Bokbingo - Våren 2019

Tredje krysset fick bli En som du haft på en ”att läsa lista” i mer än två år.
Alla de stillsamma döda - av Anna Jansson
Bok nr 2 om Maria Wern

Tänkt läsa hela serien i flera år så den passar in i kategorin iaf.

B8EF7A21-E005-49B6-8916-8325073FC2F2.jpeg
 
En bok om en bok handlar om många böcker för mig. Fallet med de försvunna böckerna av Ian Samson handlar om en ganska misslyckad kille från norra London som får jobb som bibliotekarie i en håla på Irland. Väl där möts han av ett nedlagt bibliotek, han ska istället köra bokbuss. Men alla böcker är borta! Boken går ut på att han hittar alla böcker, men också sig själv. Lite seg i starten men efter ett tag skrattade jag rätt ut flera gånger :D
20190201_192045.png
 
Jag lyssnade klart på Leona: Tärningen är kastad idag. Hade tänkt kryssa den på kvinna i uniform, men Leona jobbar ju i civil klädsel. Men den kan passa både på oväntat slut och jag-perspektiv också. Har lite svårt att bestämma mig.

Jag störde mig enormt på Leona hela tiden, hon är galet osympatiskt. Men berättelsen var spännande och det kan hända att jag har laddad ner andra delen också...
 
Jag lyssnade klart på Leona: Tärningen är kastad idag. Hade tänkt kryssa den på kvinna i uniform, men Leona jobbar ju i civil klädsel. Men den kan passa både på oväntat slut och jag-perspektiv också. Har lite svårt att bestämma mig.

Jag störde mig enormt på Leona hela tiden, hon är galet osympatiskt. Men berättelsen var spännande och det kan hända att jag har laddad ner andra delen också...
Jag håller med, har läst de första två böckerna om henne. Sen behövde jag en paus för jag blir så himla irriterad på henne! Osympatisk är verkligen ordet. Samtidigt är ju böckerna i sig spännande och bra...
 
Tre nya kryss för mig

En bok om en bok - ord i djupaste blått - bok som handlar om en bokhandel, där vissa böcker spelar väldigt stor roll för både huvudkaraktärerna men även andra. En väldigt fin bok!

Omläsning av barndomsfavorit blev Önskehäxan. Det är en av dom finaste, gulligaste och bästa böcker jag läst som barn och den påverkade mig så himla mycket :love: Fungerar fortfarande bra som omläsning även om den kanske inte är fullt lika spännande att läsa som vuxen.

Tredje krysset hamnat i rutan för oväntade slut med boken Legend där delar av slutet verkligen inte var vad jag hade förväntat mig (vissa delar var dock inte helt oväntade) och jag kan typ inte vänta tills jag får läsa upplösningen!
6778BE9D-9854-4F80-9CEE-D65750F10D7E.jpeg
 
Tre nya kryss:

Valfri bok - The keeper of lost things av Ruth Hogan. En så himla fin bok! Handlar om en kvinna som ärver ett hus av mannen hon arbetat för. Mannen har i många år samlat alla saker han hittat som han tror någon tappat bort, och huvudpersonen får i uppdrag att försöka återlämna dem. Boken värvas mellan ”nutid” och små noveller om hur sakerna kan ha tappats bort.
Hade inte tänkt kryssa mitten riktigt än, men boken var så fin att jag ville tipsa om den :)

Klassiker - Madame Bovary av Gustave Flaubert. Alltid intressant att läsa klassiker, men denna föll mig inte jättemycket i smaken.

Read on location - Vita tigern av Christina Ljungqvist. En ungdomsbok som utspelar sig i ett Göteborg efter den stora katastrofen (år 2296).
Facinerande beskrivningar och blinklingar till nutida stadsdelar och kännetecken, men också politisk, värmande och väldigt spännande! Så glad att @Killaloe nämt denna för mig upprepade gånger :) Önskar att jag läst den som barn!

E0A0E714-4E7B-4FC8-ADAD-D631F831042F.jpeg
 
Tre nya kryss:

Valfri bok - The keeper of lost things av Ruth Hogan. En så himla fin bok! Handlar om en kvinna som ärver ett hus av mannen hon arbetat för. Mannen har i många år samlat alla saker han hittat som han tror någon tappat bort, och huvudpersonen får i uppdrag att försöka återlämna dem. Boken värvas mellan ”nutid” och små noveller om hur sakerna kan ha tappats bort.
Hade inte tänkt kryssa mitten riktigt än, men boken var så fin att jag ville tipsa om den :)

Klassiker - Madame Bovary av Gustave Flaubert. Alltid intressant att läsa klassiker, men denna föll mig inte jättemycket i smaken.

Read on location - Vita tigern av Christina Ljungqvist. En ungdomsbok som utspelar sig i ett Göteborg efter den stora katastrofen (år 2296).
Facinerande beskrivningar och blinklingar till nutida stadsdelar och kännetecken, men också politisk, värmande och väldigt spännande! Så glad att @Killaloe nämt denna för mig upprepade gånger :) Önskar att jag läst den som barn!

Visa bifogad fil 24805
Åh jag älskade också The keeper of kost things, så mysig och fin :love:
 
Ännu ett kryss!
En bok som kommer på bio 2019 ”Britt-Marie var här” av Fredrik Backman

Lite samma känsla som En man som heter Ove, väldigt fin berättelse :love: Jag skrattade rakt ut mer än en gång och fick tårar i ögonen likaså.
Kan känna igen mig mycket i Britt-Marie, bara det blev en tankeställare - för vem lever man sitt liv?

F456CE79-6864-4111-BE12-5F8FB435D4AD.jpeg
 
Kryssar "bok där författarens för- och efternamn slutar på samma bokstav" med Little Bee av Chris Cleave.
Handlar om en flyktingflicka i England men också om vad som hände innan hon kom dit och hennes relation till en kvinna och dennes son. Började mycket bra, men jag tyckte inte riktigt om slutet, kändes inte som ett riktigt slut.
 
Kryssar "bok där författarens för- och efternamn slutar på samma bokstav" med Little Bee av Chris Cleave.
Handlar om en flyktingflicka i England men också om vad som hände innan hon kom dit och hennes relation till en kvinna och dennes son. Började mycket bra, men jag tyckte inte riktigt om slutet, kändes inte som ett riktigt slut.

Jag tyckte inte heller om slutet, men mest för att det var så sorgligt.
 
Jag tyckte inte heller om slutet, men mest för att det var så sorgligt.

Lägger in en spoiler ifall någon annan tänkt läsa boken.

Jag tyckte det var så otydligt vad som hände. Little Bee blev tillfångatagen, men sen? Vad hände med Sara och Charlie? Jag gillar helt enkelt inte slut som man ska tolka eller läsa mellan raderna.
 
En bok jag tipsats om: Outlines (Konturer) av Rachel Cusk. Intressant upplägg där det inte händer så mycket med jaget(huvudpersonen), utan hon möter olika människor som berättar olika historier för henne. Detta är första delen av tre; författarjaget reser till Aten för att hålla en skrivarkurs. Den slutar med att hon ska åka hem igen. Del två ligger på kindlen så jag ska fortsätta med den. Sticker emeĺlan med The Break av Marian Keyes.
 
Lägger in en spoiler ifall någon annan tänkt läsa boken.

-> Svar i spoilern.

Jag tyckte det var så otydligt vad som hände. Little Bee blev tillfångatagen, men sen? Vad hände med Sara och Charlie? Jag gillar helt enkelt inte slut som man ska tolka eller läsa mellan raderna.

-> Jag tänkte att Sara och Charlie åkte hem till England och levde vidare - på samma gång ledsna och helade genom Little Bee - och att Little Bee blev tillfångatagen och dödad. Ungefär som att de privilegierade visserligen ibland är beredda att göra stora uppoffringar, men i slutändan påverkas deras liv ändå inte så som de mindre privilegierade. Men det fanns mycket tolkningsutrymme.

Lite unket kändes det också att en vit man skrev om en svart (och en vit) kvinna pV det viset han gjorde.
 
Jag kryssar vackert omslag med Karin Smirnoffs Jag for ner till bror. Helt fantastisk roman, gräsligt hemsk också. Hur Smirnoff är debutant är ett mirakel! Som någon skrev på Goodreads, vad får de där västerbottniska debutanterna i vattnet egentligen? (Antagligen syftade hon på Stina Jackson, kanske fler också.)

Hur som helst spelar oljemålningar en viktig roll i boken och jag älskar verkligen framsidan.
 

Bifogade filer

  • 9789177950981_200x_jag-for-ner-till-bror.jpg
    9789177950981_200x_jag-for-ner-till-bror.jpg
    12,6 KB · Visningar: 3
Kryssar en bok med jag-perspektiv. The break av Marian Keyes (vet inte vad den heter på svenska). Amys man Hugh vill ha sex månaders paus i förhållandet, han vill finna sig själv... sim vanligt lyckas författaren med att blanda hysteriskt roligt (bara Amys familj...) med eftertänksamhet. Rekommenderas!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 066
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp