Bokbingo - Våren 2019

Följde rådet jag fick här i tråden och lyssnade på Den röda adressboken av Sofia Lundberg och den var som utlovat riktigt fin! 😍 tack för tipset 🙏🏻
Den blev alltså en bok om en bok om en bok..
Och med den skriker jag BINGO!! igen! 😁
C7604D40-DF61-4336-9120-1E876BD0CDA6.jpeg
 
Ännu ett kryss: En klassiker du länge tänkt läsa blev Frankenstein: eller den moderne promethius av Mary Shelley.

Som förövrigt i stortsett inte har en enda likhet med de filmatiseringar som finns, är sjukt seg och rent allmänt en besvikelse. Typ.

3F40508C-FB17-422A-8F0D-82264ED5CD57.jpeg


Hur länge håller vi på? Slutet på maj eller början? Har glömt 🙈 och börjar få lite panik att inte hinna fylla brickan. 😆
 
Ännu ett kryss: En klassiker du länge tänkt läsa blev Frankenstein: eller den moderne promethius av Mary Shelley.

Som förövrigt i stortsett inte har en enda likhet med de filmatiseringar som finns, är sjukt seg och rent allmänt en besvikelse. Typ.

Visa bifogad fil 28256

Hur länge håller vi på? Slutet på maj eller början? Har glömt 🙈 och börjar få lite panik att inte hinna fylla brickan. 😆
31maj skrev jag i trådstarten, så vi kör på det tänker jag 😅
 
Lyssnar på Stay Metal. Herregud vad kass inläsningen är. Inte nog med att författaren/uppläsaren har någon slags forcerad machoröst - här och var hör man också hans familj i bakgrunden! Liksom sååå oseriöst så att det finns inte! 😫😫
 
Kryssar "tips från bibliotek/bokhandel" med Factfulness av Hans Rosling. Boken fanns med bland personalens tips på Adlibris.

Har läst den lite i omgångar. Mycket bra och tänkvärd. Jag anser mig välutbildad och hyfsat informerad avseende omvärlden men har fått ett nytt sätt att se på vissa saker. Bör läsas!
Visa bifogad fil 28221
Ligger i en hög någonstans hemma och sprider dåligt samvete :laugh:
 
Inte varit så aktiv med läsandet på ett tag för jag har haft fullt upp men har läst en bok som får bli mitt kryss på en bok som baserats på en sann historia. Den heter Mysteriet på Asthall och är skriven Jessica Fellowes (dotter till Julian Fellowes som har skrivit manus till Downton Abbey om någon tycker efternamnet verkar bekant)

Boken baseras på mordet på Florence Nigthingale Shore den berömda sjukskkösterska som blev mördad på ett tåg i London efter att hon kommit hem efter 40 år som krigssjuksköterska. I verkligheten löstes aldrig mordet och ingen blev dömd för det. Hon mördades på ett tåg i London.

I boken får mordet sin upplösning. Louisa är bokens huvudperson och hon lever ett ganska hårt liv i London, hennes mamma är tvätterska och pappan har dött tidigt. Hennes farbror Stephen har sedan hon var ung hjälpt mamman med att ta henne till skolan när fadern gick bort. Men det Stephen i själva verket gjorde var att hon tvingade henne att skolka och stjäla pengar ur folks fickor.

Hon får ett tillfälle att ta sig ifrån sin tillvaro och söker jobb som barnsköterska åt flickorna Mitford (som också är en familj som har funnits i verkligheten).

Hon får anställning som barnflicka och blir mycket god vän med deras flicka Nancy som är i hennes ålder. Dock får Louisa sparken på fläcken när hon har sagt något olämpligt till lady Redsdale, flickornas mamma. Paralellt med hennes tid som barnflicka och även efter att hon fått sparken från sin tjänst så rullas mordhistorien och en annan huvudkaraktär i boken är Guy som är polis vid järnvägspolisen. Sen det framkommit för hans chef att han letat bevis och kontaktat vittnen utan tillåtelse av chefen så får han sparken men trots detta så fortsätter han att intressera sig för fallet och letar med hjälp av Louisa bevis. Allt får sin upplösning på Nancys 18-årsbal.

9789177951230_200x_mysteriet-pa-asthall_pocket


En intressant och läsvärd bok tycker jag, den blev aldrig seg eller tråkig utan handlingen drivs framåt hela tiden på ett intressant sätt. Den utspelar sig runt 1920-talet och åren runtikring.
 
Jag kryssar "En bok med 6 eller fler ord i titeln" eftersom jag läst De kommer att drunkna i sina mödrars tårar av Johannes Anyuru. Oj, säger jag bara. Jag kommer att behöva hämta mig lite efter att ha läst den här boken tror jag. Den var hemsk, hemskt bra och hemskt förvirrande på en och samma gång. På gränsen till för knepig för min smak, men ändå en helt fantastisk läsupplevelse.

Nu ska jag leta upp något betydligt mer lättsamt att läsa! :p

28317
 
2B9CED74-ADBC-4141-8F4E-13FE71DED007.jpeg


En andra uppdatering från mig med ett gäng böcker.

En verklig historia:
Du som haver barnen kär av Sinikka Ortmark Almgren

Min sambos farmor är krigsbarn från Finland och när mamma hade tagit med den här boken från min mormors dödsbo så passade jag på att läsa den innan den skänks vidare.

Oväntat slut
Silvervägen av Stina Jackson

Omslag värt att sätta på väggen
Grace av Anthony Doerr

När jag googlade omslaget för att försöka få in det här så såg jag att jag gillade några andra versioner ännu mer (snöflinge tema).
(Också ett tips till den som satte Doerr som One hit wonder!)
Versionen jag läste:
9789188545091_200x_grace

Andra fina:
about-grace.jpg
553995.jpg
l278497.jpg
 
Ännu ett kryss: En klassiker du länge tänkt läsa blev Frankenstein: eller den moderne promethius av Mary Shelley.

Som förövrigt i stortsett inte har en enda likhet med de filmatiseringar som finns, är sjukt seg och rent allmänt en besvikelse. Typ.

Visa bifogad fil 28256

Hur länge håller vi på? Slutet på maj eller början? Har glömt 🙈 och börjar få lite panik att inte hinna fylla brickan. 😆

Jösses vilka ambitioner! Själv är jag glad om jag hinner få ihop 5-6 böcker!:)
 
Kom på att jag har läst två böcker till som kan passa in i kategorierna här, trodde inte det först. "Badhytten" av Olseni/Hansen där är det en kvinnlig polis med som iallafall ibland är i uniform så det blir mitt kryss på kvinnor i uniform. En bok som är väldigt skruvad och som jag skrattade högt åt vid flera tillfällen. En bok som rekommenderas för stranden eller hängmattan i sommar!

Sen en bok som någon annan redan kryssat är"Ryttaren" av Olseni/Hansen. Helt okej lite ytlig för min smak i vissa delar men ändå en ganska trevlig bok som sommarläsning!
 
ÄNTLIGEN är den SLUT!! 😫😫😫😆
Read on location - Stay Metal av Hellström och Mattsson.
Stereotyp, förutsägbar och machokrystad historia med världens sämsta inläsning, dessutom full av fel. Vilken datanörd säger ”Operationssystem” istället för Operativsystem tex?! Korrekturläsning? Vad är det?
861B25A0-F6A8-41BF-AF8A-768D41D8A942.jpeg

Hu!! 😫


Tips på de sista kategorierna mottages gärna! 🙏🏻
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 103
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp