Bokbingo - Våren 2019

Jag har kryssat Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams på "En bok om en bok", det borde väl vara godkänt? :)

Jag har tänkt läsa den i jag vet inte hur många år men eftersom jag är skeptisk till mycket sci-fi med tydligt rymdtema så har det bara inte blivit av. Och tja...Jag vidhåller min skepsis. Språket var underhållande och berättelsen är rätt galen men det är inte riktigt min genre. Boken är sambons, som för övrigt är helsåld på konceptet. Jag nöjde mig med att läsa första delen, det här exemplaret sträcker sig över hela serien.
liftaren_by_liminalitet_dczz7ic-fullview.jpg


dczz7je-5dec825a-62c4-46f3-80b1-62e22bfe8c0d.jpg
 
Kryssar Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr som "One hit wonder". Det är den enda av hans böcker som jag hört talas om, men jag har å andra sidan hört väldigt mycket om den. Och så har den ju vunnit Pulitzerpriset, och sådär... Det var hur som helst en av de bästa böckerna jag någonsin läst, så jag förstår verkligen all uppståndelse! Den är fantastiskt fint skriven och flätar ihop de olika karaktärernas liv på ett väldigt gripande sätt. Jag håller med recensenten som citeras på framsidan: "Perfekt läsning på en långresa. Det här är en bok att leva i". Rekommenderas! :love:
Bokbingo 18th Feb.PNG

(är det förresten någon som blev lika förtjust som jag i Den osynliga bron av Julie Orringer så rekommenderar jag att läsa Ljuset vi inte ser, för mig var det en liknande läsupplevelse)
 
Kryssar Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr som "One hit wonder". Det är den enda av hans böcker som jag hört talas om, men jag har å andra sidan hört väldigt mycket om den. Och så har den ju vunnit Pulitzerpriset, och sådär... Det var hur som helst en av de bästa böckerna jag någonsin läst, så jag förstår verkligen all uppståndelse! Den är fantastiskt fint skriven och flätar ihop de olika karaktärernas liv på ett väldigt gripande sätt. Jag håller med recensenten som citeras på framsidan: "Perfekt läsning på en långresa. Det här är en bok att leva i". Rekommenderas! :love:
Visa bifogad fil 25569
(är det förresten någon som blev lika förtjust som jag i Den osynliga bron av Julie Orringer så rekommenderar jag att läsa Ljuset vi inte ser, för mig var det en liknande läsupplevelse)
Åh visst är den fin, jag läste den i förra bingot :love: älskar den mer och mer ju mer jag tänker tillbaka på den! Då kanske jag ska läsa Den osynliga bron då, tackar för tipset :up:
 
Åh visst är den fin, jag läste den i förra bingot :love: älskar den mer och mer ju mer jag tänker tillbaka på den! Då kanske jag ska läsa Den osynliga bron då, tackar för tipset :up:
Jamen det tycker jag! Nu är det i och för sig 4-5 år sedan jag läste Den osynliga bron, men jag vill minnas att de var lite lika! Det är en väldigt bra bok, oavsett :)
 
Jag tyckte väldigt mycket om Fördjupade studier i katastroffysik när den kom. Jag äger Nattfilm av samma författare, men har inte kommit mig för att läsa den. Men nu har jag i allafall läst Neverworld, som liksom de andra jag nämnt är skriven av Marisha Pessl. Det är hennes första YA-roman och handlar om Beatrice som ett år efter sin pojkväns död söker upp sin gamla umgängeskrets för att försöka få svar på vad som egentligen hände.

Det här är fantasy på ett ganska skruvat sätt och skildringen av vänskapsrelationerna påminner om Den hemliga historien av Donna Tartt. Den delen tycker jag är väl skildrad och den är också spännande på ett sätt som gör att man vill komma vidare. Tyvärr föll läsupplevelsen på slutet för mig, då jag tycker det var lite hafsigt och inte så väl ihopknutet som jag gärna vill ha det.

8B4C7A35-3C24-4584-9341-0C53113CB155.jpeg


Kryssar valfri bok med denna!
 
Jag kryssar "En någon läst i film/serie/annan bok" med The Analects of Confucius. Har haft Analects på min att läsa-lista ganska länge, så det var kul att få det gjort. Precis som många andra äldre verk så var det inte en bladvändare för mig direkt :p men den innehåller en del tankvärda stycken.

"En bok om en bok" får bli Modern Buddhism: Volume 1 Sutra av Geshe Kelsang Gyatso eftersom den är en sammanställning av en rad andra Buddhistiska texter och böcker. Den var superintressant! Jag gillar många Buddhistiska tankesätt så det var kul att läsa lite djupare om det.

bokbingo vår 2019.jpg
 
En bok du tipsats om på biblioteket/bokhandeln fick bli ”Strandcaféet” av Lucy Diamond. Vilken jag tipsades om i bokhandeln när jag förra våren letade efter en bok i ”Lucy Dillon-stil” till min SEB. 😁

Skönt med nåt lättsmält, förutsägbart och rosaskimrande efter den förra boken.. :(

0E26D593-BF49-4309-8BB1-40CC2D161DBB.jpeg

Och med den checkar jag också av mitt årsmål med ”10 lästa böcker utanför kurslitteraturen!” :banana:
 
Read on location - Iskallt mord av Margaretha Levin Blekastad. Helt ok för att vara en kriminalroman, jag tar fortsättningen på en gång så får jag en genre jag vanligtvis inte läser. Det jag irriterande mig mest på var uttalsfel av lokala namn, och lite "felplacering" av händelser. Men men.

20190218_232446.png
 
Två nya kryss!

Påhittat eller utrotningshotat djur: Harry Potter and the prisoner of Azkaban :D:angel: För femtielfte gången, men det var ändå ett gäng år sedan. Djuret är naturligtvis hippogriff!

Skriven utifrån jag-perspektiv: Kvinnan som stal mitt liv av Marian Keyes. Jag har läst en del i samma genre och av samma författare förut och minns nu varför jag inte gör det så ofta längre... Huvudpersonerna tar alltid så förbannat dumma beslut! :arghh: Orkar inte med sånt. Men boken hade sina stunder så jag stod ut med att lyssna klart.
 

Bifogade filer

  • AE3D3541-21DF-4124-917F-5BC6A781D766.jpeg
    AE3D3541-21DF-4124-917F-5BC6A781D766.jpeg
    309,4 KB · Visningar: 6
Nytt kryss - den här gången hamnade det på rutan för påhittat djur! :D Dödens märke av Veronica Roth där bland annat pansarbestar och en sorts flugor är viktiga för hur samhället är uppbyggt. Jag gillade boken mycket mer än Divergent-serien men den har fått minst sagt dålig kritik på typ Goodreads (så om någon planerar att läsa boken - undvik att läsa recensioner innan ;))
26E57BD8-937B-4850-9177-0ADC683A5EDD.jpeg
 
Jag har läst en bok med mer än sex ord (14 faktiskt) i titeln:

How Not To Die. Discover the Foods Scientifically Proven to Prevent and Reverse Disease av Michael Greger

Det framgår ju ganska bra av titeln vad den handlar om.... Författaren går igenom de 15 vanligaste dödsorsakerna i USA och hur olika livsmedel motverkar dem. Andra delen av boken handlar om "the daily dozen" - livsmedel som man bör äta varje dag.

Jag har använt hans app Daily Dozen ett tag, så det var intressant att höra om vad som ligger bakom.

51IhSV9UgYL._SL500_.jpg
 
Jag har läst den här boken . Den får bli mitt kryss på en bok med kärlek i titeln. Det är en intressant bok och författaren Thomas Sjöberg har gått igenom många källor. Det som lyfter boken tycker jag är Karin Bergmans (Ingmars mamma) dagbok som kastar nytt ljus över familjen Bergman och hur han hade det som barn, ungdom och vuxen. Dock kan jag tycka att boken är lite sensationslysten i vissa delar när författaren lämnar ut Ingmars kvinnor på ett ganska graverande sätt tycker jag. Att Ingmar ofta hade tre kvinnor samtidigt, en fru som han inte levde med, en älskarinna och en tredje som skulle bli hans framtida fru gör det lite snaskig kvällstidningsjournalistisk i vissa avseenden som jag har lite svårt för. Men ändå en hyfsat läsvärd bok om man är intresserad av en annan sida av Ingmar Bergman än bara den stora regissören och filmmakaren. Vad jag blev förvånad över som jag inte visste var hans enormt höga arbetstempo med massor av uppsättningar på teater och filmer samtidigt. Jag visste inte heller att Ingmar Bergman under en period fick göra reklamfilmer för att överhuvudtaget tjäna pengar under en period. Han gjorde totalt nio reklamfilmer för tvålen Bris. Detta var 1951-53 när det rådde inspelningsstopp i den svenska filmbranschen när filmbolagen protesterade mot den höga nöjesskatten. Hans reklamfilmer anses ha tagit den typen av film till en ny nivå, de var de mest påkostade reklamfilmerna som någonsin gjorts i Sverige och han använde hela sin skicklighet, de skådespelare han brukade jobba med och sin fotograf för att göra dem. Han hade tillgång till samma tekniska utrustning som vid en långfilmsinspelning.

image.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 151
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp