Bokbingo - Våren 2019

Jag funderade på att läsa den, men den lät typ ordagrant som Kvinnan på tåget förutom agorafobin då. Har du läst den?

Ja, jag har läst den men det var ju ett tag sen. Det finns helt klart likheter men jag skulle säga att båda är väl värda sin läsning :) Kvinnan på tåget var kanske mer av en bladvändare direkt från start, om jag minns rätt.
 
Ja, jag har läst den men det var ju ett tag sen. Det finns helt klart likheter men jag skulle säga att båda är väl värda sin läsning :) Kvinnan på tåget var kanske mer av en bladvändare direkt från start, om jag minns rätt.
Jag håller med! Tyckte mycket om båda böckerna trots att dom inte är helt olika så är dom ju inte extremt lika heller (tyckte jag) :) @Flixon
 
Nu har jag lyssnat på Mia Törnbloms "Ta plats med ansvar och generositet". En genre som jag vanligtvis inte läser/lyssnar på, men som jag har bestämt mig för att det ska bli mer av (typ personlig utveckling och sånt). Jag har visserligen läst/lyssnat på några stycken tidigare, men inte så att jag kan säga att jag vanligen" läser dem.

Det var första gången med Mia Törnblom och jag tyckte den var jättebra. Enkel, to the point, Liksom inget märkvärdigt men ändå så viktiga saker. Saker som man lätt missar i ett hektiskt vardagsliv. Har sparat ner hennes andra böcker på Bookbeat också, så det är väl ett bra betyg.

(Ja, jag har bytt från kombinationen Audible & Nextory till Bookbeat. Har svenska, tyska och engelska böcker, man streamar och kan höra hur mycket man vill på fem olika apparater. Passar oss bra.)

Emellan lyssnade jag på Eva F. Dahlgrens "Fallna kvinnor: när samhällets bottensats skulle lära sig veta hut". Den handlar om kvinnor som dömts till tvångssarbete pga lösdriveri etc. Skrämmande och viktigt, men jag kan verkligen inte hitta en kategori som den passar i! :D Rekommenderar den ändå.
bokbingo vår 2019 (6).png
 
Kryssar "en bok om en bok" med Den röda adressboken av Sofia Lundberg. Om en gammal kvinna som med utgångspunkt från sin adressbok, som hon haft sedan hon var barn, skriver historier från sitt liv.
Jag tyckte den var mycket bra, det enda lilla negativa var att den var fokuserad mest på hennes tidiga liv och dagens. De mellanliggande ca 40 åren förblev i stora delar okända.
Men den rekommenderas! Man får glimtar av en annan tid, men också av nutiden. När livet var fattigt och man stod ut med mycket bara man hade ett jobb. När man är gammal och bara har hemtjänsten på besök. Men också vänskap och hur vissa människor påverkar hur ens liv blir.

Mycket lättläst. Ett tips är att läsa sista hälften hemma. Läste ut den nu på tåget till Göteborg och har kämpat för att inte gråta.
 
IMG_20190406_105212.png

Bingo! :banana:

En bok skriven ur jag-perspektiv: Arvet efter dig, av Jojo Moyes. Läste första boken i serien för några år sen, så när jag hittade En andra chans (tredje boken) på Goodreads-listan kändes det som 2 flugor i en smäll. Lättläst, lättsmält.

Goodreads: En andra chans, som sagt. Även den lättläst, trevlig underhållning, ganska förutsägbar.
 
Jag har lyssnat på "Ich bin Malala" och kryssar den på en bok som någon annan redan har kryssat. Hittade den inte på svenska, men det måste väl vara godkänt ändå? Jag tyckte den var väldigt bra, det var en ung kvinnas röst som fick höras. Livet var inte bara elände och ungdomar är ändå rätt lika världen över.

På något sätt har jag läst/lyssnat på flera böcker om radikalisering den sista tiden (Ett öga rött, två systrar, Ich bin Malala, några podcasts...). Jag tycker att det är ett väldigt viktigt ämne.
bokbingo vår 2019 (6).png
 
Nytt kryss en roman som baserats på en verklig historia blev Bränn alla mina brev av Alex Schulman. 👍🏻
942B925A-B560-422E-A64D-FFB2D4F5A69A.jpeg


Känner att jag sitter fast lite på de sista rutorna, har ni några tips på böcker som utspelar sig i Enköping?
Eller en bok om en bok, en med oväntat slut, one hit wonder eller en läst i film/serie/bok? 🙏🏻

På svenska, min hjärna klarar inte av att bearbeta böcker på engelska just nu utan zoomar ut. 🙈
 
Nytt kryss en roman som baserats på en verklig historia blev Bränn alla mina brev av Alex Schulman. 👍🏻
Visa bifogad fil 27867

Känner att jag sitter fast lite på de sista rutorna, har ni några tips på böcker som utspelar sig i Enköping?
Eller en bok om en bok, en med oväntat slut, one hit wonder eller en läst i film/serie/bok? 🙏🏻

På svenska, min hjärna klarar inte av att bearbeta böcker på engelska just nu utan zoomar ut. 🙈
Kan rekommendera den jag just läst på "om en bok". Den röda adressboken, se några inlägg tillbaka vad den handlar om. Mycket lättläst.

Är själv också intresserad av tips på bok någon läst i film/serie/bok.
 
Nytt kryss en roman som baserats på en verklig historia blev Bränn alla mina brev av Alex Schulman. 👍🏻
Visa bifogad fil 27867

Känner att jag sitter fast lite på de sista rutorna, har ni några tips på böcker som utspelar sig i Enköping?
Eller en bok om en bok, en med oväntat slut, one hit wonder eller en läst i film/serie/bok? 🙏🏻

På svenska, min hjärna klarar inte av att bearbeta böcker på engelska just nu utan zoomar ut. 🙈
Ord i djupaste blått gillade jag! Den handlar mycket om böcker och hade jag inte läst de flesta dom läser i den så fanns det många bra uppslag på böcker som någon läst i em bok.

Jag tyckte även En bokhandlares dagbok samt Drömbokhandeln var trevliga och det är också för rutan en bok om en bok plus massa boktips för bok som lästs i annan bok :)
 
Tågresor är bra för läsandet. Kryssar "valfri bok" med Två gånger är en vana av Denise Rudberg.
Andra delen i en deckarserie och lika bra som den första.
 
Nytt kryss en roman som baserats på en verklig historia blev Bränn alla mina brev av Alex Schulman. 👍🏻
Visa bifogad fil 27867

Känner att jag sitter fast lite på de sista rutorna, har ni några tips på böcker som utspelar sig i Enköping?
Eller en bok om en bok, en med oväntat slut, one hit wonder eller en läst i film/serie/bok? 🙏🏻

På svenska, min hjärna klarar inte av att bearbeta böcker på engelska just nu utan zoomar ut. 🙈
Jag kryssade Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr som One hit wonder och tyckte den var alldeles fantastisk, så det får bli mitt tips!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 079
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp