Bokbingo - Våren 2019

Jag har lyssnat på Stieg Trenters "Farlig fåfänga". :love::love: Först tänkte jag krysssa den på barndomsfavorit men jag antar att det är mer barn- och ungdomsböcker osm räknas. Jag läste dock massor med Trenter som tonåring och ung vuxen. De är verkligen otroligt välskrivna och jag vill åka till Stockholm på stört när jag läser dem. Kryssar på bok i jag-perspektiv istället.
bokbingo vår 2019 (6).png
 
Tre nya kryss (är alldeles för dålig på att uppdatera känner jag :o)

Bok någon redan har kryssat - Neverworld, som jag älskade! Tycker att denna boken har ungefär samma problem som dom andra av Pessl jag läst, men dom är ändå helt fantastiska!

En bok som jsg tänkt läsa i mer än två år - Röta, andra delen om Hirka och Ymslandet. Läste första delen för typ tre år sedan så hade glömt bort lite, men det gav sig rätt fort. Lite seg de första 100 sidorna eller så, men sen tig det sig. Nu ska jag bara läsa den tredje delen också, kanske medans jag fortfarande kommer ihåg något :D

Och en bok som bygger på en verklig händelse - Riot Days, skriven av Maria Alojchina i Pussy Riot om hennes tid i fängelse efter Pussy Riots uppträdande i frälsatkatedralen. Alltså alla borde läsa den, den är hemsk men samtidigt så bra!

Det innebär att min brickaser ut så här just nu :)
0873F5FC-1EDD-4CC7-AD92-167F3CA95359.jpeg
 
Bingo! :laugh:

"Omläsning av barndomsfavorit" blev såklart Harry Potter and the Philosopher's Stone av JK Rowling :love: Kul att läsa den på orginalspråket för första gången.

"En bok med oväntat slut" blev Circe av Madeline Miller. Jag hade ingen aning om var handlingen var på väg någonsin under läsningen (vilket jag gillade) så tycker att den passar på oväntat slut. Den var jättebra! Jag var lite skeptisk till en början, men efter något kapitel hade jag svårt att sluta läsa.
28053
 
Jag har läst Ryttaren av Olséni och Hansen, tredje delen i "Mord i Falsterbo". Jag kryssar den på Kvinnor i uniform eftersom en av huvudpersonerna är en kvinnlig polis som åtminstone ibland har på sig uniform :D

Som de tidigare böckerna är det ett lättsmält mordmysterium, ofta lite larvigt men också med något slags djup emellanåt.
 
@Killaloe Pessl - vilket är problemet du ser med henne? Bara nyfiken. Jag tokgillade katastroffysiken men tyckte att Nattfilm var rätt ointressant.
Jag tycker hon har svårt att knyta ihop böckerna, för mig känns liksom slutet alltid som om hon drabbats av skrivkramp eller tidsbrist eller så och försökt komprimera ihop det på minsta möjliga antal sidor. Framförallt i Nattfilm och Neverworld. Men jag älskar böckerna ändå :D
 
Jag tycker hon har svårt att knyta ihop böckerna, för mig känns liksom slutet alltid som om hon drabbats av skrivkramp eller tidsbrist eller så och försökt komprimera ihop det på minsta möjliga antal sidor. Framförallt i Nattfilm och Neverworld. Men jag älskar böckerna ändå :D
Aha, jag förstår. Jag minns inte sluten tillräckligt väl för att minnas det men jag kan mycket väl tänka mig att du har rätt, för hon lägger ju ribban väldigt högt med alla utlagda trådar.
 
Aha, jag förstår. Jag minns inte sluten tillräckligt väl för att minnas det men jag kan mycket väl tänka mig att du har rätt, för hon lägger ju ribban väldigt högt med alla utlagda trådar.
Ja det är ju många av trådarna som gör böckerna så bra så det känns lite snopet liksom när hälften bara tappas bort. Framförall i Nattfilm som ju är så himla lång dessutom :o :D
 
Jag har hunnit läsa Gräns av John Ajvide Lindqvist som blir mitt kryss för "kvinnor i uniform" och Jag är Malala av Malala Yousafzai som hamnar i rutan för "en rosa bok".

Gräns var vemodig, jag är inte van vid att instinktivt ha svårt för den här författarens karaktärer så det var en intressant upplevelse i sig att ogilla huvudpersonen till en början. Kort och snabbläst, jag tyckte om den!

Jag är Malala är oerhört berörande, en sån där bok som alla borde läsa.
dd4ejmk-31030d9e-a9ab-41b2-8c94-2ea4a3b7e3f6.jpg
 
Ett litet bingo till sist.

Har läst Isdraken (hittad i 8 åringens bokhylla...) av George RR Martin, den rekommenderar jag inte till någon för den är för barnslig för 9 åringar, för svårläst för 7 åringar, för blodig för 12 åringar :D (vi pratar gritty, lagom för en 21 åring som läser Abercrombie). Den kanske faktiskt sätter själva fingret på hur duktiga våra barnboksförfattare är :laugh: (när de lyckas få berättelse, perspektiv, spänning och nivå på text att sammanfalla till en viss ålder)

Så om man är vuxen och tycker om att läsa om vuxenobjektifierat äckelsött flickebarn 4-7 år gammal som möter en drake, vilket kanske må vara hänt. Men detta utvecklar sig senare till krig, brända hus, ruttna döingar i diken, trasiga drakar med brända vingar, död farbror, stendöd isdrake som blir en sjö, allt med en chirpy och studsig ton. och det "lyckliga slutet" är att pappan är glad över att flickan nu är en normal söt liten flicka som skrattar och leker och inte längre magisk. (men grannarna är döda, draken är död, farbror är död, andra syskon är närapå döda, gården är nedbränd och han jobbar extra hos en by långt bort. Det värsta är att det på riktigt lyckliga slutet för en 9 åring hade ju såklart varit helt död familj (de var ändå tråkiga), nedbränd gård och draken och flickan lever lyckliga i alla sina dagar. Så slutet var en total katastrof för ett barn och för mig 🤣.).

Och Champagne på Skånska som jag rekommenderar som lätt sommarläsning med kärlek för någon i Skåne.

28076
 
Senast ändrad:
Det var rätt mycket spoilers där ;) @Badger
Joo, men det är en barnbok, eller något, så jag skulle nog säga att antingen är man ett totalt galet fan av Game of Thrones för att läsa den och då kan man njuta ändå. Men admin kanske kan lägga in en varning :D

Eller så köper man den till sin 8 åring och tänker aldrig läsa den, eller köper den till sin 4-7 åring och tänker läsa högt och då kan man gott och väl få veta :eek: så man kan stå bredvid, tror det var någon annan som hittade en implicerad våldtäkt också. Kort sagt, läs den själv först. Inte alls lika härligt otäck som Mio min Mio, utan sötslisk blandat med iskall rådöd. Game of Thrones till din 4 åring :D.
 
Senast ändrad:
Kryssar "jag-perspektiv" med En blomma i Afrikas öken av Waris Dirie. Handlar om hennes liv från uppväxten som nomad i öknen till livet som fotomodell och FN-taleskvinna mot kvinnlig könsstympning. Inte jättebra skriven men en mycket intressant historia.
 
Går lös på omslag att sätta på väggen med Wolfsbane and Mistletoe, novellsamling om varulvar och jul Charlaine Harris (True Blood) och Toni L P Kelner är redaktörer. Jag tänker inte ha den på väggen men någon annan kanske vill :D. Varulv med renhorn, vad kan gå fel liksom?

28198
 
"Kärlek" i titeln blev Kärlek sökes av Carin Hjulström. Kvinna i 40-årsåldern söker kärlek på nätet, lite småmysig, lite dråplig, helt okej lyssning medan man påtar med annat :)
 
Kryssar "tips från bibliotek/bokhandel" med Factfulness av Hans Rosling. Boken fanns med bland personalens tips på Adlibris.

Har läst den lite i omgångar. Mycket bra och tänkvärd. Jag anser mig välutbildad och hyfsat informerad avseende omvärlden men har fått ett nytt sätt att se på vissa saker. Bör läsas!
28221
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 086
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp