Bokbingo - Våren 2019

Fast ingen Salinger och Fitzgerald har ju åstadkommit fler verk som fått samma spridning? Så jag tänker att både gatsby och räddaren i nöden går att räkna som one hit wonders just för att det är dom böckerna som ”levt vidare” så att säga men resten av författarnas verk har fallit i glömska (mer eller mindre)

Salinger ja, okej ;) men Fitzgerald håller jag inte med om faktiskt. Fast det kanske är för att jag inte tycker att Gatsby är hans bästa och för att vi lade så mycket mer fokus på annat i hans produktion när jag pluggade, jag inbillar väl mig att Tender is the night åtminstone är lika stor - även om filmen såklart gav Gatsby en revival hyfsat nyss :)
 
Salinger ja, okej ;) men Fitzgerald håller jag inte med om faktiskt. Fast det kanske är för att jag inte tycker att Gatsby är hans bästa och för att vi lade så mycket mer fokus på annat i hans produktion när jag pluggade, jag inbillar väl mig att Tender is the night åtminstone är lika stor - även om filmen såklart gav Gatsby en revival hyfsat nyss :)
Det är nog verkligen helt vad en har för kunskaper gällande Fitzgerald tänker jag? Du har sett andra sidor av honom och jag har aldrig sett eller ens hört talas om något annat än Gatsby (även innan filmen) och den boken du nämner är tex helt okänd :) Så jag tror att det delvis är lite slump vad en har koll på beroende på sammanhang och sådär, men att generellt så är nog din kunskapsnivå gällande Fitzgerald något större än många andras och då blir Gatsby en one hit wonder :)
 
Kryssar "Goodreads 2018" med The President is Missing av Bill Clinton/James Patterson. Nominerad i kategorin Mystery & Thriller.
Mycket bra bok, andra halvan har jag nästan sträckläst idag då jag ville veta hur det skulle gå. En klassisk thriller men med en del ovanliga inslag.
En stor del av boken är skriven ur presidentens perspektiv, så för läsaren är han aldrig försvunnen. Tyckte också det var en intressant detalj med en inhyrd mördare som är gravid och har besvär med illamående.
 
Ev mina sista böcker för denna gång, men kan nog bli nån till eftersom jag börjar jobba efter föräldrarledigheten imorgon (så ser fram emot ostörd lästid på t-banan)
En bingo iaf!

En bok från Goodreads ”Best books of 2018”
En andra chans av Jojo Moyes

En bok av en genre du vanligtvis inte läser
Happy Foods : om hur mat och lycka hänger ihop av Niklas Ekstedt & Henrik Ennart

Omläsning av en barndomsfavorit
Agnes Cecilia - en sällsam historia av Maria Gripe
BC3BFB86-752C-4653-86BE-2CB526E24766.jpeg
 
Kryssar "genre du vanligtvis inte läser" med novellsamlingen För mycket lycka av Alice Munro.
Jag läser mycket sällan noveller och tyvärr har denna samling inte ändrat min inställning. Språket var mycket bra, men jag har svårt för när en hel livstid ska skildras på ca 30 sidor. Blir ytligt ibland, och svårt att hänga med de gånger det är mycket tillbakablickar. Gillade en novell (av tio) och den utspelade sig under bara ett par dagar. Har läst en novell i taget mellan de andra böckerna.
 
Jag kryssar Favorit från barndomen med två böcker faktiskt, för jag glömde vilken ordning de kommer i och började på den andra... jaja ;) Bas och refräng och Pingvinerna håller ihop av Viveca Lärn.
 
Några fler förslag på one hit wonders
Borta med vinden
Räddaren i nöden
Niceville
Dorian Greys porträtt
En geishas memoarer
Black beauty
Käre John/Dear John
Den store Gatsby
Bron till Terabithia
Dracula (ja han har skrivit fler men inte direkt något som blivit så stort och känt)
Moment 22
Berättelsen om Pi
Gökboet
Pinocchio
Trainspotting (samma här, fler böcker men ingen lika populär)
Onkel Toms stuga
Glaskupan
Dom små tingens gud
The perks of being a wallflower
Berättelsen om Edgar

Här finns några fler författare som bara skrivit en bok
https://www.goodreads.com/list/show/5477.Authors_With_Only_One_Novel
Likt @Anna har jag också invändningar mot att kalla Fitzgerald en one hit wonder även om jag inte är så insatt i honom som författare, för att inte tala om Oscar Wilde :eek: antar att man menar att Dorian Greys porträtt är hans enda fullängdsroman, men noveller och pjäser räknas väl också till litteratur? I vilket fall känns det väldigt fel och bakvänt för mig att kalla Wilde en one hit wonder...
 
Likt @Anna har jag också invändningar mot att kalla Fitzgerald en one hit wonder även om jag inte är så insatt i honom som författare, för att inte tala om Oscar Wilde :eek: antar att man menar att Dorian Greys porträtt är hans enda fullängdsroman, men noveller och pjäser räknas väl också till litteratur? I vilket fall känns det väldigt fel och bakvänt för mig att kalla Wilde en one hit wonder...
Alltså, det är inte jag som skrivit listorna där dessa tas upp som one hit wonders ;) Men tänker att typ Wilde kanske kan räknas som det om en bara ser till romaner och hur populära dessa är - och att pjäser/noveller inte räknas då eftersom det inte är just romaner? För även han skrivit annat så är trots allt Dorian Gray det verk som han förknippas med generellt om en bara hör hans namn och om en inte valt att lära sig mer. :) De allra flesta har nog inte superbra koll på andra verk av Fitzgerald eller Wild om en nu inte har intresset att lära sig mer eller läser typ pjäser/noveller och det är det rätt många som inte gör :)

Sen behöver en ju inte välja dom böckerna/författarna för att kryssa i den här rutan om en inte håller med :)
 
Senast ändrad:
Och så bidrar jag med mitt eget kryss till one hit wonder med Wide Sargasso Sea av Jean Rhys, hon har visserligen skrivit fler romaner men inget som någon har hört talas om (såvida man inte är ett nitiskt fan), och flera av hennes böcker hade gått ur tryck innan hon ens började skriva Wide Sargasso Sea, så jag tycker den räknas :D Jag blir dock väldigt nyfiken på att läsa mer av henne nu för hon skriver väldigt fint med en poetisk känsla för språk som jag uppskattar mycket hos författare.
Boken var lättläst, kort (jag läste ut den på ett dygn, och då har jag ändå trötthets- och koncentrationssvårigheter de luxe), men väldigt tung, det sista kanske inte så överraskande då den handlar om
Mr Rochesters första fru
och borde enligt mig vara obligatorisk brevidläsning till Jane Eyre.
Boken följer den första Mrs Rochester under hennes uppväxt, hur hon träffar Rochester samt hennes sista tid inlåst på vinden. Alltså jag tycker författaren är ett stort underskattat geni (även om boken är väldigt hyllad) som så fåordigt men ändå väldigt insiktsfullt och gripande lyckas skildra problemen med kolonialism och patriarkala strukturer och hur kvinnor används som brickor i mäns spel. Man verkligen blöder för huvudkaraktären. Har hört folk säga att den här boken förstört Jane Eyre och Mr Rochester för dem, men jag kan inte se att han hade någon särskilt hög punkt att falla ifrån. Möjligen om man endast sett någon filmatisering då de tenderar att skönmåla honom något, men han är inte särskilt sympatisk i original romanen heller, (enda anledningen att det, enligt mig, överhuvudtaget går att heja på att Jane ska bli ihop med Rochester i slutet är för att den där St John är fan ännu läskigare :nailbiting:)
Sorry för en recension nästan helt i spoilermarkeringar, det blir liksom så när boken handlar om en karaktär från en annan bok :p
 
Alltså, det är inte jag som skrivit listorna där dessa tas upp som one hit wonders ;) Men tänker att typ Wilde kanske kan räknas som det om en bara ser till romaner och hur populära dessa är - och att pjäser/noveller inte räknas då eftersom det inte är just romaner? För även han skrivit annat så är trots allt Dorian Gray det verk som han förknippas med generellt om en bara hör hans namn och om en inte valt att lära sig mer. :) De allra flesta har nog inte superbra koll på andra verk av Fitzgerald eller Wild om en nu inte har intresset att lära sig mer eller läser typ pjäser/noveller och det är det rätt många som inte gör :)

Sen behöver en ju inte välja dom böckerna/författarna för att kryssa i den här rutan om en inte håller med :)
Nja, flera av Wildes pjäser har ju filmatiserats och jag tänker mig iaf att han är känd för mer än Dorian Grey även för den stora, icke-litteraturintresserade massan :) Men jag har dålig koll på massan så säger inte att jag har rätt eller fel... (det låter dock vansinnigt fel i mina öron att kalla Wilde en one hit wonder, men jag må vara något partisk :D)
 
Nja, flera av Wildes pjäser har ju filmatiserats och jag tänker mig iaf att han är känd för mer än Dorian Grey även för den stora, icke-litteraturintresserade massan :) Men jag har dålig koll på massan så säger inte att jag har rätt eller fel... (det låter dock vansinnigt fel i mina öron att kalla Wilde en one hit wonder, men jag må vara något partisk :D)
Jag tänker tvärtom jag - att även om saker filmatiserats så är folk generellt dåliga på att se vad som ligger bakom filmatiseringen så att säga :D

Och generellt så innebär ju inte begreppet one hit wonder att det inte skapas mer - mest att det bara är en sak dom är kända för. Så det vill jag nog ändå påstå att Dorian Gray är det om en inte är intresserad av annat än just romaner (och att den breda massan oftast fokuserar på romaner snarare än andra verk) :)
 
Och så bidrar jag med mitt eget kryss till one hit wonder med Wide Sargasso Sea av Jean Rhys, hon har visserligen skrivit fler romaner men inget som någon har hört talas om (såvida man inte är ett nitiskt fan), och flera av hennes böcker hade gått ur tryck innan hon ens började skriva Wide Sargasso Sea, så jag tycker den räknas :D Jag blir dock väldigt nyfiken på att läsa mer av henne nu för hon skriver väldigt fint med en poetisk känsla för språk som jag uppskattar mycket hos författare.
Boken var lättläst, kort (jag läste ut den på ett dygn, och då har jag ändå trötthets- och koncentrationssvårigheter de luxe), men väldigt tung, det sista kanske inte så överraskande då den handlar om
Mr Rochesters första fru
och borde enligt mig vara obligatorisk brevidläsning till Jane Eyre.
Boken följer den första Mrs Rochester under hennes uppväxt, hur hon träffar Rochester samt hennes sista tid inlåst på vinden. Alltså jag tycker författaren är ett stort underskattat geni (även om boken är väldigt hyllad) som så fåordigt men ändå väldigt insiktsfullt och gripande lyckas skildra problemen med kolonialism och patriarkala strukturer och hur kvinnor används som brickor i mäns spel. Man verkligen blöder för huvudkaraktären. Har hört folk säga att den här boken förstört Jane Eyre och Mr Rochester för dem, men jag kan inte se att han hade någon särskilt hög punkt att falla ifrån. Möjligen om man endast sett någon filmatisering då de tenderar att skönmåla honom något, men han är inte särskilt sympatisk i original romanen heller, (enda anledningen att det, enligt mig, överhuvudtaget går att heja på att Jane ska bli ihop med Rochester i slutet är för att den där St John är fan ännu läskigare :nailbiting:)
Sorry för en recension nästan helt i spoilermarkeringar, det blir liksom så när boken handlar om en karaktär från en annan bok :p

Ja, den är helt fantastisk! Måste läsa om nån gång.
 
Kom på att jag ju hade en ruta kvar att kryssa. Häromdagen läste jag ut Shadow and Bone av Leigh Bardugo och kryssar den som min valfria bok. Och därmed har jag full bricka!

Tyckte den var helt ok, och ett bra språk. Min lillunge älskar de här böckerna så jag ska ge mig på den 2 i serien också.

20190515_201129.png
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
467
· Visningar
11 860
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 585
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp