Bokbingo sommaren 2020

Ceta

Trådstartare
Hej!

Här kommer nästa bokbingo :bump:

För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och hitta böcker man inte hittat annars.

När du läst en bok som passar in i en ruta så gör du ett kryss i din bingobricka. Kryssat kryss gäller. En bok per kryss och ett kryss per bok.

Man väljer själv om man satsar på lite strö-kryss, bingo, eller full bricka. Denna brickan sträcker sig till sista september :) Är något oklart, eller ni vill ha tips på böcker i de olika rutorna så skriv!
Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Vilka roliga kategorier! Nu ska jag inte bara ha jobblitteratur och offentliga utredningar som underlag denna gång (det blir nog väldigt svårt att få bingo på bara det urvalet, hur många man än läser). Men den nya växtskyddslagen och tankarna bakom den är i och för sig en väldigt intressant pågående läsning för en odlingsnörd!

Read on location blir kanske lite mindre glamouröst som urval inom tvåtimmarsområdet, men visst går det! Och boken om trädens hemliga liv kommer ju lätt att passa in både här och där.
 
Det är alltid lika kul att inventera bokhyllan och önskelistan på Adlibris och se vad som passar in!
Tyckte först det var lite jobbigt att "read on location" var med igen, hade helt slut på idéer där. Men det är en ny deckare på gång som utspelar sig på Öland, den borde komma ut innan september. Och det tar ju bara 15 minuter för mig att åka över bron, hade ändå tänkt lokalturista på Öland i sommar.
 
Mitt första kryss blir "en med mycket god mat" med Låt det som varit vila av Marianne Cedervall.
Andra delen i en gotländsk deckarserie med Anki och Torsten. Anki är nybliven pensionär som flyttat till Gotland för ett lantligt liv med sina islandshästar. Torsten är hennes granne, en pensionerad polis. Mysdeckare, lite i stil med tv-serien Mord i paradiset.
Just denna bok utspelar sig under en tryffelfestival med en lyxig tryffelmiddag, så en hel del god mat nämns flera gånger.
 
Hmm.... om man inte ska vara med den här gången!

Vad räknas som on location? Måste det vara i staden/kommunen man befinner sig i eller räcker det med landskapet?

Med bilder/foton i blir svårt mtp att jag i stort sett bara lyssnar på ljudböcker. Men jag får väl hitta en bok att låna på biblioteket.
 
Hmm.... om man inte ska vara med den här gången!

Vad räknas som on location? Måste det vara i staden/kommunen man befinner sig i eller räcker det med landskapet?

Med bilder/foton i blir svårt mtp att jag i stort sett bara lyssnar på ljudböcker. Men jag får väl hitta en bok att låna på biblioteket.
När det gäller med bilder/foton finns det ju en hel del barnböcker, graphic novels eller faktaböcker som är ganska korta och lättlästa, om du inte vill lägga ner så mycket tid på pappersböcker utan föredrar ljudböcker ;)

Jag bor på landet utanför en liten tätort, och för de tidigare omgångarna av on location har jag räknat den närmaste delen av landskapet, den delen som känns mer som "hemma". Det blir inte bara min kommun, utan kanske en klunga av 2-4 olika kommuner som har liknande stil gällande storlek, natur etc. och som jag normalt sett rör mig i. Jag bor också ganska nära länsgränsen, så i alla fall en av kommunerna ligger i ett annat landskap.
 
När det gäller med bilder/foton finns det ju en hel del barnböcker, graphic novels eller faktaböcker som är ganska korta och lättlästa, om du inte vill lägga ner så mycket tid på pappersböcker utan föredrar ljudböcker ;)

Jag bor på landet utanför en liten tätort, och för de tidigare omgångarna av on location har jag räknat den närmaste delen av landskapet, den delen som känns mer som "hemma". Det blir inte bara min kommun, utan kanske en klunga av 2-4 olika kommuner som har liknande stil gällande storlek, natur etc. och som jag normalt sett rör mig i. Jag bor också ganska nära länsgränsen, så i alla fall en av kommunerna ligger i ett annat landskap.

Det låter rimligt! Fast jag hittade en deckare som utspelar sig bl.a. i min hemstad. Kanske ger mig på den.
 
När det gäller med bilder/foton finns det ju en hel del barnböcker, graphic novels eller faktaböcker som är ganska korta och lättlästa, om du inte vill lägga ner så mycket tid på pappersböcker utan föredrar ljudböcker ;)

Jag bor på landet utanför en liten tätort, och för de tidigare omgångarna av on location har jag räknat den närmaste delen av landskapet, den delen som känns mer som "hemma". Det blir inte bara min kommun, utan kanske en klunga av 2-4 olika kommuner som har liknande stil gällande storlek, natur etc. och som jag normalt sett rör mig i. Jag bor också ganska nära länsgränsen, så i alla fall en av kommunerna ligger i ett annat landskap.
Kul med så nära som möjligt tycker jag, men man får ju se vad som är möjligt för en själv :)
 
Kul med så nära som möjligt tycker jag, men man får ju se vad som är möjligt för en själv :)
I mitt fall så verkar det även som om författaren till senaste boken jag läste tänker liknande som mig, den utspelade sig i 2-3 av de kommunerna med samma strategi som jag har - behöver man köpa en viss sak behöver man åka till X, eftersom det inte finns i Y, men ska man bara ha en annan lite mindre sak så kan man få tag på det i Y osv. ;)
 
Åh vad roligt med så stor bricka, och vilka bra rutor du hittat på @Ceta! Jag inser nu att de där tipsen jag lovade att komma med försvann någonstans inne i min stökiga hjärna och aldrig hittade ut, men de verkar ju inte ha behövts!

Jag flyttar dock tråden till Fritid under Kultur eftersom det är där de flesta bok-relaterade trådar hamnat på senaste :)
 
Hurraaa!
Skolan är snart slut, säsongsjobbet på kyrkogården är igång igen och jag ser fram emot många timmar böcker, både i öron och via ögon.
:banana:

Kul bricka, @Ceta!
 
Eftersom jag läste ut en bok i eftermiddags kommer jag genast med mitt första kryss: Everything I Never Told You av Celeste Ng kryssar jag som en "med en huvudperson du inte gillar". Det var en väldigt bra bok på flera sätt och den berörde mig verkligen, men herrrregud vad jag störde mig på den manliga huvudkaraktären!

Sommarbokbingo 2020.JPG
 
Gräsklippartider och mycket tid med ljud i lurarna. Mitt första kryss blir
"I skuggan av sektor 5" av Simon Häggström.
_20200602_205728.JPG

Jag hade inte tänkt ge mig på den specifikt, utan letade bara snabbt upp nåt. Tänkte till en början att jag inte orkar lyssna på den, men sen var den helt plötsligt slut. Välskriven! (Även om temat är fruktansvärt.)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 129
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp