Bokbingo - Våren 2019

Två kryss för mig.

Ett oväntat slut får bli fortsättningen på den förra boken jag kryssade (Fallet med de försvunna böckerna), Mr. Dixon försvinner av Ian Samson. Hade bara tänkt ta den emellan liksom, men insåg att den passade in eftersom slutet var så oväntat DÅLIGT! Inte i närheten av föregångaren! :down:

Debutförfattaren är Heather Morris och hennes Tatueraren i Auschwitz. Jag sträcklyssnade på en dag. Kunde inte sluta! En oerhört gripande berättelse :heart bör läsas av alla!!

20190204_222634.png
 
Här kommer tre kryss för jag har varit lite seg på att peta in dem.

Planetfall som HBTQ. Vet inte om det kan räknas som det eftersom det inte är en kärlekshistoria och huvudpersonen just nu inte riktigt är i ett förhållande, och det är en SF och som så ganska ofta är det inte så fokus i vissa SF att vara just hetero utan den här "världen" kör inte på en viss norm. Men huvudpersonen är i alla fall inte hetero (oftast) och är lite sugen på att ta upp ett förhållande med en snygg läkare igen o sörjer en fantastisk visionär och forskare.

Den lilla bokhandeln runt hörnet. Genre jag inte brukar läsa. Typ hm vad är det för genre? Adlibris säger -modern och samtida skönlitteratur, (det brukar jag inte läsa) undrans om det kanske egentligen är Chicklitt? (brukar jag inte heller läsa, om det inte är alver eller aliens i). Lättläst, lycklig, inga problem, lite dumkärlek. Lite sötmesig tjej, cool, tyst, kompetent, snygg man/män, osv.

Barndomsbok återupptagen, ok drar det lite till sin spets och får väl ha varit barn när jag var 20. Läste om Neil Gaimans Sandman seriealbum ett par stycken för att jag pratat om dem med min man och han tyckte jag skulle läsa om dem och la fram dem.

bokbingo vår 2019.PNG
 
Kryssar en bok baserad på en verklig händelse: Den stora utställningen av Marie Hermansson. Rappt skrivet om några fiktiva personer, en åsna som fanns på riktigt samt Albert Einstein. Platsen är Göteborg och året 1923. Albert skall till Göteborg, men det finns de som inte vill att han kommer fram... riktigt bra, lättsamt och trevligt dessutom men givetvis med allvar i botten.
 

Bifogade filer

  • bokbingo vår 2019 (2).jpg
    bokbingo vår 2019 (2).jpg
    72,8 KB · Visningar: 8
IMG_20190205_172002.png
Provar och ser om det funkar att ladda upp från mobilen. :) jag hinner inte läsa så mycket men januari gav ändå två kryss.

1. En bok skriven ur ett jag-perspektiv: 3096 dagar av Natascha Kampusch. Den handlar om hennes tid i fångenskap hos en paranoid man som rövade bort henne när hon var åtta år. En hemsk bok, men läsvärd.

2. En bok där ett påhittat djur spelar en viktig roll: Småtrollen och den stora översvämningen av Tove Jansson. Efter allt elände från boken innan behövde jag trösta mig med en trygg bok från barndomen. Visserligen är mumintrollen inga djur (och de skulle bli väldigt förnärmade över att bli kallade det) men det lilla djuret (Sniff, fast han nämns aldrig vid namn tror jag) som är med på äventyret får passa in på kategorin.
 
20190206_122718.jpg

Kryssar "en bok med 6 eller fler ord i titeln" med Skrik tyst så inte grannarna hör av Karin Alfredsson. Och lyckades därmed få en hel rad!

Boken handlar om kvinnomisshandel och utspelar sig i Zambia. Huvudpersoner är hustrun till en svensk biståndsarbetare och hennes hushållerska. Jag tyckte om boken, men det var väntat, då jag tycker om författaren sedan innan.
 
Kommer nog satsa på bok med/av HBTQ-person härnäst, har rätt mycket att välja på där som jag är sugen på. :)

Eller hur, klarar visst inte av någon som helst styrning i min läsning. :cautious: Fastnade i stället i Sara Stridsbergs Kärlekens Antarktis. Repetativ, fragmentarisk, känslosam, fantastisk! Även om författaren skriver att alla likheter med verkligheten bara en följd av det utbredda kvinnovåld som är vardag för oss (fritt återgett ur minnet), finns det många likheter från mordet på Catrine Da Costa på 80-talet. Så nu lyssnar jag på dokumentärer om det.

104DD36F-AA98-4F4B-B4A8-A0ED5AABB4C0.jpeg


Det är första gången jag läser Sara Stridsberg, men jag är definitivt sugen på mer. Någon som kan rekommendera var jag ska fortsätta?
 
Jag kryssar "verklig historia" med Idag ska vi inte dö av Niclas Hammarström och Magnus Falkehed. Jag är en sucker för böcker som baserats på verkliga händelser, så kunde inte annat än gilla den. Däremot så var det fler tryckfel än vanligt som störde upplevelsen en aning.

Dödsdömd: Melvin Mars av David Baldacci får bli "valfri bok". Den började helt okej, men jag hade svårt att läsa klart den. Så klyshig och tråkig.

Kryssar "debuterande författare" med Den första lögnen av Sara Larsson. Ganska spännande och handlar om ett viktigt ämne, men dialogerna kändes så orealistiska att den tappade mycket i mina ögon.

bokbingo vår 2019.jpg
 
Jag är såååå besviken på min Best of goodreads-bok! Den var så dålig! :down: jag valde The last black unicorn av Tiffany Haddish, en själbiografi som hyllats massor. Men nej, jag tycker hon är vulgär, funkofobisk, rasistisk och oerhört o-rolig, trots att hon är komiker. Jag skulle ju aldrig betala för att se henne live iaf 🤷‍♀️

20190207_141741.png
 
Jag kryssar rutan där djur/påhittat djur spelar stor roll med boken De sista rummen. I boken har både hund och rödhake viktiga roller/symboler. Kan dock inte säga att boken är läsvärd trots det så inget jag rekommenderar!
 
Jag kryssar rutan där djur/påhittat djur spelar stor roll med boken De sista rummen. I boken har både hund och rödhake viktiga roller/symboler. Kan dock inte säga att boken är läsvärd trots det så inget jag rekommenderar!

Fast varken hund eller rödhake är väl utrotade? Eller påhittade? :confused: Eller har jag fattat fel? Jag trodde jag var tvungen att läsa en dinosaurie- eller enhörningsbok (med en 7-årig kille och en 5-årig tjej hemma vore det visserligen inget som helst problem...).
 
Fast varken hund eller rödhake är väl utrotade? Eller påhittade? :confused: Eller har jag fattat fel? Jag trodde jag var tvungen att läsa en dinosaurie- eller enhörningsbok (med en 7-årig kille och en 5-årig tjej hemma vore det visserligen inget som helst problem...).
Har tolkat det som du och tänkte läsa om Bilbo eller Jurassic Park om jag hinner med den rutan. Har några andra före på läslistan.
 
Senast ändrad:
Fast varken hund eller rödhake är väl utrotade? Eller påhittade? :confused: Eller har jag fattat fel? Jag trodde jag var tvungen att läsa en dinosaurie- eller enhörningsbok (med en 7-årig kille och en 5-årig tjej hemma vore det visserligen inget som helst problem...).
Åh jag läste inte rutan ordentligt :o trodde det var djur/påhittat djur. Aja får väl flytta skräpboken till valfri då :D
 
Kryssar "omläsning av en barnboksfavorit" med Momo - eller kampen om tiden av Michael Ende.
Mer avancerad än jag kom ihåg den, både avseende innehåll och språk. Konceptet tid är inte lätt och ordet oomkullrunkelig användes. Men så klart fortfarande bra! Och egentligen inte alls svårläst.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 108
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp