Bokbingo - Våren 2019

IMG_20190117_213508.png

Jag börjar med Belinda Bauer, Livets och dödens villkor. Intressant deckare, skriven ur en 10-årig flickas synvinkel. Kändes inte som så mycket deckare till en början, eftersom mer utrymme viks åt karaktärerna än brotten. Jag gillade den!
 
Jag bockar av min dörsta bok med något som (iaf enligt Storytel ;)) ska bli film/tv under 2019.
The voyages of Doctor Dolittle av Hugh Lofting är charmig på alla sätt och vis! :heart rekommenderas även till den som är ovan med engelska :up:
20190118_140813.png
 
Ja det är väl också en typ av uniform :idea:
Ok, då kryssar jag den rutan med the Prime of Miss Jean Brodie av Muriel Spark. Den utspelar sig i en flickskola i Edinburgh på 1930-talet, med en karismatisk och minst sagt speciell lärarinna (Jean Brodie) i centrum. Hon väljer ut en grupp flickor hon ger extra uppmärksamhet till, både i och utanför skolan, och boken följer hur lärarinnan formar deras liv, och hur de i viss mån även formar hennes. Den hoppar lite fram och tillbaka i tiden, och Muriel Spark upprepar sig ganska mycket, alltså medvetet, som ett stilgrepp, i början störde jag mig lite på det, men sedan när jag lagt ifrån mig boken en längre tid var det en fördel :D
Trots att det är en ganska tunn bok (mindre än 200 sidor) känns den inte alls tunn. Och det kändes som att jag fortfarande läste den långt efter att jag avslutat boken för historien levde kvar och spelades upp i mitt huvud då och då, så författaren har verkligen lyckats krypa in under skinnet på mig...
Jag gillade den verkligen och rekommenderar den varmt, men det är något med Muriel Sparks böcker som alltid lämnar mig lite melankolisk. Svårt att sätta fingret på det exakt på varför, men kanske för att hon har en tendens att skildra de mörkare sidorna i människans natur, men hon gör det med värme och empati, så det känns aldrig mörkt eller dystert, men lämnar ändå en tung, lite obekväm klump i magen efteråt.
Jag blir i alla fall sugen på att se filmatiseringen nu också, tror att Maggie Smith kan vara helt superb som Miss Jean Brodie...
 
Hej!

Jag funderar på att vara med men... just nu läser jag "en bok om en bok" som jag även har läst några gånger förut. Får jag kryssa den ändå eller räknas det som någon typ av fusk? :o
 
Nästa ruta blev en bok skriven ur jag-perspektiv med Lisa Bjärbos Inuti huvudet är jag kul. Det är en fantastisk skildring av tonår, blyghet, panikångest och hur man hanterar livet i sig. Humor och allvar blandas friskt! 👍
20190119_233111.png


Förresten, hur ska man kunna välja en bok med ett oväntat/sorgligt slut? Jag brukar inte vilja veta slutet i förväg 😉
 
Nästa ruta blev en bok skriven ur jag-perspektiv med Lisa Bjärbos Inuti huvudet är jag kul. Det är en fantastisk skildring av tonår, blyghet, panikångest och hur man hanterar livet i sig. Humor och allvar blandas friskt! 👍
Visa bifogad fil 24238


Förresten, hur ska man kunna välja en bok med ett oväntat/sorgligt slut? Jag brukar inte vilja veta slutet i förväg 😉
Fråga på biblioteket eller i bokhandeln. Eller så kanske den boken får bli en överraskning.
 
Fråga på biblioteket eller i bokhandeln. Eller så kanske den boken får bli en överraskning.
Jag är sällan på bibblan eller bokhandel eftersom jag mest lyssnar på böcker 🤷‍♀️ men jag har 500:- att sätta sprätt på på Akademibokhandeln så jag får fråga där 🙂 tänkte dock vänta tills bokrean 😉
 
Har just läst ut en bok som visade sig ha ett oväntat slut/upplösning. "Sandgrav" av Helene Tursten.
Andra delen i hennes nya deckarserie och mycket bättre än ettan. Två barn försvinner i ett litet samhälle där det också blir ett polismord och en mordbrand.
 
Jag har startat med för- och efternamn på samma bokstav. Det blev James Joyce - Dublinbor. Tyvärr måste jag nog erkänna att jag uppenbarligen inte har den litterära nivå som krävs för den boken... Tyckte mest att den var trist och lite plump. :cautious: Kanske var det inte så bra att lyssna på den, ibland om jag blev lite distraherad så missade jag när det var ett nytt kapitel och fattade ingenting.

Bokbingo vår 2019_1.jpg


Jag har dock startat väldigt systematiskt. Lyssnar på en bok som ska filmatiseras, läser "Best of 2018" som e-bok och har lånat en på biblioteket ur en genre som jag vanligen inte läser. Dessutom har jag ett par resor inplanerade under våren, och de kommer att passa mycket bra till RoL!
 
Efter att ha letat och letat i kategorin Baserat på en sann historia på Storytel och varit på väg att ge upp pga all kidnappning, mord och kriminalitet så snubblade jag över något helt annat! 25 gram lycka av Massimo Vacchetta & Antonella Tomaselli är en urgullig historia om hur Massimo, en ganska uttråkad stordjursveterinär, hjälper en kollega och då får ta hand om en 25 gram lätt liten igelkottsunge. Det blir startskottet för en ny dröm och ett idag aktivt räddningscenter för igelkottar! Centro Recupero Ricci "La Ninna", de finns på fb, men bara på italienska 😉
🦔🦔
20190121_082046.png
 
Nästa ruta blev en bok skriven ur jag-perspektiv med Lisa Bjärbos Inuti huvudet är jag kul. Det är en fantastisk skildring av tonår, blyghet, panikångest och hur man hanterar livet i sig. Humor och allvar blandas friskt! 👍
Visa bifogad fil 24238


Förresten, hur ska man kunna välja en bok med ett oväntat/sorgligt slut? Jag brukar inte vilja veta slutet i förväg 😉

Om man inte tycker att det är tråkigt att veta att slutet är oväntat (vilken konstig mening :D) kan man ju kolla såna här listor:

https://www.goodreads.com/shelf/show/surprise-ending

Sedan är det förstås subjektivt om man blir förvånad eller ej! Dock ser jag flera i den listan som jag verkligen har gillat, lägger dem under en spoiler eftersom jag vet att många tycker att det är tråkigt att veta innan att en bok har en twist. Du har säkert läst flera men nånting kanske funkar för dig eller någon annan :)

Gone Girl av Gillian Flynn
Kvinnan på tåget av Paula Hawkins
Kanske är det allt du behöver veta av E Lockhart (här har jag i och för sig för mig att jag anade slutet men)
Allt för min syster av Jodi Picoult
Och så var de bara en av Agatha Christie (åh den är så bra, jag ryser bara jag tänker på den)
Rebecca av Daphne du Maurier (älskar älskar älskar)
Hausfrau av Jill Alexander Essbaum
Allting och ingenting av Nicola Yoon
Pappersstäder av John Green
En dag av David Nicholls
Wallflower av Stephen Chbosky
Hustrun av Meg Wolitzer
Mörka platser av Gillian Flynn
 
Nästa ruta blev en bok skriven ur jag-perspektiv med Lisa Bjärbos Inuti huvudet är jag kul. Det är en fantastisk skildring av tonår, blyghet, panikångest och hur man hanterar livet i sig. Humor och allvar blandas friskt! 👍
Visa bifogad fil 24238


Förresten, hur ska man kunna välja en bok med ett oväntat/sorgligt slut? Jag brukar inte vilja veta slutet i förväg 😉
Jag tänker att vissa böcker kanske en läser för att en bara vill läsa dem, och sen råkar de psssa in på ett klockrent sätt nån stans :)
 
Har tänkt skriva här hur länge som helst men inte kommit mig för, så jag drar till med 4 kryss på en gång!

Bok av eller med HBTQ-person = Den hemliga historien av Donna Tartt. Den passade helt perfekt att ha som "innan jag går och lägger mig"-bok. Den fångade mig utan att vara supersvår att lägga ifrån sig, om ni förstår hur jag menar? Ett helt fantastiskt persongalleri dessutom, och en av huvudpersonerna är gay.

Bok skriven ur jag-perspektiv: En helt vanlig familj av Mattias Edwardsson. Den här läste jag ut typ 3 januari, men det var ju också 2019! :D

Bok med oväntat eller sorgligt slut: The Client av John Grisham. Lyssnade på den som ljudbok men tror att den hade varit bättre att läsa själv faktiskt. Men den var helt ok!

Book av en genre du inte vanligtvis läser: Harry Potter and the Deathly Hallows. Den får väl ändå räknas som fantasy tänker jag, och det läser jag aldrig annars. Sambon och jag har lyssnat igenom alla Harry Potter-böckerna som god natt-saga de senaste 2 åren och blev klara igår. Det känns riktigt sorgligt att det är slut med det nu! :(

Bokbingo 21st Jan.PNG
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
11 003
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 560
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp