Bokbingo - Våren 2019

Tänkte satsa på bingo härnäst och läsa något av en författare där för- och efternamnet börjar på samma bokstav. Har haft Stay with Me av Ayobami Adebayo på min lista ett tag nu, någon som vet om den är bra? Den låter som att den skulle kunna vara precis den sortens bok jag gillar.
Den var helt fantastisk tycker jag! Gillade den jättemycket, så tycker absolut att du ska ge dig på den :)
 
Jag har som valfri bok lyssnat på Bleknande berg av Kazuo Ishiguro. Jag tyckte att den var väldigt vacker och fängslande, men blev rätt paff när den tog slut. Jag menar, storyn då? Vad hände egentligen??

26531

Det går inte så fort för mig den här gången. Boken som jag lånade på biblioteket för att läsa en genre som jag vanligen inte läser (feel ggod typ) var så ruskigt usel att jag lämnade tillbaka den efter ca 30 sidor.
 
Jag kryssar Kommer på bio 2019 med Five feet apart av Rachael Lippincott. Tydligen såldes bokmanuset och filmmanuset liksom in parallellt, intressant tycker jag.
 
Min bok om en bok blev Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer.

Blev lite förvånad när den var i brevformat, men den fastnade verkligen och var helt fantastisk. :love:

Och just nu verkar jag inte få infoga min bingobricka, så jag får väl återkomma med den.
 
Eftersom jag aldrig är på bibblan/i en bokhandel så gick jag in och kollade på mina personliga boktips på Storytel, det borde vara jämförbart ;) där hittade jag Kockskola för ensamma hjärtan av Marita Conlon-McKenna och tänkte att det borde vara precis min grej! Men nä. Osammanhängande och rörigt. För många storys som inte fick något djup. Bara en väg mot lyckligt, förutsägbart slut. Slöseri med tid!

Men, nu har jag bara den valfria boken kvar så nu ska jag hitta något att njuta av! Tyvärr så får jag vänta tills April på nya från Jenny Colgan och Fredrik Backman, dem längtar jag efter! Men något vettigt ska jag väl hitta tills dess? :D
26553
 
Jag har haft lite problem med hur jag ska lösa rutan "rekommendation från bibliotek/bokhandel" eftersom jag aldrig besöker bibblan och inte tänkt köpa på mig fler fysiska böcker nu när jag skaffat platta. Men så kom jag på att vi ju har ett bibliotek på jobbet, så jag vad skolans bibliotekarie om ett tips.

Jag har nu lyssnat på Till minne av en villkorslös kärlek av Jonas Gardell. Och jag är så glad över det tipset.

20190314_212010.png
 
BINGO full bricka! :banana::banana::banana:

Min valfria bok blev den oerhört charmiga En dag ska jag lämna allt det här av Katarina Bivald. Det är en berättelse om sorg, död (det första som händer är att huvudpersonen dör :D), homofobi, acceptans och ffa kärlek ❤ lite seg bitvis, men åh vad jag vill åka till Pine away motel i Pine creek, Oregon!
20190314_221915.png
 
Äntligen blev det min tur att få låna en biblioteksbok som jag reserverade i januari. Blev lite varm i hjärtat över den långa väntan eftersom det är en ungdomsbok och biblioteken som tagit in den tillhör kommunens högstadieskolor, vilket bör betyda att det finns åtminstone några bokälskande tonåringar i trakten. Två veckor fick jag på mig att läsa den, det tog 24 timmar för den var omöjlig att lägga ifrån sig :D

Boken heter Slutet och är skriven av Mats Strandberg för unga vuxna. Högt tempo, fantastiska karaktärer och den innehåller många existentiella frågor som behandlas på ett väldigt fint sätt. Slutet handlar om att en komet kommer att träffa jorden och utplåna allt liv och vi får följa två ungdomar under de sista månaderna, se hur samhället förändras och vad detta gör med människan.

Krysset landar i HBTQ-kategorin eftersom den är skriven av en HBTQ-person. Berättelsen är väldigt inkluderande i övrigt också men fokus ligger inte på HBTQ. Om någon är sugen på att läsa den så passar boken även in på krysset för Jag-perspektiv.

slutet_bingo_by_liminalitet_dd25m0h-fullview.jpg


dd25lzp-d564b9de-9cb3-4305-b58e-0cfde9e666ce.jpg
 
Jag har faktiskt två titlar att välja på till Klassiker, antingen första delen i Prousts bautaverk På spaning efter den tid som flytt eller Onkel Toms stuga. Men jag säger den senare, för den tycker jag faktiskt att alla ska läsa. Den är hyfsat lättläst (även om ämnet är tufft såklart) och inte speciellt lång heller.
 
USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--818300858.jpeg_1552724890521.jpeg


Namn på samma bokstav: James Joyce - Dublinbor
Intressanta skildringar, men kan nog upplevas mycket svårläst om man inte är van vid eller fattar stilen.

Read on location: Christina Appelqvist - Den svarta springaren
Har inte läst av henne förut, men nu fattar jag varför hennes böcker är populära.
 
Read on location: Älskade terrorist av Anna Sundberg och Jesper Huor. Om en kvinna som radikaliseras i Lund, och sen lever med jihadister i 16 år. Känns väldigt ärligt berättad, inte mycket förskönande direkt. Samtidigt hade det varit intressant att få lite mer reflektioner kring hennes situation, och hur hon hamnat där.

IMG_20190316_103959.png
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 148
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp