsson har vi läst om flera gånger, men ”på dagen, för att det inte ska vara för otäckt”. :)
 
Kryss 2 blir en bok som inte börjar i början av historien; Störst av allt av Malin Persson Giolito.

A622F1C6-6C84-4CC5-8701-0C3ECBD03084.jpeg


Jag vet inte om någon har missat den då den var en riktig snackis för några år sen, men hos mig har den blivit liggande. Det handlar om en rättegång efter en skolskjutning på ett gymnasium. Huvudpersonen Maja sitter häktad och vi får följa både historien som leder fram till tragedin och rättegången i nutid.

Det är mycket juridik, många priviligierade, men också trasiga ungdomar. Boken är skriven i jag-form ur Majas perspektiv och det skapar en distans både till övriga och henne själv som jag inte riktigt gillar. Men i övrigt är den helt fantastiskt berättad, språket och sarkasmen är helt i min smak.
 
Jag kryssar "där en verklig person figurerar" med Vävarnas barn av Per Anders Fogelström.
Första delen i de tre böcker som utspelar sig före serien som börjar med Mina drömmars stad. Utspelar sig 1749-1779 och huvudpersonerna är Johannes och Maja Krohn samt deras barn Per och Sofia. De arbetar på Barnängens manufaktur. Som arbetare är man i denna tid i stort sett livegen. Lönen räcker inte alltid, men har man inget arbete kan man bli arresterad för lösdriveri.Via familjen Krohn och deras bekanta utspelar sig flera livsöden, både på fabriken, som piga och på tukthuset.

Bra och intressant bok, jag ska nu läsa fortsättningen. Finns flera verkliga personer i boken, främst en av ägarna till Barnängen, Carl Gustaf Apiarie.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 070
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp