Bokbingo - Våren 2019

En där ett påhittat eller utrotat djur spelar en viktig roll . - Harry Potter och Hemligheternas kammare. Omläsning och djuret är givetvis Basilisken 😁🐍
172A1FFC-9350-43E9-A55B-7B938371D954.jpeg
 
26159

En rosa bok - Ett oemotståndligt förslag av Birgitta Berglin. Föll mig definitivt inte i smaken, huvudpersonen är perfekt sånär som på lite gulligt förvirrad, allt är så sjukt förutsägbart att jag bara vill kräkas :p

En debuterande författare - Silvervägen av Stina Jackson. Välskriven tycker jag, en gripande berättelse och alla karaktärer känns trovärdiga, det vill säga raka motsatsen mot föregående bok :D dessutom jäkligt spännande. Kommer definitivt läsa mer av henne när/om det kommer!
 
Kryssar "genre jag vanligtvis inte läser" med The Importance of Being Earnest av Oscar Wilde. Jag vet inte om jag någonsin har läst varken en pjäs eller komedi så den passar bra :p

"En bok jag tipsats om" blev How to Win Friends and Influence People av Dale Carnegie. Jag har blivit rekommenderad den här boken så många gånger men har aldrig tagit tag i att läsa den eftersom jag inte alls lockas av titeln. Den var bättre än vad jag trodde ändå, den innehöll en del intressanta tankesätt.

"En bok skriven ur jag-perspektiv" kryssar jag med Modern Buddhism, Vol 2 Tantra av Geshe Kelsang Gyatso. Inte lika bra som Vol 1, men jag tror att jag ska läsa den sista boken i serien också.

26291
 
Lite nya kryss från mig
26298


På bio - Fågelgångarens son som jag tyckte var himla fint skriven. Och extra plus för att den utspelar sig på Färöarna. Kommer ev se filmen bara för att få se miljöerna :D

Read on location - Holländarn som delvis utspelar sig i Göteborg (fördelen med ljudbok i bilen - lättare att lyssna när en är på plats :D). Alltså själva historien är intressant och fascinerande, men personerna i boken är så fruktansvärt osympatiska isitt agerande. Jag hoppas att de verkliga personerna är vettigare (eftersom boken är baserad på verkligheten)

En genre som är ”ny” - Begravd jätte som bland annat beskrivs som en pikaresk-roman och det tor jag aldrig jag läst :D Men hela boken som är någon blandning av engelsk historia/saga/fantasy och historier i historian, är bara jättemärklig och inte alls min grej. Så jag tror det är en genre jag kommer undvika framöver :o:D (men språket är fint, men det är väl en del av Ishiguros författarskap?)
 
Här kom ett kryss till, härnäst ska jag ge mig på en som legat på listan i två år och den är tjock så det kan ta ett tag...

Nåja Gryning över Kalahari om mänsklighetens ursprung, kan väl vid det här laget kallas klassiker. Dessutom kom den ut innan vi visste att vi hade Neanderthal DNA i oss. Jag hade lite ångest över vilken som skulle gå som klassiker och vilken jag haft dåligt samvete över i två år, för det gäller båda. Men Abercrombie kanske inte kan kallas klassiker riktigt ännu :D

26304
 
Bok som du haft på din att-läsa-lista i mer än två år kryssar jag med The Colour of Magic av Terry Pratchett. Har läst ett par av hans böcker men har i flera år haft planer på att läsa fler.

Men, för min del tror jag inte de funkar som ljudböcker. Jag hade extremt svårt att hålla fokus. Jag provade med såna bok för ett par år sedan, det var samma sak då. Jag trodde att det kanske var för att den var på engelska, det var den första engelska bok jag lyssnade på. Men efter det här jag lyssnat på massvis andra utan problem. Jag får nog inse att de här böckerna måste läsas. Jag tänkte prova lyssna på en till, om det blir samma sak där får jag ge upp dem i ljudboksformat.

Visa bifogad fil 26102
Mmm och jag tror att många anser att just The Colour of Magic inte är en av de bästa utan snarare en av de tidigaste. Folk brukar säga att någon av universitetsböckerna eller Guards guards eller young adult om Tiffany (tycker jag bäst om) är bäst.
 
Då har jag kryssat en bok med 6 eller fler ord i titeln, nämligen A funny thing happened on the way to heaven or, how I made peace with the paranormal and stigmatized zealots and cynics in the process av Corey Taylor. Författaren är mer känd som sångaren i Slipknot och Stone Sour men har gett ut ett gäng böcker också. Han är snabbläst, humoristisk och sarkastisk vilket var väldigt skönt efter att ha läst Frankenstein.

Boken handlar om övernaturliga händelser som Corey och hans familj varit med om genom åren och hela upplägget känns väldigt amerikanskt, såklart. Eftersom jag gillar spökhistorier så läste jag boken främst för att får höra några nya :D Det var lite tröttsamt när han skulle förklara sina teorier kring spökerier men berättelserna i övrigt är hysteriskt roliga.

bokbingo_corey_by_liminalitet_dd1fa8w-fullview.jpg


dd1fbda-9df79de6-8bd0-4a48-a551-852837fe84b2.jpg
 
Senast ändrad:
Två nya kryss.

Read on location: Några rader till Svartåns finaste krokodil av PeKå Englund. Handlar om en journalist som förlorat sin son och hans sätt att hantera, eller inte hantera, förlusten. Utspelar sig i Örebro. Tyckte faktiskt riktigt bra om den även om jag inte riktigt kan sätta fingret på vad jag gillade.

One hit wonder: Dödssynden (To kill a mockingbird) av Harper Lee. Jag älskade den. :love: Minus kanske för inläsningen som jag inte riktigt gillade, men boken var fantastisk.

26332
 
Jag har läst ut min rosa bok idag. Stod på Ica häromveckan och kikade på rosa böcker i pockethyllan. Det fick bli Camino Island av John Grisham. Det är många år sedan jag läste en bok av honom senast, och den här var ganska långt ifrån vad jag minns. Rätt mesig, långsam och inte så händelserik. Dock inte dålig.

9789174297423_200x_camino-island_pocket


26373
 
Jag har i flera år gått och tänkt på en av de första feelgood-romanerna jag lyssnat på, utan att komma på vad den heter. Sen loggade jag in på mitt gamla goodreadskonto och där hade jag lagt in en serie som want to read, och första boken i setien var den jag tänkt på! Så efter typ 5 år har jag återigen lyssnat på Blackberry summer av RaeAnne Thayne. Såååå mysig och förutsägbar! 😁😍 tyvärr saknas resterande böcker i serien på Storytel, men en annan serie som hon skrivit finns, får ge mig på den! 👍
26376
 
Debuterande författare fick bli ”Down under” av Johan Ehn.
Boken handlar om en 19årig kille som flyttar till Nya Zeeland när han gjort slut med sin flickvän efter att a blivit kär i en kompis. Boken växlar mellan hans liv i Nya Zeeland och uppväxten i en Stockholms förort.
Helt ok, men inget jag kommer minnas länge.

(Passar även in på rutorna HBTQ och jagform om någon ändå blir sugen på att läsa den)

26428
 
Är inne i en svacka vad gäller läsning just nu. Började på en som jag bara inte kommer igenom, kanske gör ett nytt försök framöver då den inte är svårläst eller lång, bara dålig. Hittat en annan nu som är bättre men inte superbra, så det är inte så att jag längtar att fortsätta.
Och sedan är det skidskytte-VM som inkräktar på lästiden.
 
Jag kryssar Winnie the Pooh som "Omläsning av en barndomsfavorit". Jag har haft lite svårt att sova på senaste och har använt en del av tiden till att lyssna igenom The Complete BBC Collection, och jag förstår verkligen varför mitt barndomsjag var så förtjust i Nalle Puh. Åh vilka gulliga, roliga små karaktärer och historier, och inläsaren gör det fenomenalt bra! :love:

Kryssar även "En från Goodreads Best Books of 2018" för The Hate U Give, som väl utnämndes till The Best of the Best of 2018 om jag inte missminner mig? Det var en fantastisk bok oavsett!

26473


Tänkte satsa på bingo härnäst och läsa något av en författare där för- och efternamnet börjar på samma bokstav. Har haft Stay with Me av Ayobami Adebayo på min lista ett tag nu, någon som vet om den är bra? Den låter som att den skulle kunna vara precis den sortens bok jag gillar.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
9 045
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp