Bokbingo sommaren 2020

Ett ord i titeln - Främlingen. Spänningsroman/mysdeckare. Gillar Griffiths sätt att skriva, och denna boken är trevlig. Hade hellre fått en fortsättning om Ruth Galloway dock!

Senaste om Ruth kom någon gång i våras, The Lantern Men, men den kanske du har läst? Kommer på svenska i oktober, heter då Irrbloss :)
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Jag kryssar Read on location med en riktig gammal favorit, Café Brazil av Anita Eklund Lykull som utspelar sig i Göteborg. Det är bok två i en trilogi (första heter Silverdelfinen och tredje Julia mitt i världen) som jag måste ha läst tjugo gånger i yngre år. Blev väldigt glad när jag såg att Saga Egmont släppt dessa tre och två av hennes fristående titlar som e-böcker och hoppas att resten av utgivningen också kommer för de verkar ha blivit gallrade på bibblan :( Hennes andra trilogi om Nella är nämligen också underbar, liksom ett par andra av hennes fristående.

Dock blir jag lite irriterad på att förlaget inte alls bekantat sig med bokens innehåll när de valt omslagsbild - nu verkar de ju nischa sig på att ge ut äldre böcker som inte längre finns i tryck osv. så jag kan förstå det, men det blir lite konstigt när de valt en bild från Shutterstock på en svart flicka med bricka i handen och ett drömskt uttryck i ansiktet, när huvudpersonen är en blek och ljushårig tjej som har hjärtesorg och livskris på sabbatsår från gymnasiet. Men jag får släppa den ;)
 
Senaste om Ruth kom någon gång i våras, The Lantern Men, men den kanske du har läst? Kommer på svenska i oktober, heter då Irrbloss :)
Jag kör dem på svenska på storytel, så får vänta till i höst. Men tack för tipset 😘
 
Maria Ernestam, Toalettpapperskungen, Med ett oväntat slut.
En mycket kort, lågmält smårolig bok. En grå tjänsteman i en gudsförgäten kommun råkar beställa fyra lastbilslass med toapapper istället för fyra förpackningar som det var meningen. Det verkar först som ett katastrofalt misstag, men när media senare granskar kommunernas upphandling så framstår det istället som fenomenalt framsynt. Livet blir inte som förr för mannen eller orten.
(och för den som undrar så har det ingen koppling till pandemibunkring...)
 
Bokbingo.jpg

Har hunnit starta bingot ganska bra innan jag bestämde mig för att vara med "officiellt".

Utspelar sig i en huvudstad:
Ett litet snedsprång av Denise Rudberg. Ganska typiskt deckare men från ett lite annat perspektiv, i alla fall delvis. Jag kan inte påstå att den var särskilt spännande men den höll intresset uppe, kommer nog att läsa mer i serien! Många beskrivningar av Stockholm så en norrlänning som jag var rätt lost :D

Med ett ord i titeln:
Eldvittnet av Lars Kepler. Jag gillar verkligen den här serien även om jag läser den rätt sakta. Jag gillar att man i den här tredje boken får veta vad som döljer sig bakom den handlingen som bara hintas om i de första två böckerna, ser fram emot att fjärde boken eventuellt handlar mer om det!

En där huvudpersonen påminner om någon du känner väl:
Blybröllop av Sara Paborn. Tyvärr känner jag en "Horst", vill inte avslöja så mycket mer än så ifall någon här vet vem jag är men det var mycket igenkänning i boken vilket var lite sorgligt. Det är ändå en fruktansvärt rolig bok jag verkligen rekommenderar!
 
intensity-koontz_dean_r-15125747-frnt.jpg


Med gult omslag - Intensity av Dean Koontz

Här kan man snacka om passande titel i alla fall för det är en väldigt intensiv bok. Den handlar om en tjej som så att säga hamnar i en situation med en seriemördare (vill inte spoila för mycket). Första kapitlet hinner inte ens ta slut innan det är fullt ös och sedan fortsätter det så tills de allra sista sidorna i boken.

Jag gillar verkligen skildringen av mördaren och framförallt de bitarna man får se ur hans perspektiv jämfört med hur offret uppfattar honom. Den innehåller lite blodiga beskrivningar men det blir aldrig så detaljerat att det blir äckligt.

Ruskigt spännande, framförallt mot slutet. Rekommenderar verkligen :)
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Jag läste Bergens stjärnor av Jojo Moyes till hästrutan. Lyssnade delvis på svenska och läste delvis på engelska, det fungerade rätt bra. Den var helt okej, intressant att läsa om ett område som jag inte vet speciellt mycket om (Appalacherna, kolbältet, Kentucky) men ganska förutsägbart.
 
Kryssar "med bilder/foton" med Mindhunter av John Douglas och Mark Olshaker. Boken som ligger till grund för Netflix-serien med samma namn.
Början av boken är som en självbiografi av John Douglas och beskriver hur han till slut hamnade i FBI. Sedan utvecklar han och kollegor i slutet av 70-talet och början av 80-talet arbetssättet för att ta fram profiler för seriemördare och andra speciella brott. Denna delen var lite rörig. Boken är inte längre kronologisk utan försöker beskriva vissa typer av brott/förövare i samma kapitel. En del hänvisningar till typiska amerikanska företeelser utan förklaringar som jag fick googla.
Helt ok bok, men inte jättebra.
 
Jag är klar med två böcker till :up:

Dels "The Girl on the Train" av Paula Hawkins, för krysset med ett oväntat slut. Jag är inte världens största fan för mystery/thrillers, men tyckte det var på tiden att jag läste den här nu. Den var bra, även om det inte är min favoritgenre, och det var ju inte den jag väntat mig som var the bad guy i slutändan.

Dels "The House in the Cerulean Sea" av T.J. Klune, för krysset med vatten på omslaget. För ett tag sedan kollade jag igenom Goodreadslistan om de bästa böckerna publicerade hittills i år, och en bit ner på listan fanns denna, med över 4.5 i rating (baserat på över 8000 som läst den) - vilket är väldigt högt, framförallt med tanke på att det inte är typ bok 4 i en serie (de brukar ha högre ratings, antagligen eftersom det främst är de som gillar serien som fortsätter läsa böckerna). Sen gick jag in på boken, såg den häftiga covern, såg genren som passar mig väldigt bra (fantasy/lgbt/romance), läste blurben - och bad biblioteket att köpa in boken. Vilket jag är vädligt glad för så här i efterhand, både så att jag fick läsa den och så att andra för möjlighet att läsa den :D (det är redan två i kö som har reserverat den :up: ). När det gäller vad boken handlar om så var det en bra beskrivning på baksidan av boken, skriven av Gail Carriger: "1984 meets The Umbrella Academy with a pinch of Douglas Adams thrown in. An utterly absorbing story of tolerance, found family and defeating bureaucracy."

House Cerluean Sea.jpg
 
Bokbingo.jpg

"Där en smittsam sjukdom nämns"

En sekund i taget av Sofia Nordin.

Nästan hela jordens befolkning dör i ett virus, 13-åriga Hedvig tror hon är ensam kvar tills hon träffar Ella, hur överlever man apokalypsen som tonåring typ?

Inser att jag är för gammal för den här boken då den uppenbarligen riktar sig mot tonåringar. Den är inte särskilt engagerande men lättläst och jag tycker nog att författaren lyckas fånga ganska bra de tankar som snurrar i huvudet vid den åldern.

Men slutet, alltså seriöst det här är nog det värsta slut jag varit med om i en bok? Jag har läst flera böcker med "öppna" slut där man liksom får fundera själv, eller tom såna med regelrätta cliffhangers vilket iofs kan vara irriterande ibland men det här är inget av dessa, den bara har inget slut typ?

Det är på riktigt som att författaren en dag bara "nej nu pallar jag inte skriva mer på den här boken folk får väl föreställa sig hur den fortsätter". Trodde först att det saknades sidor men nej den slutar bara pang bom.

Helt värdelöst och jag rekommenderar inte den här boken till någon (eller någons barn). :down:
 
Två nya kryss :)

Read on location - Yarden. Lyssnade på den i veckan när jag var i Skåne/Malmö. Verklig skildring av författarens upplevelse av sin ”klassresa åt fel håll” och hans arbete på Yarden. Intressant och ögonöppnare, men inte riktigt min grej.

Under ett krig - Paris glömda döttrar. Efter tips i tråden :) Tycker idén med boken var fantastisk, men blev lite besviken på genomförandet. Den hade sina starka partier, men en stor del kändes rätt urvattnad.
48F85597-1852-4AFE-BC2B-14BA6549C7CB.jpeg
 
Karl-Gösta Bergström, Nöd och död. Den ryska ockupationen i norr 1809. Utspelas under ett krig.

Det berörs sällan i historieundervisningen att den norra delen av landet var ockuperat under Finska kriget. Förf. vill sprida kunskap och reda ut hur samhälle och befolkning påverkades. Epidemier av rödsot och fältsjuka, tvångsleveranser av mat, arbete och material, plundring. Där allt som produceras behövs för befolkningens överlevnad innebär kravet på att försörja militärerna en omfattande nöd och död. Men det finns ändå en ambition att organisera det inom de vanliga samhällsfunktionerna och inte låta trupperna utsätta befolkningen för vad som helst.
 
Kryssar "endast ett ord i titeln" med Maskmakaren av Anna Ihren, senaste delen i en deckarserie.
Jag gillade de första böckerna som utspelade sig i Smögen. De två senaste har samma huvudpersoner men utspelar sig i Göteborg. De är inte längre småtrevliga mysterier utan försöker, utan att riktigt lyckas, vara mer internationella och mörkare. Ok tidsfördriv, men inte jättebra.
 
Visa bifogad fil 54064
"Där en smittsam sjukdom nämns"

En sekund i taget av Sofia Nordin.

Nästan hela jordens befolkning dör i ett virus, 13-åriga Hedvig tror hon är ensam kvar tills hon träffar Ella, hur överlever man apokalypsen som tonåring typ?

Inser att jag är för gammal för den här boken då den uppenbarligen riktar sig mot tonåringar. Den är inte särskilt engagerande men lättläst och jag tycker nog att författaren lyckas fånga ganska bra de tankar som snurrar i huvudet vid den åldern.

Men slutet, alltså seriöst det här är nog det värsta slut jag varit med om i en bok? Jag har läst flera böcker med "öppna" slut där man liksom får fundera själv, eller tom såna med regelrätta cliffhangers vilket iofs kan vara irriterande ibland men det här är inget av dessa, den bara har inget slut typ?

Det är på riktigt som att författaren en dag bara "nej nu pallar jag inte skriva mer på den här boken folk får väl föreställa sig hur den fortsätter". Trodde först att det saknades sidor men nej den slutar bara pang bom.

Helt värdelöst och jag rekommenderar inte den här boken till någon (eller någons barn). :down:

Det är en serie, så det var nog planerat att locka till att folk ska köpa och läsa de följande tre. Men jag förstår vad du menar, det får ju finnas gränser även för cliffhangers.
 
Sommarbokbingo 2020.JPG


Kryssar "utspelar sig i Afrika" med en helt fantastiskt bra titel, The girl with the louding voice av Abi Daré. Kommer på svenska i september som Flickan som fick en röst. Oerhört bra om en ung flicka i samtidens Nigeria, med massor av insprängd fakta om landet. Jag tyckte att jag hade lite koll efter att ha läst Adichie, men detta var fantastiskt.
 
Kryssar "utspelar sig i Afrika" med en helt fantastiskt bra titel, The girl with the louding voice av Abi Daré. Kommer på svenska i september som Flickan som fick en röst. Oerhört bra om en ung flicka i samtidens Nigeria, med massor av insprängd fakta om landet. Jag tyckte att jag hade lite koll efter att ha läst Adichie, men detta var fantastiskt.
Vad kul att den var bra, det låter lovande! Det är en av de böckerna som mitt bibliotek håller på att köpa in och som jag reserverat men som inte levererats till biblioteket ännu (tillsammans med 5 andra just nu, det tar ett tag för biblioteken att få nyinköpta böcker leverarade :p ). Den kom med på min to-read lista efter min googling efter böcker från Nigeria, utöver Adébáyọ̀s bok som jag hade för mitt Afrikakryss :up:
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 191
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 563
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp