Bokbingo sommaren 2020

Kryss 2 blir en bok som inte börjar i början av historien; Störst av allt av Malin Persson Giolito.

Visa bifogad fil 52165

Jag vet inte om någon har missat den då den var en riktig snackis för några år sen, men hos mig har den blivit liggande. Det handlar om en rättegång efter en skolskjutning på ett gymnasium. Huvudpersonen Maja sitter häktad och vi får följa både historien som leder fram till tragedin och rättegången i nutid.

Det är mycket juridik, många priviligierade, men också trasiga ungdomar. Boken är skriven i jag-form ur Majas perspektiv och det skapar en distans både till övriga och henne själv som jag inte riktigt gillar. Men i övrigt är den helt fantastiskt berättad, språket och sarkasmen är helt i min smak.
Den finns även som serie på Netflix. Ruskigt bra!
 
Jag kryssar krigsrutan med En andra allians av Denise Rudberg, andra delen ur Kontrahenterna. Bra, men lite slarvigt korrekturläst / redigerad.

Sommarbokbingo 2020.JPG


Jag ställer mig dock lite frågande till att de kallas spänningsromaner, för jag tycker inte direkt att de är det, även om vissa bitar absolut är lite spännnande.
 
ja det är nog första boken om Flora.
Jjag gillade böckerna om "det lilla bageriet" med Polly mer, men det kan kanske ha något med att jag är väldigt svag för lunnefåglar ;) :love: .

Jag läste ganska nyss andra delen om Flora och tyckte att den var bättre än första. Mer djup och med ett riktigt intressant spår.

Läste även hyfsat nyss The little bookshop on the shore av Colgan, som är en sorts fristående fortsättning på The little bookshop on the corner. Löjliga titlar (vilket författaren själv adresserar i förordet faktiskt) men den förstnämnda var riktigt bra.
 
Jag är klar med två kryss till :)

"First Comes Scandal" av Julia Quinn, för krysset där en smittsam sjukdom nämns. Det är en historical romance som utspelar sig i England runt 1790-talet, åt regency romance hållet även om den utspelar sig lite tidigare. Jag gillade framförallt Quinns Bridgertonserie när jag läste den för några år sedan, men jag tycker inte riktigt att hennes senare böcker varit på samma nivå. Inte heller den här var något fantastiskt, även om den var trevlig. Det var dock lite trevligt att i den här boken få möta några av huvudkaraktärerna i Bridgertonserien som småbarn och att få möta deras föräldrar. Jag hade egentligen tänkt att boken skulle passa på krysset för en bok som utspelar sig före 1900, vilket dock är ett av de absolut enklaste kryssen för mig. Men sen läste jag på blurben att den manliga huvudkaraktären här skulle vara läkarstudent, så jag höll tummarna att någon sjukdom skulle nämnas. Och redan på sida två nämndes den första :up:

"House of Earth and Blood" av Sarah J Maas, för krysset med en superbra bok. Det är en urban fantasy new adult bok som utspelar sig i en värld med modern teknik men med alla möjliga typer av övernaturliga väsen som lever i världen. Jag är ett stort fan av Sarah J Maas tidigare böcker, så jag hade redan planerat att lägga den här på det krysset. Och med tanke på att jag, ehm, kanske inte somnade riktigt den tiden jag hade tänkt igårkväll (imorse?...) eftersom jag inte kunde lägga undan boken när det "bara" var 300 sidor kvar (av 800), så passar den ganska bra in på det krysset :p

IMG_20200609_094529500.jpg
 
Jag är sjukt upphetsad över det här bingot. Har massor med spännande böcker redan, halva bingot är nog planerat. Möjligen får jag planera om min read-on-location om karantänreglerna gör att vi inte kan åka till Sverige i sommar. :cry:

Första krysset blir för en bok där originalspråket inte är svenska eller engelska. Jag har lyssnat på "Die Welt von Morgen" av Petra Durst-Benning. Det är tredje delen i "Die Fotografinnen-Saga" som utspelar sig i början av förra seklet och bara ca 3-4 mil ifrån där jag bor. Den var helt ok, mitt intresse mattades dock av lite i jämförelse med för de två första böckerna Som det slutade kommer det helt säkert en fjärde också och sannolikheten är stor att jag trots allt kommer att lyssna på den också trots allt. Så direkt dålig var den ju inte.
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Jag kryssar overkligt med Visheten vaknar av Elin Säfström. Urban fantasy som jag bara älskar! Inte min genre egentligen ju, men dessa är fantastiska.
 
Två kryss till:

Utspelar sig i en huvudstad: Stad i världen av Per-Anders Fogelström. Det är den del jag tyckre sämst om i Mina drömmars stad-serien, men den är bra ändå. Den här gången gillade jag den bättre än förr om åren, jag kanske har vuxit ikapp den? Upptäckte en del nyanser som jag inte tänkt på tidigare, t ex hur perspektivet avgör hur en männsiak uppfattar (det där lät jättedumt). Men när Emelie var ung var hon den medvetna och moderna, i sista boken är hon den gamla fastern som inte hänger med riktigt.

En bok där en smittsam sjukdom nämns: Digerdöden av Dick Harrysson. Den var sådär faktiskt. Lite torr. Jag lyssnade ju på Pestens år för ett par månader sedan och den var ltie piggare, men också en annan typ av berättelse.

Nu har jag trotsat min rädsla för att bli besviken på Fogelström och har börjat med Vävarnas barn...

Här är mitt Mina drömmars stad-spread (fråga inte om det gröna kluddet, jag vet inte vad som hände...) :
20200611_212714.jpg


Synd att det kom på tvären...
 
Jag kryssar "utspelar sig under ett krig" med Krigens barn av Per Anders Fogelström. Huvudperson är i första hand Håkan Rapp, som lär känna personerna från förra boken, Vävarnas barn. Han blir avskedad som dräng och tar värvning för att få en chans att äta sig mätt och slippa bli arresterad för att han saknar anställning. Livet som menig i svenska armén är hårt, kroppsaga är vanligt och han får inte så mycket mat som han hoppats. I kriget mot Ryssland 1788 blir han lätt skadad i foten och får jobba som sjukdräng medan han återhämtar sig. Han visar sig ha fallenhet för det och får vara kvar i tjänst hos fältskären. Han deltar i de många krig Sverige är inblandad i under de år boken utspelar sig, 1788-1814.

Boken var inte riktigt lika bra som föregångaren, men klart läsvärd. Man fick inte följa personerna på samma sätt då det var många långa stycken med förklaringar kring hur det kom sig att det blev krig, hur olika slag gick och hur de styrande resonerade. Säkert många som finner det intressant, men inte jag. Men jag kommer fortsätta med nästa del i serien, Vita bergens barn.
 
Jag är klar med två böcker till nu :up:

"Vinter vid Sommen" av Camilla Dahlson, för krysset read on location. En feel-good bok där huvudpersonen plötsligt ärver ett spahotell från en främmande människa, vilket gör att hon och barnen flyttar dit och försöker få igång och driva spahotellet. Trevlig läsning, men inte något mästerverk :)

"Coraline" av Neil Gaiman, för krysset med en bok från en genre som jag inte vanligtvis läser. Jag gick igenom min bokhylla på Goodreads och kollade vilka genrar jag hade minst böcker från, och då var bland annat skräck med på listan. Eftersom jag faktiskt hade en skräckbok (visserligen en barnbok ;)) i min to-read lista så tänkte jag att det kunde vara ett bra tillfälle att faktiskt få den boken läst. Men även om jag gillar Gaimans andra böcker jag läst, så kan jag nu i efterhand säga att jag fortfarande inte är något fan av skräck :p
 
Tre nya kryss, utan att jag ens planerade det :) till råga på allt är de på rad!

Sommarbokbingo 2020.JPG


Big mushy happy lump av Sarah Anderson har jag haft hemma från biblioteket flera gånger men aldrig lyckats komma mig för att läsa. Den finns på Storytel som e-bok så jag läste den igår när jag var ute och åkte lite. Den funkar sådär som e-bok får jag säga, går man ur appen hoppar den tillbaka till start hela tiden. Så läs den i ett svep ;)

Ett smakprov:

mobiluppladdning_5ee5def72a6b22b78ce9543e.jpg


Livrädd av Sharon Bolton är bok två i serien om Lacey Flint. Den är inte lika bra som den första, men ganska spännande. Utspelar sig i Cambridge, en stad jag verkligen gillar.

Och Solsken och parmesan är en fin berättelse om en gruppresa som inte blir riktigt som planerat. Stundtals väldigt rolig, stundtals hemskt sorglig. Påminner lite grann om fantastiska Kistbyggarna av Morgan Larsson. Och här finns massor av italiensk mat, mums.
 
Nytt kryss, bok som utspelar sig i en huvudstad (t o m Vita Huset är avbildat på framsidan). 5e och sista boken om Kamelklubben - De Sammansvurna av David Baldacci. Jag är ett stort Baldacci-fan och det här är andra gången jag läser boken och jag har inte koll på bovarna eller handlingen! Sitter som fastnaglad hela boken igenom hur konstigt det än kan låta när jag redan läst den en gång.
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Kryssar "länge velat läsa" med Where'd you go, Bernadette? av Maria Semple, som har stått på min läslista i många år. Kul idé (boken består till största delen av brev, mail, rapporter, handskrivna lappar osv.) - lite ojämn i utförandet. Somligt är fruktansvärt roligt, somligt jättesegt.
 
Bokbingo 1.png

Så har jag börjat, insåg att jag har läst flera böcker som inte passar in i bingorutan men så kan det vara! Men Månsystern av Lucinda Riley som är del fem i serien De sju systrarna passade in, den börjar mitt i, sen kastas man tillbaka till början för att arbeta sig fram mot inledningen. Trevlig bok och serie som är rätt förutsägbar. Jag är mest nyfiken på huvudstoryn som löper genom böckerna, men de två sista böckerna är inte utgivna än så jag får väl försöka vänta. :)
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Jag kryssar magnifika Rodham av Curtis Sittenfeld på SUPERBRA. Men den hade kunnat passa in på gult omslag, eller huvudstad, eller verklig person - eller kanske oväntat slut beroende på vad man får för känslor under läsningen såklart. Helt otroligt bra, delvis verklighetsbaserat och delvis litterärt fantasifullt om vad som kanske skulle ha hänt om Hillary Rodham inte tackade ja till Bill Clintons frieri. Oerhörd bok. Underhållande, fascinerande och SÅ välskriven.
 
Visa bifogad fil 52748

Jag kryssar magnifika Rodham av Curtis Sittenfeld på SUPERBRA. Men den hade kunnat passa in på gult omslag, eller huvudstad, eller verklig person - eller kanske oväntat slut beroende på vad man får för känslor under läsningen såklart. Helt otroligt bra, delvis verklighetsbaserat och delvis litterärt fantasifullt om vad som kanske skulle ha hänt om Hillary Rodham inte tackade ja till Bill Clintons frieri. Oerhörd bok. Underhållande, fascinerande och SÅ välskriven.

Den såg jag på Storytel igår och funderade över! Kanske borde lägga till den till min lista.
 
Jag är klar med två kryss till :D

"You Deserve Each Other" av Sarah Hogle, för krysset med en valfri bok. En romance bok som handlar om ett förlovat par som ska gifta sig om någon månad, men där förhållandet gått utför under den senaste tiden. Ingen av dem vill dock bryta förlovningen själva, eftersom det då är denne som får stå för räkningen för bröllopet och liknande - så istället försöker de sabotera för varandra och få den andre att bryta förlovningen. I slutändan leder det dock till att de lär känna varandra bättre och att de hittar tillbaka till varandra. En trevlig bok :)

"Tsumiko and the Enslaved Fox" av Forthright, för krysset med ett personnamn i titeln. Det är en fantasybok baserad på blandat japansk och engelsk kultur. Boken utspelar sig några månader efter att världen fått reda på att det finns övernaturliga varelser, skepandsändrare av olika typer. Tsumiko, som växt upp på ett barnhem/kloster, får plötsligt reda på att hon ärvt en stor förmögenhet av en avlägsen släkting. I denna förmögenheten ingår det en kitsune som varit förslavad i släkten i århundraden, och som blivit av med stora delar av sin magi och som varit tvingad att göra exakt det som han blivit tillsagd av sin ägare. Och som inte riktigt uppskattar att ha en ny ägare, som kan tvinga honom till att göra nya saker. En bra bok, där andra delen i serien direkt åker in på min to-read lista :up:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 156
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp