Bokbingo sommaren 2020

Jag vill också vara med på bingot!

Hittills har jag läst
1. Styr din plog över de dödas ben av Olga Tokarczuk. Den var väldigt välskriven och spännande! Blev jättesugen på att läsa mer av samma författare. Boken innehöll bilder, så den rutan kryssade jag.

2. Sen läste jag Det är något som inte stämmer av Martina Haag. Jag kryssade för "bok som innehåller god mat" men mitt minne är kort så jag vet inte ens om det var mycket god mat i den? Iaf så får hon äta någon typ av grillad nyligen fångad fisk efter att ha levt på frystorkat i två veckor, så den måltiden var om inte annat mycket god!

3. Trean blev Adjö det ljuva livet av Camilla Henemark och medförfattare. Här gick rutan med verklig person som figurerar! Asså hon har levt ett så sjukt fett liv innan hon kraschlandade totalt. Massor av toppenhärligt skvaller.

4. Många människor dör som du av Lina Wolff fick gå i rutan "en genre du vanligtvis inte läser". Den är hennes debutbok, en novellsamling. Jag gillar verkligen hennes författarskap med lite magisk realism och massor om sexualitet. Alla noveller var välskrivna och medryckande, jag är dock lite dålig på att typ begrunda en enstaka. Istället skyndar jag bara vidare till nästa. De förtjänade bättre, och det är också anledningen till att jag sällan läser noveller :p.

5. Livläkarens besök av PO Enquist är boken som utspelar sig före 1900. Christian den sjunde med sin schizofreni ska styra konungariket Danmark och en läkare från Tyskland utses till hans beskyddare. Enquists språk är så roligt och karaktäristisk, gillar att han använder uttryck som "!!" och massa kommatecken. Karaktärerna är lagom många och fascinerande.

Nu går jag in på Samlade verk av Lydia Sandgren, en bok med gult omslag men även read on location för mig. Jag bor ju i Gbg och har slagits av hur få Göteborgsskildringar det finns?
 

Bifogade filer

  • bokbingo.png
    bokbingo.png
    114,7 KB · Visningar: 6
Mitt andra kryss blir för A Walk Across the Sun av Corban Addison, som jag kryssar som "Med gult omslag". Jag har nu läst tre böcker av samme författare de senaste åren och tyckt nästan lika bra om dem allihop, men just denna är nog trots allt den som fångat mig minst tror jag. Jag vet inte riktigt varför. Den var dock oerhört bra ändå, men om de andra får betyg 9/10 så får kanske den här 8/10.

51nd034dtaL.jpg


Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Jag har nu läst tre böcker av samme författare de senaste åren och tyckt nästan lika bra om dem allihop, men just denna är nog trots allt den som fångat mig minst tror jag. Jag vet inte riktigt varför.
Såg nu att det här var hans allra första bok och att den skrevs några år före de andra, så det förklarar kanske saken!
 
Tur det inte finns något att vinna i bingot... En månad har gått och nu kommer mitt första kryss.
Sverker Johansson På spaning efter språkets ursprung. Utspelar sig före 1900.

Handlar om hur vi fick ett språk och varför. Hämtar kunskap från olika vetenskaper och anlägger ett evolutionsperspektiv. Diskuterar sådant som vilka egenskaper som behövs för att ha ett språk, vad som skiljer att språk från något som inte är det, och vilken nytta språket gör. Varför har det varit överlevnadsmässigt lönsamt för just människan men inte för andra arter att utveckla den förmågan? Berör därför också sådant som hur människan resp. andra apor försörjt sig och organiserat sig socialt. Samarbete/hjälpsamhet är en aspekt som visar sig ha betydelse. Läsvärd.
 
Jag forsätter med mina David Baldacci-böcker och kryssar Med ett Ort- eller personnamn i titeln: Fallet Walter Dabney. Lika bra som alla andra Baldacciböcker :)

Amos Decker blir vittne till en våldsam konfrontation precis utanför FBI:s huvudkontor i Washington D.C. En man skjuter en kvinna och sedan sig själv, mitt på ljusa dagen. Decker står handfallen bara några meter bort. Trots Deckers extraordinära observationsförmåga förvirrar mordet både honom och hans team. De kan inte hitta någon koppling mellan mördaren, som visar sig vara en framgångsrik familjefar, och offret, en omtyckt lärare. Det verkar inte heller finnas något motiv.
 
Jag är klar med en bok till, "Where the Lost Wander" av Amy Harmon, vilken till slut blev mitt kryss för en bok med en häst i (passar in på flera, t.ex. börjar inte i början, verklig person och före 1900-talet).

Det är en historical fiction med en del romance, och handlar om en ung änka som tillsammans med sina föräldrar och syskon börjar sin långa resa västerut på the Oregon Trail i USA under 1850-talet i jakten på ett bättre liv. Med på resan är bland annat en halvindian, som följer med för att sälja mulor till militären men som sedan bestämmer sig för att fortsätta resan tillsammans med familjen efter att han och änkan blir kära i varandra.

Det var en intressant bok, som på ett bra sätt skildrade strapatserna på resan västerut (baserat delvis på gamla dagböcker från en av författarnas släktingar, som flera gånger genomfört resan), liksom indianernas liv och kamp om överlevnad.

20200628_174857.jpg
 
Kryssar "med ett ort- eller personnamn i titeln" med Farewell to the East End av Jennifer Worth. Den tredje av böckerna som ligger till grund för tv-serien Barnmorskan i East End.
Många korta historier och personporträtt, med lite bakgrundshistoria mellan. Helt ok, men inte jättebra. Är nog bättre om man inte jämför med tv-serien, men svårt att låta bli.
 
Nu går jag in på Samlade verk av Lydia Sandgren, en bok med gult omslag men även read on location för mig. Jag bor ju i Gbg och har slagits av hur få Göteborgsskildringar det finns?

Ja, faktiskt är det så. Jag älskar bra göteborgsskildringar och njöt stort av dem i Sandgrens bok :)

Andra bra göteborgsskildrare (enligt mig) är Viveca Lärn och Åke Edwardson. Även Johan Nilssons bok Göteborgs schamaner är riktigt lyckad. Marie Hermanson är också bra :)
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Två kryss från mig -

Station Eleven av Emily St John Mandel har jag tänkt läsa i flera år men det är inte riktigt min genre (så den hade passat i den rutan också) men nu blev det dags och den var helt fantastisk. Dystopi om vad som händer efter att den extremt dödliga och extremt smittsamma Georgia Flu sprider sig som en löpeld över världen - men även om vad som hände innan. Flera personers historia berättas. Strålande, verkligen.

Sedan kryssar jag huvudstad med Adults av Emma Jane Unsworth, som utspelar sig i London. Också mycket bra om att bli vuxen i den värld vi lever i, med sociala medier och digital kommunikation som en katalysator till mycket som händer.
 
Kryss för En smittsam sjukdom nämns:
"Balladen om sångfåglar och ormar" av Susanne Collins
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-1876218737.jpeg

(Rabies nämns och utgör en viktig del i historien.)

Mycket läsvärd bok. Hade kunnat kryssa den på flera andra rutor, som t ex superbra eller ogillar huvudperson.
 
Kryss för Ogillar huvudperson:
"Hur man blir slängd överbord" av Emmy Abrahamsson.
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image-2059843826.jpeg


Genom hela boken ville jag bara skrika ut min frustration över huvudpersonen. Vilket på sitt sätt är ett gott betyg. Övriga beskrivningar har varit välskrivna och orsakat både fniss och suckar.
 
Jag började googla bra skildringar av Göteborg igår och ramlade över en gammal ungdomsbok från 70-talet av min stora favorit Viveca Lärn. Boken heter Maj och är lite förlegad i sina uttryck, men jag tyckte jättemycket om den! Dock blir den inte min Read on Location som jag hade tänkt, utan hamnar istället på verklig person-rutan då det är många verkliga personer som figurerar, från Igor Stravinskij som är sur på att ett isberg gjorde att hans båt fick gå direkt till Göteborg utan att stanna i Köpenhamn, till Lasse Lönndahl som köper fisk på Saltholmen efter en dåligt tidsberäknad båttur och lite mer lokala göteborgskändisar. Kul och mysig läsning som fick mig att bli lite extra kär i min hemstad. (Boken utspelar sig mellan ungefär 1945 och 1970 skulle jag säga.)

Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Jag är inne i något crazy läsflow, vilket i och för sig är skönt efter en besvärlig vår. På "genre jag vanligtvis inte läser" kryssar jag Rött, vitt och kungligt blått av Casey McQuiston, som jag skulle klassa till romance vilket jag mycket sällan läser. Den var helt okej, riktigt rolig ibland. Det var lite kul att läsa den såpass tätt inpå Rodham - McQuistons bok handlar också en del om valrörelse och politik och ja, det är intressant.

Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Nytt kryss nu i Read on Location, inte alltför många böcker som utspelar sig i Mariefred men jag har hittat barnserien PAX skriven av Ingela Korsell och deckarförfattaren Åsa Larsson. Jag har läst första delen Nidstången. I den lilla staden Mariefred börjar konstiga saker hända. Onda krafter försöker komma åt det gamla, magiska biblioteket under kyrkan och i takt med att väktarna blir äldre försvagas bibliotekets magiska skydd. Bröderna Alrik och Viggo får uppdraget att försvara biblioteket mot mörka krafter.

Den var faktiskt riktigt trevlig så jag kommer att fortsätta lyssna på bok 2 och med den kommer jag kryssa i rutan en genre du vanligtvis inte läser.
 
Nytt kryss: Bok som utspelar sig under ett krig

Paris försvunna döttrar
av Pam Jenoff

Handlar om kvinnliga spioner under andra världskriget. Man får bl.a. följa Grace 1946 och hennes jakt på vilka kvinnorna på fotografierna hon hittat är. Delar av boken utspelar sig under andra världskriget. Riktigt bra!!! Rekommenderas!

Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Jag är klar med ett bok till - "En dag till att leva" av Ryszard Kapuściński, för krysset med en bok där originalspråket inte är svenska eller engelska. Boken är en icke-skönlitterär skildring av en polsk journalists tid i Angola precis när inbördeskriget bröt ut 1975-1976. Det är egentligen inte riktigt min typ av bok, men den var intressant att läsa och ledde till mycket googlingar och nya kunskaper om ett land som, liksom Nigeria, jag inte har så mycket tidigare koll på.
 
Jag kryssar "där författaren har ett son-namn" med Ingens mamma av Josefine Adolfsson.
Boken består av tolv texter skrivna av kvinnor som är frivilligt barnlösa, liksom jag är. Jag känner igen mig till viss del, men inser att jag inte alls rör mig i kretsar där det pratas barn och funderas över detta. Min familj har helt accepterat det, och de vänner jag mest umgås med är hundkompisar som är 10-15 år äldre än mig och har vuxna barn.
Några av texterna gillade jag inte alls, men de flesta var bra.
 
Jag är klar med två böcker till, och får nu mitt första bingo :up:

För krysset med en bok med overkliga inslag - "Oath Sworn" av Jacky Leon. En standard förstabok i en urban fantasy serie - det vill säga en bok som jag gillade och där jag lagt in bok två på min att läsa lista ;) Lite i samma stil som Patricia Briggs första bok i Mercy Thompson-serien.

För krysset med en bok där det är mycket god mat - "A Scone To Die For" av H.Y. Hanna. En trevlig cozy mystery, där huvudpersonen slutat på sitt högavlönade yrke i Australien och flyttat hem till Oxford, England för att öppna ett tearoom. En tidigare kund hittas mördad en morgon utanför huvudpersonens tearoom, och huvudpersonen, som är väldigt nyfiken av sig, bestämmer sig för att göra en egen liten investigation i fallet.

IMG_20200705_132039788.jpg
 
Ett gäng nya kryss :)

En med namn i titeln - Dunham. Boken handlar om när Hillary träffade Bill Clinton, och vad som hade hänt fram till idag, ifall de inte gift sig. Tycker det var ett intressant tankeexperiment, men att den var lite seg i andra halvan. Kul episoder med Donald Trump med!

Gult omslag - Och eken står där än. En feelgoodroman. Mysig, men nja..

Med hav på omslaget - Djupgraven. En fantastyskräckis för barn i yngre tonåren. Den var inte så läskig, men kul med lite svensk fantasy. Kommer nog inte fortsätta med serien dock.

Ett ord i titeln - Främlingen. Spänningsroman/mysdeckare. Gillar Griffiths sätt att skriva, och denna boken är trevlig. Hade hellre fått en fortsättning om Ruth Galloway dock!

I en huvudstad - Adults. Tips från @Anna men tycker tyvärr inte den var superbra. Handlar om en tjej i 35-årsåldern och hennes kamp mot inre demoner. Karaktären påminner en del om Ester Nilsson, men dennas besatthet är inte över en man, utan över hur folk tolkar henne på sociala medier. Jag föredrar dock Ester Nilssons besatthet :p

DD1FB7F9-70E9-48A9-9A16-C2E02F3C8FC6.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 269
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
398
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 567
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp