Bokbingo - Våren 2019

Så, nu lämnar jag dåligt skrivna kriminalromaner och kryssar En genre jag vanligtvis inte läser med Mörk hämnd av Margaretha Levin Blekastad. Ingen behöver lägga energi på den. Förutsägbar, dålig intrig, upprepningar konstant. Jag vet inte hur många gånger de utredande poliserna kände att tiden höll på att rinna iväg för dem. :meh: Det finns en anledning till varför jag inte läser sånt här dravel normalt!

20190221_213654.png
 
Men alltså...
15507855493233529356901239577360.jpg
Höstluft i januari? O_o


Just nu är jag en sur läsare. Provat två ljudböcker och ruttnat. Lagt undan varenda bok jag hållt i. Hittar inget jag blir intresserad. :crazy:
 
@malumbub Jag har haft samma bekymmer under ett par veckor! Jag återgick till min favoritförfattare igår, trots att jag egentligen vill använda bingon till att bredda min läsning och prova andra genrer.
 
Jag kryssar sorgligt/oväntat slut med Gråleken av Maria Sveland. Det sorgliga slutet leder nog förvisso till en bättre situation, så att säga, men jag trodde inte att det skulle gå som det gjorde och jag trodde inte att det skulle bli som det blev.
 
En debuterande författare fick bli JK Rowlings och Harry Potter och De vises sten. :love:
Givetvis läst den flera gånger innan, men det var nog närmare 8-10 år sedan sist. HERREGUD vad jag glömt mycket och ersatt bok-minnena med film-minnen. Bläää! :arghh::banghead::down:Nu får det garanterat bli allihop igen, det här går ju inte. Får ju skämmas som Potterhead. :o

4D12A657-FE4A-426B-B946-74C956BC494F.jpeg
 
Författare vars för- och efternamn börjar på samma bokstav. Gruppen av Mary McCarthy. Handlar om sju unga kvinnor i 30-talets Amerika.

Jag tyckte den var rörig, vissa kapitel var jättebra, andra inte. Den var inte usel, men jag måste inse att det verkligen inte är min typ av bok.

20190222_152551.png
 
Och nu läste jag ut Jurassic Park av Michael Crichton. Kryssar därmed "bok där ett djur som är utrotat eller påhittat spelar en viktig roll".
Fick den i julklapp i samband med att filmen kom i början av 90-talet och läste den då och någon mer gång men nu var det länge sedan. Det märks att den har nästan 30 år på nacken när teknik beskrivs. Men grundtanken är fortfarande intressant och den är lättläst när man kommit förbi en lite väl lång inledning.
 
IMG_20190223_225931.png


Kryssar en bok jag tänkt läsa i 2 år med The handmaid's tale. Jag hade lite svårt att verkligen fastna i den, det är ju inte så mycket handling egentligen utan mer en beskrivning av hennes dåtid. Sen blir det lite hackigt av alla hopp i tiden, det är 3 berättelser samtidigt utan någon som helst kronologisk ordning. Jag hade hoppats på mer, tyvärr.
 
Kryssar "bok som kommer på bio 2019" med Störst av allt av Malin Persson Giolito, som kommer som serie på Netflix i vår. Inte fullt så bra som recensionerna säger men klart läsvärd. Blev lite seg i mitten, men jag kan tänka mig att det kan bli en spännande Tv-serie, i alla fall om man inte läst boken.
20190224_170219.jpg
 
"6 ord eller fler i titeln" blev Livet börjar när du inser att du bara har ett av Raphaëlle Giordano. Högtravande titel, och det tar inte lång tid att märka att det som man trodde var en roman i själva verket är någon slags självhjälpsbok. Läsaren får följa Camille som fastnat i slentrian, hon möter en person som hjälper henne att hitta tillbaka till lyckan och kreativiteten. Mindfulness, positivt tänkande. Lika delar mysig/inspirerande och odrägligt peppande. Jag höll också på att stänga av ljudet när det sas att blommor växer bättre om man säger positiva saker till dem :meh: Nåja. Med tanke på att boken var så kort gick det bra att sortera bland det som var hjälpsamt och det som bara var flummigt.
 
Har snyggat till min bricka lite...
bokbingo vår 2019 (1).PNG

Läste ut The Hate You Give från Goodreads Best of 2018 idag. Den var så bra bra bra! Blev helt fast i den. Trodde inte att det skulle bli så när jag började, men den fick verkligen håll på mig. Sedan kanske slutet var lite mesigt, men det gjorde inte så mycket.
 
Jag kryssar One hit wonder med Guernseys litteratur och potatisskalspajsällskap av Mary Ann Shaffer, som avled i cancer innan boken getts ut. Det är en bok bestående av brevväxling mellan en författarinna och medlemmar av sällskapet som beskriver hur kanalöarna ockuperades av Tyskland under andra världskriget, och tiden efter när författarinnan reser till ön.
Uppläsningen var inte lysande, så jag hade nog haft mer ut av att läsa den själv, men jag lärde mig massor! Hade ingen aning om att öarna lämnades vind för våg under kriget! Det var bara för tyskarna att knata in och ta över. 😱
20190227_132055.png
 
Kryssar "omslag värt att sätta på väggen" med Ett litet snedsteg" av Denise Rudberg. Första delen i en deckarserie och handlar minst lika mycket om huvudpersonernas privatliv som om mordet. Jag brukar inte gilla det upplägget men den här boken var välskriven och huvudpersonerna fängslande. Det var länge sedan jag fick tvinga mig att lägga undan en bok för att det är sovdags, så den får högt betyg av mig. Och det finns 5-6 till i serien att se fram emot!
20190227_150214.jpg
 
Jag kryssar One hit wonder med Guernseys litteratur och potatisskalspajsällskap av Mary Ann Shaffer, som avled i cancer innan boken getts ut. Det är en bok bestående av brevväxling mellan en författarinna och medlemmar av sällskapet som beskriver hur kanalöarna ockuperades av Tyskland under andra världskriget, och tiden efter när författarinnan reser till ön.
Uppläsningen var inte lysande, så jag hade nog haft mer ut av att läsa den själv, men jag lärde mig massor! Hade ingen aning om att öarna lämnades vind för våg under kriget! Det var bara för tyskarna att knata in och ta över. 😱
Visa bifogad fil 25990

Jag tyckte också om den, så himla mycket. Filmen är också fin!

Jag var på Jersey i somras och fick lära mig ännu mer om kanalöarna och hur det var, helt fantastiskt.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
468
· Visningar
11 905
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 585
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp