Bokbingo - Våren 2019

Ibland, men sällan sen något år tillbaka. Jag lyssnar ju mest och då är det lättare att bara byta bok än när jag sitter med en pappersbok i handen. "Skäms" mindre liksom, med en pappersbok kan jag få dåligt samvete för att jag överger den ;)

Ja, ljudböcker ska vi inte ens tala om. Är uppläsaren jobbig och boken bara är ok så överger jag den tämligen omgående. Jag brukar ge bort böcker jag inte gillar illa med förhoppningen att någon annan uppskattar dem mer.

Beror på hur dålig den är och vilket humör jag är på. Mestadels nej, har jag inte fastnat efter 50-75 sidor lägger jag ner.

Jag försöker kämpa mig fram till sida 50 men det händer att jag inte ens tar mig dit. Vid de tillfällena brukar det vara språket som är största orsaken och inte handlingen.

Oftast inte. Men jag fastnade ändå i ”vart fasiken ska den här idiotin sluta?!” :grin::rofl:

Åh, det är så hög igenkänning på det där! Böcker som ger mig den känslan läser jag i regel ut. Det är lite samma känsla som när en fastnar i en dålig dokusåpa :D

Jag brukar inte göra det, men nu kan det bli så för att få till ett kryss...

Det var lite det här jag funderade kring. Eftersom det är flera i bingon som faktiskt läser hela böcker de inte gillar till sina kryss så blev jag nyfiken på om det är något som händer sas utanför binngon också. Jag har påbörjat tre eller fyra böcker redan som jag bara har känt att det här är inget för mig, alternativt inget jag orkar läsa just nu, och därför fortsatt på en annan bok.

Ja. Har lagt bort två böcker i mitt liv, som var så in i bomben skittråkiga att det inte gick. Mary Queen of Scots var farligt nära att bli den tredje och klarade sig enbart tack vare bokbingon. Annars är det oftast så att jag tänker ”det kanske tar sig” tills jag läst typ 80%, resterande 20% är jag för envis för att ge upp :meh:

Oj! Imponerande envishet :up: Är inte boken om Mary en riktig tegelsten dessutom?
 
Det här bokbingot gör att jag pressar mig genom böcker jag annars lagt undan för länge sen.

Har fortfarande inte läst klart Män som hatar kvinnor, t ex.

Åh, det har inte jag heller. Jag var så frustrerad över hur den kändes exakt som alla andra deckare språkmässigt att jag lade ner. Gillar däremot den svenska filmatiseringen (och soundtracket till den amerikanska versionen).
 
Läser ni andra ut böcker som ni tycker är dåliga?

Jag har så svårt för att fortsätta på böcker som jag tycker är dåliga, undantaget böcker som verkligen provocerar :o

Ja, alltid. Ibland tar jag dock paus från framför allt långa böcker som jag inte gillar. Även om pausen är flera år lång skulle jag aldrig säga att jag avbrutit läsningen av boken. :o Detsamma gäller tyvärr även bokserier, vet inte varför det tankesättet är så viktigt för mig.
 
En bok med kärlek i titeln fick bli mitt första möte med Sophie Kinsella och hennes En skopa kärlek. Lagom avancerad och trevlig lyssning. Det kan nog bli fler av henne framöver :)
20190212_233234.png
 
Kryssar roman baserad på verkliga händelser med Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris.

B6FDF0C6-9A45-45D9-9B2F-D94D2FB64F1D.jpeg


Det handlar om en judisk man från Slovakien som hamnar i koncentrationsläger. För att ha en chans att överleva försöker han få jobb nära soldaterna, vilket både ger honom vissa privilegier men också gör honom mycket synlig och utsatt. Jag tycker boken var okej, jag tror den är korrekt när det gäller händelseförlopp och den är lättläst. Vissa saker är helt svindlande, som tanken på hur otroligt många fångar han tatuerade och att antagligen samtliga har/hade starka minnen från det. Det som boken blivit mest hyllad för är dock kärlekshistorien och det var väl det som engagerade mig minst.
 
Ska uppdatera lite...

Jag fastnade trots allt hos Leona och har lyssnat på alla tre nu. Kryssar första på debut, andra på kvinna i uniform och tredje på oväntat slut. För liksom, vad tusan hände där??? Kommer det en fyra som styr upp det där? Jag hade precis börjat gilla Leona lite.

20190214_095324.jpg
 
Ska uppdatera lite...

Jag fastnade trots allt hos Leona och har lyssnat på alla tre nu. Kryssar första på debut, andra på kvinna i uniform och tredje på oväntat slut. För liksom, vad tusan hände där??? Kommer det en fyra som styr upp det där? Jag hade precis börjat gilla Leona lite.

Visa bifogad fil 25386

Såg nu att nr 4 kom ut för ett par veckor sedan. Hur sjutton ska hon ta sig ur detta? Värsta sortens Cliffhanger.
 
Uppdatering och uhm liten flytt. Hoppas det är tillåtet?

Children of Blood and Bone visade sig vara Best of 2018 Goodreads debut... så jag flyttade dit den och la rekommenderad som

Seven Surrenders av Ada Palmer, som jag trodde skulle vara en av Best of 2018 goodreads... (och därför letade) Som är väldigt speciell och trevlig, fast ganska uhm icky ändå. Och man ska nog läsa Too Like the Lightning innan eftersom den nog är totalt obegriplig utan ettan. Ettan blir å andra sidan mer begriplig om man läser tvåan :D

bokbingo vår 2019.PNG
 
Läser ni andra ut böcker som ni tycker är dåliga?

Jag har så svårt för att fortsätta på böcker som jag tycker är dåliga, undantaget böcker som verkligen provocerar :o
Nej men jag brukar ge dem 100 sidor faktiskt, egentligen var min gräns 50 men om de är obegripliga så ger jag dem nog 100 eller mer. Obegripliga böcker har ofta potential (som tex Ada Palmers, Seven Surrenders som var riktigt bra efter en sådär 100 sidor!) Om de är rätt och slätt usla, dåliga och värdelösa så stannar jag efter 50.

Fast en svensk deckare läste jag bara första sidan på. Klarar inte svenskmeningsbyggnaden kombat med socialrealism (jag växte inte upp "socialrealistiskt" så det känns bara väldigt främmande för mig, iofs inte heller "idylliskt" så det känns lika skumt.). Han gick in i rummet. Det hade bruna tapeter. Han hällde upp kaffet. Kaffekoppen ställdes på bordet. Tidningen hade kommit. Det var en intressant artikel på förstasidan. (säga vad man vill men det fastnade ju, men jag blev illamående av de korta meningarna. Som att åka bergochdalbana som tvärstannar hela tiden.)
 
Jag kryssar "att-läsa-listan" i mer än två år med Girls on fire av Robin Wasserman. Lade den i TBR-högen 1 juni 2016, enligt Goodreads, så det var ju på tiden! Lyssnade faktiskt, trots att jag haft pocketboken hemma sedan kanske 4 juni 2016, då... den gav jag till en kollega idag :) Ruggigt bra, Megan Abbott möter Mitt så kallade liv, typ... :)
 
Hmm tror den är det? Min sons klass läser dem högt. Funderar på att köpa dem på bokrean. Varför är de bra? (alltså vill gärna veta varför de borde vara del av svenskaundervisningen, på ett positivt plan nyfiken.)
För att de är antimobbing, girlpwr, jämställdhet och kamratskap :bow:
 
Ännu ett kryss, En bok där författarens för- och efternamn börjar på samma bokstav. Blev ”En liten röd fågel i juletid” av Fannie Flagg

En sån där feel good roman som utspelar sig i amerikanska södern. Pysmysig och lagom.

F6E07432-5DE9-4CA3-9A4D-B92641157A61.jpeg
 
Ett svart kryss, ”En från goodreads ”Best boka of 2018”” blev ”Tatueraren från Auschwitz” av Heather Morris.

Jag har i stortsett sträcklyssnat på den sedan igår. Fasansfullt. Obegripligt.
Man har läst om den, förintelsen, så många gånger. Sett foton. Sett filmatiseringar. Man vet att det hände.
Men ändå är det så svårt att förstå, att ta till sig att det faktiskt hänt på riktigt. Det är verkligt. Dom var där. Det hände dem.
Ofattbart.

09BB0747-D629-417B-B257-1F3757851051.jpeg
 
Nytt kryss (japp, den här gången har jag läst rutan!) med Binas historia. Den hamnar i rutan för fint omslag eftersom jag älskar omslaget.

page_1_thumb_large.jpg


Det finns en annan version av omslaget som också är fin, men inte lika fin som versionen ovan och som också är det omslaget på boken jag läste.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 080
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp