Bokbingo - Våren 2019

Jag har precis lyssnat klart på Little Women av Louisa May Alcott. Tänkte först kryssa den som en klassiker du tänkt läsa länge, men såg sen att de precis gjort en ny filmatisering av den som ska ha premiär i december i år, så kryssar rutan "bok som kommer på bio 2019" istället :D
Tyckte sådär om den, första delen var definitivt bättre än andra (som hon skrev efter att första delen redan publicerats och blivit omtyckt). Andra delen har alldeles för mycket moralkakor och kapitlen om Beths äktenskap fick mig att vilja spy. Är lite förvånad att så många feminister höjt den till skyarna, även om man ser till tiden och samhället den är skriven i har jag svårt att se den som feministisk. Möjligen första delen då, i viss mån, då den skildrar en (nästan) helt kvinnlig sfär och flickorna ändå får ett visst utrymme att röra sig utanför könsnormerna. Men i andra delen, när flickorna växer upp och blir kvinnor, är det verkligen foga-dig-efter-din-man hit och bli-mer-feminin dit till den grad att hade det varit en pappers-bok jag läste hade den antaligen blivit slängd i väggen.
Blev jätteglad först när Jo tackar nej till giftermål, hävdar sin självständighet och tänker (och lyckas, till viss del iaf) försörja sig själv genom sitt skrivande. Men sedan går hon ändå och trånar efter en man, och inte bara gifter sig utan ger även upp skrivandet till förmån för att ta hand om man och barn. Och detta presenteras som ett lyckligt slut, inte något hon nödgas till p g a rådande sammhälsnormer etc. :wtf:
 
Första krysset för mig blir i rutan på genre jag sällan läser, med ljudboken: Det hör var ju tråkigt, av David Batra. En av hans böcker med ”roliga” lappar. Ljudboken var märklig dock, för den var en ljudinspelning från en stand-up som utgår ifrån lapparna i temat.
Standup/komik på det sättet läser jag sällan, så lite ny genre för mig. Men boken var inget vidare bra, bussar möjligen hötte i bokformat som samtalsämne på fester eller så...

D1C94746-5A92-4EA7-B26E-29BF2E3A1323.jpeg
 
Nästa kryss :D
En rosa bok - Tisdagsklubben av Anna Fredriksson.
Trevlig bok om en kvinna som närmar sig pensionsåldern. Hennes man får en stroke, och hon hanterar det genom att gå en matlagningskurs till dotterns och vännernas bestörtning.
Boken var fin, men känner att den berörde inte på djupet. Sannolikt då jag som 30+are kanske inte är riktigt målgruppen :angel:

111D3392-1387-4D97-8EE9-F47014C335F9.png
 
Två kryss från mig. Börjar med kvinnor i uniform. Har lyssnat på Den röda nyckeln av Gösta Unefäldt. Näst sista delen om poliserna i Strömstad.

Andra krysset, en bok med kärlek i titeln. Jag lyssnar just nu mycket på engelska så jag översätter det till love. :D
Recipie for love av Katie Fforde. Feelgood, så levde de lyckliga i alla sina dagar. Inga överraskningar.

20190113_203917.png
 
Jag kryssar första krysset i rutan "författare där för och efternamn börjar på samma bokstav* med Rainbow Rowells Gå vidare som jag tyckte väldigt mycket om och som jag ser fram emot att läsa uppföljningen på :)

FBB184D1-E04E-4161-B7C5-3A09943C5B1C.jpeg


Bjuder på katt med bok :D
 
Senast ändrad:
Första krysset!

mobiluppladdning_5c3c44cd9606ee2149ffeb2d.jpg


Jag har läst tegelstenen En kort krönika om sju mord av Marlon James, som fick Man Booker-priset häromåret. Har haft den på min TBR länge och upptäckte av en slump att den kom på svenska i år när jag plockade upp den. Och så passade den ju fint här med :)

Den handlar om Jamaica under flera decennier, men i fokus finns mordförsöket på Bob Marley strax innan en stor konsert han höll för att minska spänningarna mellan de olika grupperna på ön. Det är massor (!) av olika berättare, "rollistan" är flera sidor lång, mycket är skrivet på jamaicansk patois (dialekt / slang)... flera saker som egentligen borde göra att jag inte alls gillade den, men det gjorde jag, när jag väl kom in i den. Gangstrar och mord och blod och hemskheter så inget för en känslig, men fantastiskt bra.
 
Jag har precis lyssnat klart på Little Women av Louisa May Alcott. Tänkte först kryssa den som en klassiker du tänkt läsa länge, men såg sen att de precis gjort en ny filmatisering av den som ska ha premiär i december i år, så kryssar rutan "bok som kommer på bio 2019" istället :D
Tyckte sådär om den, första delen var definitivt bättre än andra (som hon skrev efter att första delen redan publicerats och blivit omtyckt). Andra delen har alldeles för mycket moralkakor och kapitlen om Beths äktenskap fick mig att vilja spy. Är lite förvånad att så många feminister höjt den till skyarna, även om man ser till tiden och samhället den är skriven i har jag svårt att se den som feministisk. Möjligen första delen då, i viss mån, då den skildrar en (nästan) helt kvinnlig sfär och flickorna ändå får ett visst utrymme att röra sig utanför könsnormerna. Men i andra delen, när flickorna växer upp och blir kvinnor, är det verkligen foga-dig-efter-din-man hit och bli-mer-feminin dit till den grad att hade det varit en pappers-bok jag läste hade den antaligen blivit slängd i väggen.
Blev jätteglad först när Jo tackar nej till giftermål, hävdar sin självständighet och tänker (och lyckas, till viss del iaf) försörja sig själv genom sitt skrivande. Men sedan går hon ändå och trånar efter en man, och inte bara gifter sig utan ger även upp skrivandet till förmån för att ta hand om man och barn. Och detta presenteras som ett lyckligt slut, inte något hon nödgas till p g a rådande sammhälsnormer etc. :wtf:
Håller med, jag höll på att gå åt när jag läste den andra delen. Och ändå så sa "alla" att den var oerhört feministisk. Fick en att tvivla på en själv :D brr (inser att den gnager fortfarande när du skriver det här. Just att jag tyckte så illa om den när jag inte borde. Första delen har jag inga åsikter om.)
 
Har någon tips på romaner som utspelar sig i Blekinge? Jag kommer förmodligen inte resa nån vart innan sommaren, åtminstone inte så jag hinner läsa en bok under tiden, så tips emottages tacksamt. Att pricka in kommunen eller orten i fråga blir nog knivigt, det är inte ett särskilt omskrivet län i skönlitteratur.

Jag har läst Johanna Limme men kan inte med deckare, det går bara inte. I övrigt är jag öppen för alla förslag.

Edit: Helst inte romaner om Karlskrona. Det är "långt" hemifrån för mig, Kristianstad är mer välbesökt i så fall.
Detsamma här för Uppsala. Någon som vill tipsa om en Uppsala bok?
 
Jag gav upp sist och tog Pelle Svanslös 😁 men det finns ett gäng olika deckare som utspelar sig här! Jag fick länk med tips i förra tråden har jag för mig.
Jag gillar ju inte Pelle Svanslös så mycket :D och har redan läst de flesta iom att jag växte upp i Uppsala :rofl: (Tycker Måns är så elak, vilket väl iofs hör till men..).

En deckare låter bra, det ska jag googla, deckare + Uppsala, så blir det nog bra! (när jag läst ut den här, gud vet hur jag ska placera en bok om Testosteron, myter, sex och samhället men jaja. och kanske nästa bok som köar, en Sci Fi som måste vara utläst den 22/1.).
 
Jag gillar ju inte Pelle Svanslös så mycket :D och har redan läst de flesta iom att jag växte upp i Uppsala :rofl: (Tycker Måns är så elak, vilket väl iofs hör till men..).

En deckare låter bra, det ska jag googla, deckare + Uppsala, så blir det nog bra! (när jag läst ut den här, gud vet hur jag ska placera en bok om Testosteron, myter, sex och samhället men jaja. och kanske nästa bok som köar, en Sci Fi som måste vara utläst den 22/1.).

Jonas Moström har en serie deckare som utspelar sig i Uppsala, Himlen är alltid högre är den första. Jag gillar dem!
 
Jag gillar ju inte Pelle Svanslös så mycket :D och har redan läst de flesta iom att jag växte upp i Uppsala :rofl: (Tycker Måns är så elak, vilket väl iofs hör till men..).

En deckare låter bra, det ska jag googla, deckare + Uppsala, så blir det nog bra! (när jag läst ut den här, gud vet hur jag ska placera en bok om Testosteron, myter, sex och samhället men jaja. och kanske nästa bok som köar, en Sci Fi som måste vara utläst den 22/1.).
Det finns förresten en som utspelar sig i Vattholma också, om det gills ;) Änglarna i Wattholma av Emma C Elliot. Jag har den hemma i Fålhagen om du vill låna :)
 
Jonas Moström har en serie deckare som utspelar sig i Uppsala, Himlen är alltid högre är den första. Jag gillar dem!
Bokad på biblioteket :D (vet inte ens om det är ondsint eller ok att boka och reservera böcker så de kommer till ens nära bibliotek istället för att vänta några veckor tills man råkar passera ett bibliotek som har dem.)
 
Bokad på biblioteket :D (vet inte ens om det är ondsint eller ok att boka och reservera böcker så de kommer till ens nära bibliotek istället för att vänta några veckor tills man råkar passera ett bibliotek som har dem.)

Jag bokar och reserverar hejvilt. Även om ett annat bibliotek kanske har boken i fråga är det ju inte så säkert att de har den när jag kommer!
 
Den är inte jättebra, lite mycket faktafel för min smak, men lättläst!
Ook, jag vet inte ens om jag skulle plocka faktafelen, jag har bara varit i Vattholma några gånger. Lättläst har ju en poäng för sig, det är onekligen en genre som skulle platsa på -genrer jag inte brukar läsa... -bygdegårdhistoriaskönlitterärbok? vilket i sig ger lite motstånd och då är det bra om den inte är seg också.
 
EDE98AD7-276A-4675-BAEF-F021BEC32240.jpeg

Första krysset! ”Författarens för- och efternamn börjar på samma bokstav” blev Avdelning 73 av Sofie Sarenbrant. Jag har inte läst något av henne förut, tyckte det var en helt okej bladvändarbok. Lagom halvspännande och utan brutala detaljer.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
468
· Visningar
11 905
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 585
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp