Bokbingo - Våren 2019

Jag vill vara med! :laugh:

Kryssar "Read on location" med En hemlig plats av Tana French. Utspelar sig i Dublin som jag besökte i början av året.
Och "En bok med 6+ ord i titeln" med The Dark Tower VI: Song of Susannah av Stephen King.
bokbingo vår 2019.jpg
 
bokbingo vår 2019.jpg


Bok nr 2 blir De polyglotta älskarna av Lina Wolff. Jag tycker den passar där eftersom ett bokmanus innehar en viktig roll i boken. Den är svår att recensera; den består av tre delar med tre olika "jag" som berättar. Den handlar om kärlek och relationer. Språket är enkelt men träffande; relationerna innehåller inte sällan äckliga detaljer, särskilt i början. Boken är lättläst, men full av anspelningar vilket gör den komplicerad. Bl a talas en hel del om den franske författaren Houllebecq (en av personernas favoritförfattare). Jag ska inte säga att det var en fantastisk bok, men jag gillade den ändå. Mer ris än ros. :)
 
Bokbingopremiär för mig! Tror jag satsar på att kryssa så många som möjligt. Har spenderat halva dagen på att planera framtida böcker, fantastiskt bra för läs-mojon detta :D
Bok skriven utifrån "jag-perspektiv": Eleanor Oliphant is Completely Fine av Gail Honeyman.
Bok av eller med HBTQ-person: Marine Biology av Gail Carriger.
bokbingo vår 2019.PNG
 
Har läst Lotus blues och Mios blues av Kristina Olsson. Väldigt bra miniserie! Något småseg emellanåt men allt knöts ihop oväntat i slutet.
 

Bifogade filer

  • 73F8C2A8-4870-469A-A0A3-16E46A01DF08.jpeg
    73F8C2A8-4870-469A-A0A3-16E46A01DF08.jpeg
    286,2 KB · Visningar: 40
En bok som jag fått tipsat om i bokhandeln när jag sa att jag gillade böcker som utspelar sig i England och är historiska romaner är den här som jag har läst ut nu, det blir mitt andra kryss:

9789175451763_200x_carolines-arv_pocket


Det är en roman som växlar mellan nutid och dåtid av en och samma släkthistoria. I nuet är det två syskon som återvänder till familjens gamla gods. Den ena systern Beth mår väldigt dåligt och har försökt ta livet av sig och man förstår att det finns en fruktansvärd hemlighet som Erica försöker få henne att avslöja. Sen finns det också zigenare med i boken som var deras barndomsvänner då de bodde på mark som upplåtits av dåvarande godsets ägare till resandefolket och gett dem tillstånd att bo där. När nu Beth och Erica återvänder till godset som vuxna efter att deras gammelmormor dött och testamneterat godset till dem så finns även deras barndomsvän Dinny i gläntan där hans familj alltid fått lov att slå läger. I dåtid handlar det om en gammal släkting Caroline och hennes tid i Amerika först och främst. Erica hittar både brev och andra tillhörigheter från Carolines tid i USA. Perspektivet växlar mellan nutid och berättelsen om Caroline i USA i början av 1900-talet och samtidigt så försöker Erica minnas vad som hände deras kusin Henry som var elak och avskyvärd som barn. Hon försöker få Dinny och Beth att berätta för henne då hon bara har vaga minnen vad som hände när Henry försvann men hon vet att hon var med när hon var 8 år när Henry försvann men minns inte.

Boken gör mig kluven och i vissa partier kom jag väldigt mycket in i boken och ville läsa vidare men det finns också lite för många sidohistorier som inte driver historien framåt tyckte jag vilket gör att den blir seg i vissa partier. De hade kunnat stryka några sidohistorier som t.ex. den med Dinnys syster Honey som är gravid och bor med Dinny, jag upplevde inte att den tillförde den något. Det känns som boken hade vunnit på att tightas till lite och strykas ner med 100 sidor ca för att den skulle bli riktigt intressant, i pocket var den över 400 sidor vilket var lite väl långt.
 
Kryss nummer tre!
dcx7wxr-9a193a32-3c7f-434b-aa38-3cd82e61d65b.jpg

Jag har varit helt uppslukad av Nattfjärilen av Katja Kettu. Språket, historien, kvinnorna. Boken utspelar sig både i nutid och i Gulag under andra världskriget, berättelsen är nästan obehagligt verklig samtidigt som magisk realism sipprar fram här och var. Jag älskar språket! Prosa på ett otroligt medryckande, brutalt och vackert vis på samma gång.
Nattfjärilen skildrar en fruktansvärd grymhet, sexuellt våld och är bitvis rätt jobbig att behöva ta till sig men kan vara en av de häftigare läsupplevelserna jag haft på länge.

dcx7wvw-a72627ea-9454-44d0-b8a8-9a2a7d54a347.jpg


Nu är det helt klart dags för något mer lättsmält så jag siktar in mig på Britta och Silver, en evig favorit från min uppväxt :heart
 
Senast ändrad:
Första krysset!

mobiluppladdning_5c3c44cd9606ee2149ffeb2d.jpg


Jag har läst tegelstenen En kort krönika om sju mord av Marlon James, som fick Man Booker-priset häromåret. Har haft den på min TBR länge och upptäckte av en slump att den kom på svenska i år när jag plockade upp den. Och så passade den ju fint här med :)

Den handlar om Jamaica under flera decennier, men i fokus finns mordförsöket på Bob Marley strax innan en stor konsert han höll för att minska spänningarna mellan de olika grupperna på ön. Det är massor (!) av olika berättare, "rollistan" är flera sidor lång, mycket är skrivet på jamaicansk patois (dialekt / slang)... flera saker som egentligen borde göra att jag inte alls gillade den, men det gjorde jag, när jag väl kom in i den. Gangstrar och mord och blod och hemskheter så inget för en känslig, men fantastiskt bra.
Vad roligt att du gillade den svenska översättningen. Jag har läst den på engelska och det var som att bada i ord - jag trodde aldrig att den skulle gå att översätta. Första delen - innan Amerika - var absolut briljant
 
@Septicemia Dottern och jag har lyssnat på Britta och Silver ❤ språket, tänket, allt är så fängslande och vackert!

Åh vad roligt att den fortfarande blir läst av barn, jag håller helt med dig om hur fängslande den är. Nu var det några år sedan men det är en sådan bokserie jag fortfarande går tillbaka till för att läsa om. Mina äldsta exemplar faller mer eller mindre isär :p
 
Vad roligt att du gillade den svenska översättningen. Jag har läst den på engelska och det var som att bada i ord - jag trodde aldrig att den skulle gå att översätta. Första delen - innan Amerika - var absolut briljant

Ja, jag varvade och läste på engelska också, och det är ju verkligen tätt! Många patois- och slangord är inte översatta alls, det blir lite stolpigt först men man vänjer sig faktiskt :)
 
Åh vad roligt att den fortfarande blir läst av barn, jag håller helt med dig om hur fängslande den är. Nu var det några år sedan men det är en sådan bokserie jag fortfarande går tillbaka till för att läsa om. Mina äldsta exemplar faller mer eller mindre isär :p
Jag bara längtar tills dottern är gammal nog så jag kan läsa dem för henne :love: det är den första bokserien jag minns att jag läste själv!
 
Nu hade man lite tur. Fler än 6 ord i titeln fanns och här fick jag in denna.
Testosterone Rex : Unmaking the Myths of Our Gendered Minds av Cordelia Fine.

Och den är såklart jättebra. Lika bra som Delusions of Gender. Dessutom hittades den på biblioteket. Lite irriterande att inte kunna gräva fram den ur bokhyllan men jag har fotat ett par sidor :p

Rekommenderas mycket varmt. (finns på svenska med)

bokbingo vår 2019.PNG
 
Nästa kryss blir i rutan för böcker man tänkt läsa i minst två år: A grown-up kind of pretty av Joshlyn Jackson.
En varm och spännande roman om tre kvinnor, en dotter, mamma och mormor som lever tillsammans. Deras liv förändras plötsligt när mamman får en stroke. Strax därefter grävs en hemlighet upp i trädgården, och den enda som vet hela sanningen är inte förmögen att berätta.
Rekommenderas varmt!

6A8AF1FD-9404-4F81-B02D-90041443C6E4.jpeg
 
bok.jpg


Två kryss idag:
En rosa bok: Maria Lang/De röda kattorna. Typisk Maria Lang med ung vimsig kvinna i huvudrollen. Temat är Värmland; Selma Lagerlöf och Gustaf Fröding. Massor med litterära hänvisningar. Det roliga är tidsmarkörerna, beskrivningen av vad ung flicka har på sig t ex. För resan en tunn, blå ylledräkt. Till middag: en sidenklänning. Båda outfitsen med matchande glasögon.
En bok vars författares för- och efternamn börjar på samma bokstav: Nele Neuhaus/Annars skjuter jägaren mig. Em deckare i tysk miljö, närmare bestämt Frankfurt. Jag hade läst första boken i serien, Snövit måste dö, och den tyckte jag var riktigt bra. Det här är nummer tre (jag har inte läst tvåan) och tyvärr fann jag den för långrandig och med en massa onödiga detaljer om snutarnas privatliv. Jag tyckte inte heller storyn var särskilt trovärdig.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
11 736
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 582
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp