Bokbingo - Våren 2019

Av eller med HBTQ-person: Mitt hjärta går på av Christoffer Holst. Handlar om två killar i Stockholm som kollas ihop via en dating-app. Ganska kort, men jag gillade den mycket.

20190316_174757.png
 
En genre du vanligtvis inte läser blev Hur jag lärde mig att älska min kropp av Linda-Marie Nilsson.
Kategoriseras på storytel som ”personlig utveckling” och är verkligen en genre jag inte brukar läsa.

Inspirerande och viktig!

8EFE6F17-55FE-41D0-BA5F-D49D6AEC5C0D.jpeg
 
Jag har kommit efter en del bokrapporteringen och har nu kryssat en hel hög böcker, men orkar inte skriva så lång text på mobilen, och buke funkar inte på min dator efter uppdateringen :cautious:
Nåja, får väl ta det i etapper...

Bok om och av en hbtq-person - Orlando av Virginia Woolf. Handlar om en person som lever i flera hundra år, först som man sedan som kvinna. Intressant att följa hur tillvaron förändras för Orlando när hen blir kvinna trots att hen är samma person och lever i stort sett samma liv.
Jag tycker Virginia Woolf är en genialsk författare och jag verkligen älskar, älskar hennes språk, men ibland framstår hon lite som en bortskämd överklasshoppa (inte bara här, stör mig på det i alla hennes verk), när hon beklagar kvinnors situation är det tydligt att det är bara överklasskvinnor hon menar, hur de lägre klasserna har det verkar hon inte ägna en tanke. Men tycker absolut boken bör läsas och rekommenderar den varmt trots det.
 
Ang bok baserad på verkliga händelser, räknas memoarer eller är det fusk? Jag utgår så länge att det är ok och kryssar den rutan med My Animals and Other Family av Clare Balding. Det började med att jag lyssnade på The Race Horse Who Wouldn't Gallop av samma författare, och som jag härmed passar på att kryssa rutan en bok med fler än sex ord i titeln med :D En gullig barnbok som handlar om en tjej som av misstag köper en galopphäst på auktion. Det märktes att författaren var väldigt kunnig om hästar och galoppvärlden så jag blev nyfiken på henne. Visade sig att hennes pappa var galopptränare och hon växte upp i galoppstall, hittade boken ovan och lyssnade på den också. Hon beskriver sin uppväxt med humor, men skönmålar inget (man blir inte lite förbannat på hennes pappa och mormor :rage:). Hon skriver både underhållande och gripande och jag skrattade och grät om vartannat. Rekommenderas varmt till alla som tycker det allra minsta om hundar och/eller hästar! Barnboken rekommenderas också, och även om den är riktad till målgrupp yngre, så tycker jag absolut man kan ha behållning av den som vuxen (i alla fall om man gillar hästar :p). Om någon är intresserad av endera boken så passar de även in på skriven av hbtq-person.
 
Kryss på bok med omslag som är värt att sätta på väggen! Alltså jag gjorde en efterlysningstråd om den här boken för ett par år sedan, jag mindes bara att det var den vackraste bok jag sett på länge och att jag ville läsa den bara därför :D När jag fick reda på att det var Hanna Hellquists En tryckare på Blue Moon Bar som var det finaste jag sett blev förväntan desto större, jag älskar hennes texter.

Efter ha läst lite sporadiskt i den under åren som gått, samt tvångsmatat sambon med mina favoritkrönikor, så kändes det lockande att läsa alla 751 sidor från början till slut. Det är en ständig balansgång mellan skratt, gråt, hopp och ilska och jag tycker hemskt mycket om det personliga språket, det är så distinkt att jag tror mig känna igen en av hennes texter var som helst. Och boken är ju fantastiskt vacker!

hanna_h_by_liminalitet_dd2hi8o-fullview.jpg


dd2hi9t-db55009e-a5b5-4aa1-936c-f3bc937f6e9e.jpg
 
Dags för lite andra världskriget. Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris. Så. Himla. Bra. Att något så fruktansvärt kan beskrivas så vackert är ofattbart.
Åh, ja! Jag har så många varma minnen av den boken, trots att den handlar om något så hemskt.
 
Läst ut en rosa bok. Lite långsam och ovanligt upplagd. Man visste hela tiden vem som var skyldig och frågan var mest om det skulle gå att bevisa, men samtidigt var det inget rättegångsdrama. Har läst några andra böcker av Grisham tidigare och de var bättre.
26944
 
En genre jag vanligtvis inte läser. Valde en biografi, Arthur: Gatuhunden som lämnade djungeln och hittade hem.

Jag läste såklart om det när det hände, men det var ju onekligen en söt historia och lite kul att få följa med hela vägen så att säga.

20190322_204515.png
 
Bok i gengre jag inte brukar läsa, the Death of Downtown Tabby av Mandy Morton, gengren är parodi antar jag, för tramsbok är väl inte en egen kategori... Jag tog den främst för att undertiteln var "feline detective agency no 2" och förväntade mig något i stil med "the cat who..."-böckerna (alltså människa löser mord och mysterier med hjälp av katt), istället fick jag en deckarparodi i en engelsk landsbygd helt befolkad av kattmänniskor. Kan ju säga det direkt att det här föll mig inte alls i smaken, kattmännisko-grejen hade kunnat vara underhållande om författaren skruvat till det mer, nu var de precis som vanliga människor, hade människokläder på sig, körde bil, bor i hus och äter typisk människomat. Förstår inte vitsen alls med att göra dem till katter... Så först bara tråkigt, sen när morden drog igång var det groteskt övervåld med ingående och mycket motbjudande detaljerade beskrivningar, är inget fan av sånt ens i vanliga fall, men tyckte det skärde sig väldigt med den allmänna tramsiga tonen i boken. Ska antagligen vara någon slags humor, men det går mig helt förbi. Dessutom avsutar författaren varje kapitel med meningar i stil med "och där trodde hon det värsta var över, men ack så fel hon hade." känns bara väldigt taffligt och som ren lathet av författaren. Nej, den här läsningen gav mig absolut ingenting (förutom irritation) och hade det inte varit för att den passat in på flera rutor i bokbingot hade jag aldrig läst ut eländet.
 
En bok ut jagperspektiv, the Bell Jar av Sylvia Plath. Handlar om en ung kvinna som efter ett våldtäktsförsök slungas ner i en djup depression. Sylvia Plaths språk är helt fantastiskt, det är vackert, poetiskt och gripande, så synd att hon aldrig skrev fler romaner. Jag gillade den här jättemycket, men jag som är lätt-triggad tyckte den var stundtals jobbig att ta sig igenom, främst skildringarna av våldtäktsförsöket och tillvaron på mentalsjukhus var jobbiga att läsa, och jag behövde ta flera pauser och varva den med annan litteratur. Känner att jag har massa mer jag vill säga om den, men jag har mensvärk och kan inte tänka. Nöjer mig med att rekommendera den (och hennes poesi!) varmt.
 
En bok ut jagperspektiv, the Bell Jar av Sylvia Plath. Handlar om en ung kvinna som efter ett våldtäktsförsök slungas ner i en djup depression. Sylvia Plaths språk är helt fantastiskt, det är vackert, poetiskt och gripande, så synd att hon aldrig skrev fler romaner. Jag gillade den här jättemycket, men jag som är lätt-triggad tyckte den var stundtals jobbig att ta sig igenom, främst skildringarna av våldtäktsförsöket och tillvaron på mentalsjukhus var jobbiga att läsa, och jag behövde ta flera pauser och varva den med annan litteratur. Känner att jag har massa mer jag vill säga om den, men jag har mensvärk och kan inte tänka. Nöjer mig med att rekommendera den (och hennes poesi!) varmt.

Och nu har jag en bok för rutan "...mer än två år ". Läste en diktsamling av Ted Hughes (Plaths make) "Birthday Letters" för ungefär 20 år sedan och ville läsa "The Bell Jar" men sedan blev det liksom aldrig av...
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
468
· Visningar
11 895
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 585
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp