Bokbingo - Våren 2019

Jag kan kryssa HBTQ med Hålla andan av Flora Wikström, som jag verkligen gillade.

Kvinnor i uniform, om än inte polis/brandman/osv. finns i Avlivningskliniken Tusenskönan av Martina Montelius, som jag också var mycket förtjust i. Såklart, för hon är fantastisk.

Har då fyra rutor kvar, vilket jag borde klara under två lediga dagar men jag vågar nog faktiskt inte räkna med det ;) Tyvärr passar ingen av böckerna jag håller på med in i någon av rutorna heller, åtminstone inte än så länge...

En någon läst på tv / i film / i en bok borde jag kunna lösa tänker jag. Ska kolla Gilmore Girls-listan, kanske kan jag matcha någon där faktiskt.

One hit wonder kanske också går att få till, om jag hittar någon käck kortroman.

Kärlek i titeln, tja, nog kan man klämma en feelgood på ett par timmar. Ska kolla.

Men utrotat eller påhittat djur... suck. Någon som har något på den som helst inte är fantasy, eller om det är fantasy, något jättelättläst för folk som inte gillar sånt? ;)
Inte lättläst men heller inte fantasy utan faktabok - Dinosauriejägarna av Deborah Cadbury. Jurassic Park av Michael Crichton är hyfsat lättläst, och är väl mer åt lite science fiction än fantasy. Harry Potter är lättläst, liksom Michael Endes böcker.
 
Jag kryssar tre nya rutor, vilket tagit ett tag då Lysande utsikter har varit så himla seg att läsa. Inte för att den är dålig på något sätt, bara väldigt lång och väldigt omständig.

Men hur som helst, Lysande utsikter (Charles Dickens) hamnar i rutan för bok som något läst i en film/serie eftersom den förekommer i Hot Shots
tumblr_mi18xj0rKo1r7rib5o2_500.gif


Sen kryssar jag HBTQ-rutan med Triangel (Nic Stone), en väldigt trevlig YA-bok med mycket funderingar kring etiketter på sexualitet, att vara kär i sin bästa vän osv. Jag gillade den verkligen!

Och så kryssar jag Goodreads Best Books med En kvinnas övertygelse (Meg Wolitzer) .Stundtals en för lång bok som fokuserar på olika kvinnor och deras liv, men samtidigt väldigt väldigt bra personporträtt och väldigt feministisk bok. Så jag gillade även denna!

Har nu bara rutan för kvinnor i uniform kvar men tror inte jag kommer få ihop den rutan, vilket känns helt okej ändå :)
 
Jag har gett upp :D två luckor får det vara helt enkelt, det är omöjligt att pressa in Sorcerer to the Crown som jag läser nog i endera av dem. Den lär förhoppningsvis inte bli en one hit wonder eftersom den är bra och författaren är ung :D. Och ingen lär ha hunnit läsa den på film.

Så Read on location, ett seriealbum om Stockholm på 50-talet. Läst på tunnelbanan i Stockholm.

En bok som kommer på bio 2019, Claudine i skolan av Claudette. En film om Claudette går nu på bio och Claudine sägs vara självbiografisk. (Och om någon vill läsa en tidig roman, sekelskifte, om kärlek mellan flickor så är det bara att köra på med den också).

En roman som baserats på en verklig historia blev Maus, en serieroman om förintelsen.

Så har vi en bok om en bok, den oerhört långtråkiga och gnälliga Tolkiens Arv av Åke Ohlmarks.

30602


Min blodiga one hit wonder, Battle Royale hann jag helt enkelt inte läsa utan det får bli i sommar.
 
Nej, nu ger jag mig också. Jag hade böcker utvalda för alla kvarvarande rutor utom sorgligt/oväntat slut, men jag har helt enkelt inte hunnit. Jag håller på att läsa min one-hit-wonder, men med 600 sidor kvar är det icke så troligt att det blir något bingo.

12C83458-1842-42D0-B110-7745ED9FFBF1.jpeg

Våren har ändå inneburit mycket läsning och det har varit roligt att både klura själv på de olika rutorna och se vad ni andra har valt. Tack snälla @Ceta för att du fixar! :up:
 
Jag kommer inte att hinna klart innan midnatt, dock garanterat under helgen! Så kan ju redovisa vad det blir i mina sista rutor innan dagen är slut ä - jag är typ halvvägs i de två första och lite längre i den sista.

Påhittade djur - Kometen kommer, andra Muminboken av Tove Jansson. Läste dem aldrig som barn så det är skoj.

One hit wonder - Våtmarker av Charlotte Roche.

Och så på kärlek i titeln, Kärlek sökes av Carin Hjulström!
 
16EDD187-69F1-48D4-BC8E-B333B1756A46.png

Årets redigering :up:
Läste Stephen Frys Mythos i Grekland, hittade Hippie i pangrosa omslag på Pocketshop där jag även plockade på mig Hilma baserad på Hilma af Klints liv. Barndomsfavorit blev Harry Potter och De Vises Sten, på svenska av nostalgiska skäl. Kopierade någon i tråden och läste Kärlek och Vänskap, och tipsades om Good Omens i någon nätbokhandel. Circe vann Good Reads fantasylista 2018 och är det bästa jag läst på länge. Ser fram emot sommarbrickan :D
 
... och med 1 timme och 16 minuter (eller bara 16 minuter, om vi ska räkna svensk tid :nailbiting:) till godo glider jag in och hojtar BINGO jag med! Det var ju riktigt roligt att ha en tidsbunden läsutmaning på det viset, även om jag definitivt inte skulle vilja ha det så alltid.

Det blev Still Alice som sista bok och som jag njöt av den! Eller "njöt" är kanske ett tokigt ordval, eftersom den är så hemsk, men det var härligt att bli så tagen av en bok på något vis. Ska försöka se filmen i helgen också, och ladda upp med rejält med näsdukar.

Bokbingo 31st May.PNG
 
Jag påbörjade en bok om en kvinna i uniform i förrgår men lyckades inte bli klar (har haft lite dåligt med läs-tid). Däremot har jag gott om tid för att lyssna så jag hittade novellen Farlig sanning och som därmed blir mitt sista kryss :)

Novellen är skriven av Anna Jansson och handlar om en undersköterska på en kirurgiavdelbing (därav uniform, för det är ju någon typ av arbetsuniformer). Urdålig faktiskt! Rekommenderas enbart som panikkryss, men egentligen inge ens det :D återkommer imorgon men bild på min bricka :)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
10 964
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 558
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp