Bokbingo - Våren 2019

IMG_20190515_203038.png

En bok om en bok... Bokhandeln på Riverside Drive. Åh så frustrerande dålig! Och så googlade jag den - och upptäckte att andra verkar gilla den? Då blev jag ännu argare. Maken till platta karaktärer och förutsägbar handling. Hade aldrig läst klart den om det inte var för bokbingot :p
 
Tre nya kryss:


Tips från bokhandel: Felsteg av Maria Adolfsson. Har tipsats om även här i tråden, och även jag tycker att den var riktigt bra! Har även lyssnat på uppföljaren Stormvarning, som får bli krysset på Kvinnor i uniform.

One hit wonder
blev The perks of being a wallflower :love: Har sett filmen, men tyckte mycket om boken med!

DB934F97-683C-4FE5-A72B-D8538BDC5B19.jpeg
 
Trodde inte jag skulle kryssa hela detta krysset, men fick lite fart mot slutet och hittade ett par bäcker jag glömt att kryssa, så nu är det bara en kvar!

C3B2F390-E374-4BAC-88B3-AFD888ACEB53.jpeg


Bok som någon läst i en serie: Vredens druvor av John Steinbeck (löstes av Rory i Gilmore Girls). En märklig ljudboksinspelning som var som en radioteater. Gillade den inte, men det var en klar fördel att bolen bara tog 1,5g på den hastigheten jag körde på :angel:

En med kärlek i titeln: Endurin love av Ian McEwan. Väldigt obekväm läsning, om en man som får en stalker efter sig. Välskrivet som alltid av McEwan, men ingen favorit.

En bok om en bok: Den femte sanningen av Doris Lessing. Började bra, men sjukt lång (32h), och kändes som att den spårade ut helt de sista timmarna...

Omläsning av en varndomsfavorit: Harry Potter and the deathly hallows. Behöver ingen förklaring :love:
 
29977

”En rosa bok” blev Människor av Kalle Lind. En samlingsvolym från hans tre böcker Människor det varit synd om, Människor som gått till överdrift och Människor som har haft fel.

Det är texter, eller krönikor kanske man kan säga? om kända och okända människor. Ofta med en mer eller mindre tydlig satirisk vinkel. Ibland är det lite finurligt och småroligt men oftast rätt segt. Bra som dassbok men ingen vidare underhållning :laugh:
 
Bingo!
Sagan om Isfolket; Trollbunden - Margit Sandemo
Bok som legat på att-läsa-listan i 2 år eller längre.

USER_SCOPED_TEMP_DATA_orca-image--1991116302.jpeg_1558293855725.jpeg


Roligt diskussionsämne på jobbet, speciellt när även gubbarna vågat sig fram och läst på baksidan av boken vid lunchbordet. :rofl:
 
En bokhandlares dagbok av Shaun Bythell använder jag för att kryssa Bok om en bok...

Shaun driver ett antikvariat i Skottland och bestämmer sig för att skriva dagbok under ett år om allt som rör hans affär. Lite mysig ibland, lite störig ibland och ganska mycket lokala referenser som jag inte fattar.

418E6EC6-E7A9-42C8-BBB8-19EA280A8D6E.jpeg
 
Jag kryssar Tips från bibliotek / bokhandel med If I die before I wake av Emily Koch. Nu var det inte jag, utan en väninna som fick tipset av en bokhandlare i Edinburgh och så gav hon mig boken när hon läst klart. Men det får räknas, faktiskt ;) Den var väl OK, men jag läste rätt nyligen en bok med samma berättarperspektiv (personen ligger i koma) och jag tyckte att denna var tunnare.

Kryssar Valfri när jag ändå är i gång, med The Power av Naomi Alderman som var helt fantastisk! Hoppas att jag orkar vara med och diskutera den med bokcirkeln på fredag.
 
Jag har varit dålig på att hänga med här, men läst & lyssnat har jag! Kryssar följande:

En rosa bok: The Great Alone av Kristin Hannah. Den var fantastisk och satte sig i hjärtat från kapitel ett. Jag är dock lite konfunderad över Wikipedia/Googles beskrivning av den som "kvinnlig uppfostringslitteratur", det låter lite märkligt O_o

30182


Av en debuterande författare: Korpsystrar av Bettina Bieberstein Lee. Jag högg den som en av de få intressanta svenska ljudböcker som kom upp på Audible, och kan nog inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om den. Jag störde mig på många saker* men var ändå tvungen att sträcklyssna på de sista två timmarna och blev glad när jag såg att det finns en uppföljare, så någon slags effekt hade den tydligen på mig.

*framförallt det att uppläsaren inte gjorde några pauser vid kapitelbyte, så det blev ofta "Linn stängde dörren bakom sig och gick trettiotvå Nora häller upp dagens andra kopp kaffe och..."
 
Jag har ett kryss kvar innan jag kan hojta bingo igen, vilket passar ypperligt eftersom det är långhelg på ingång här borta. Härligt med lite extra motivation att spendera måndagen på soffan tillsammans med en bra bok! Har inte bestämt mig för vad det blir än, men jag ska sätta mig och gå igenom listan ikväll och välja ut något bra som dessutom finns i bokaffären. :)
Bokbingo 23rd May.PNG
 
Jag har ett kryss kvar innan jag kan hojta bingo igen, vilket passar ypperligt eftersom det är långhelg på ingång här borta. Härligt med lite extra motivation att spendera måndagen på soffan tillsammans med en bra bok! Har inte bestämt mig för vad det blir än, men jag ska sätta mig och gå igenom listan ikväll och välja ut något bra som dessutom finns i bokaffären. :)
Visa bifogad fil 30183
Jag kunde tydligen inte lägga band på mig utan gick och shoppade på lunchen :o Det fick bli Still Alice av Lisa Genova, den har tydligen legat på min Goodreads-lista sedan 2015!
 
Full bricka!

30300


Kryssar "one hit wonder" med Expeditionen av Bea Uusma. Handlar om Andrées misslyckade polarexpedition 1897 och författarens försök att lista ut vad som egentligen hände. Bra och lättläst!

Till "bok av eller med en HBTQ-person" hade jag tänkt läsa Orlando av Virginia Woolf men när jag började på den insåg jag att det inte skulle funka. Den är för avancerad för att jag ska hinna och orka läsa den på engelska just nu. Den får sparas till någon ledighet.
Så jag tar till en bok jag läst under våren som en nödlösning. Den har en affär mellan två kvinnor som en sidohistoria - Dazzle av Judith Krantz.
 
Kryssar I'll Be Gone in the Dark av Michelle McNamara som "författarens för/efternamn börjar på samma bokstav". Ingen bok jag hade valt att läsa i vanliga fall, jag tycker True Crime är lite obehagligt, men jag tyckte den här var bra. Den skulle passa bra in på "one hit wonder" kategorin också - vad jag förstår skrev McNamara bara en bok innan hon dog.

Harry Potter and the Goblet of Fire av J.K. Rowling kryssar jag som "har haft på min att läsa-lista i mer än två år". Har planerat att läsa hela serien på engelska väldigt länge så det är kul att komma igång med det. Nästa blir omläsning av Sagan Om Ringen 😄

30353
 
Jag kan kryssa HBTQ med Hålla andan av Flora Wikström, som jag verkligen gillade.

Kvinnor i uniform, om än inte polis/brandman/osv. finns i Avlivningskliniken Tusenskönan av Martina Montelius, som jag också var mycket förtjust i. Såklart, för hon är fantastisk.

Har då fyra rutor kvar, vilket jag borde klara under två lediga dagar men jag vågar nog faktiskt inte räkna med det ;) Tyvärr passar ingen av böckerna jag håller på med in i någon av rutorna heller, åtminstone inte än så länge...

En någon läst på tv / i film / i en bok borde jag kunna lösa tänker jag. Ska kolla Gilmore Girls-listan, kanske kan jag matcha någon där faktiskt.

One hit wonder kanske också går att få till, om jag hittar någon käck kortroman.

Kärlek i titeln, tja, nog kan man klämma en feelgood på ett par timmar. Ska kolla.

Men utrotat eller påhittat djur... suck. Någon som har något på den som helst inte är fantasy, eller om det är fantasy, något jättelättläst för folk som inte gillar sånt? ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
387
· Visningar
9 108
Senast: doppler
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp