Bokbingo - Vinter 22/23

Klara

Trådstartare
Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går från 1 december 2022 till 28 februari 2023. Alltså, böcker utlästa under denna period. Som vanligt, ett kryss per bok, en bok per kryss. Lagt kryss ligger. Och kom gärna med motovationer till varför ni kryssar som ni gör, ju mer långsökt desto bättre. :D Happy reading!

bokbingo.jpg
 
Roligt att du ordnade detta @Klara misstänker att det inte blir så många skönlitterära böcker för mig innan min uppsats är klar. Klar lär den ju dock inte bli om jag sitter här och skriver i olika trådar:meh: men har verkligen noll inspiration och ork idag:down:
 
Kul! Tack @Klara jag tacklade av lite på höstens men är gärna med igen och ser om jag har större lycka nu. Alltid kul med boktips!

Jag har senaste dagarna lyssnat på Drömmar till salu av Ada Wester efter tips i en lokal fb-grupp om bok som utspelade sig i samhället här. Ganska ordinär mysläsning om kvinna som ärver släktings hus och upptäcker vem släktingen och hon själv är medan hon renoverar huset inför försäljning.

Kryssar bok jag rekommenderats.
 
Jag kryssar mitt första kryss, en bok där det sker ett mord. Nettle & Bone av T Kingfisher, en saga/fantasy där huvudpersonen (en prinsessa) måste mörda sin systers man (en prins) för att han inte ska fortsätta göra illa systern/mörda henne. Det är dock inte helt lätt eftersom han är skyddad från ond magi från hans goda fe, och för att lyckas har hon hjälp av bland annat en hund gjord av ben, en gravhäxa och en höna med en demon i sig.
 
Jag har aldrig varit med på detta förut, men eftersom jag är något av en bokslukare tänkte jag att det kunde vara kul att utmana mig lite med några av dessa rutor. Det står inte att endast fysiska böcker gäller, så jag antar att ljudböcker räknas de med :) Jag har därmed hunnit sätta två kryss; en ljudbok, en fysisk!
bokbingo.jpg

En med stjärnor på omslaget - Svart Stjärna av Jesper och Joakim Ersgård. Detta är ett Storytel-original och ljudbok, spännande sci-fi.
En med en mörk titel - Notes on an Execution av Danya Kukafka. Denna titeln fladdrades förbi mig när jag browsade Goodreads och jag kände mig manad att läsa den bums. Jag tycker den passar i denna kategorin för att vad kan vara mörkare än statligt sanktionerat mord?
 
Jag har aldrig varit med på detta förut, men eftersom jag är något av en bokslukare tänkte jag att det kunde vara kul att utmana mig lite med några av dessa rutor. Det står inte att endast fysiska böcker gäller, så jag antar att ljudböcker räknas de med :) Jag har därmed hunnit sätta två kryss; en ljudbok, en fysisk!
Visa bifogad fil 107171
En med stjärnor på omslaget - Svart Stjärna av Jesper och Joakim Ersgård. Detta är ett Storytel-original och ljudbok, spännande sci-fi.
En med en mörk titel - Notes on an Execution av Danya Kukafka. Denna titeln fladdrades förbi mig när jag browsade Goodreads och jag kände mig manad att läsa den bums. Jag tycker den passar i denna kategorin för att vad kan vara mörkare än statligt sanktionerat mord?
Alla typer av böcker räknas. 👍 För min egen del konsumerar jag mest e-böcker och ljudböcker.
 
Jag kryssar A Winter's Dream av Sophie Claire som En där det snöar. Jag plockade upp boken lite på måfå sådär i en välgörenhetsbutik för några veckor sedan och kan väl säga som så att jag är glad att jag bara betalade 30 kr för den. Den började lovande, men jösses vad irriterad jag blev på den de sista 100 sidorna! Jag är förvisso ganska skeptisk till hela den här julboksgrejen, det verkar alltid som en mysig och bra idé men det slutar oftast med att jag stör mig på att det är fånigt och ostigt. Så även i detta fall - det var som att läsa en dålig julfilm med en massa irriterande missförstånd och upprepningar. Men men, den första hälften vad helt ok och mysig i alla fall!
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vinter 061222.jpeg
    Bokbingo vinter 061222.jpeg
    59,8 KB · Visningar: 23
bokbingo.jpg

Att vara kvinna över sitt liv: 10 budord för dig som vill framåt.
Inte alls något jag skulle rekommendera vidare. Kändes otroligt upprepande, massor av floskler och inte alls speciellt nytänkande mot sånt jag hört förr. Tror hon nämnde exempelvis att kvinnor borde spela mer på sin makt genom sin klädsel typ tre gånger, något jag överlag inte håller med om från början.
1/5 i betyg.
 
En Qvinna läkare! Doktor Karolina Widerström, red. Eva Blomberg, med en HBTQ-person

Biografi om Sveriges första kvinnliga läkare. Hade egen mottagning och engagerade sig för kvinnohälsa och sexualupplysning men var även samhällsengagerad i många olika sammanhang. Rätt stor del av boken handlar om rörelser och frågor hon var aktiv i: dräktreformrörelsen, rösträttsrörelsen, kampen för rätt till offentliga tjänster, socialmedicinska frågor för barn och mödrar, utbildning, prostitution, sociala reformer osv. Blir en aning överlappande mellan bokens olika delar när de är skrivna av olika författare, men över lag intressant.

Det finns inga direkta bevis för att hon var homosexuell (av naturliga skäl, då hade hon vid den tiden inte kunnat vara en offentlig person) men i ett avsnitt skrivs det om hennes mångåriga samboskap med en nära väninna som författaren förmodar var en relation med mer innehåll än bara vänskap.
 
En Qvinna läkare! Doktor Karolina Widerström, red. Eva Blomberg, med en HBTQ-person

Biografi om Sveriges första kvinnliga läkare. Hade egen mottagning och engagerade sig för kvinnohälsa och sexualupplysning men var även samhällsengagerad i många olika sammanhang. Rätt stor del av boken handlar om rörelser och frågor hon var aktiv i: dräktreformrörelsen, rösträttsrörelsen, kampen för rätt till offentliga tjänster, socialmedicinska frågor för barn och mödrar, utbildning, prostitution, sociala reformer osv. Blir en aning överlappande mellan bokens olika delar när de är skrivna av olika författare, men över lag intressant.

Det finns inga direkta bevis för att hon var homosexuell (av naturliga skäl, då hade hon vid den tiden inte kunnat vara en offentlig person) men i ett avsnitt skrivs det om hennes mångåriga samboskap med en nära väninna som författaren förmodar var en relation med mer innehåll än bara vänskap.


Åh den låter spännande och en bok helt i min smak den får åka upp på att läsa listan när uppsatsen är klar!
 
Två kryss till klara nu

En bok där en mistel nämns - En oväntad jul av Natalie Cox. Klassisk romantisk julig feelgood bok, där huvudpersonen efter en gasexplosion i lägenheten i London måste flytta ut på landet till sin kusin, som driver ett hundpensionat - som passar på att åka bort under julen och lämna huvudpersonen (som egentligen inte tycker om hundar) att se över hundarna som är på pensionatet. Trevlig avkopplande julläsning. Mistel nämndes en gång i boken.

En bok med en mörk titel - I Must Betray You av Ruta Sepetys (och krysset är då baserat på meningen med titeln, att behöva förråda någon tycker jag måste anses som mörkt). Boken handlar om en pojke i äldre tonåren under den absolut sista tiden av Ceaușescus tyranniska regim i Rumänien på slutet av 80-talet, och om att som tonåring försöka leva trots att man aldrig kan lita på någon eftersom vem som helst, inklusive de egna familjemedlemmarna, kan jobba för säkerhetstjänsten - och om att själv kan bli tvingad att informera om och förråda de man känner. Även om den här rent tekniskt också delvis utspelar sig under juletid så är den här väldigt tvärtemot den andra boken - den är varken trevlig, julig eller avkopplande. Men väldigt bra och jag rekommenderar alla att läsa den. Definitivt läsvärd!
 
bokbingo.jpg


Kryss nr. 3 för mig, En med en HBTQ-person. Jag har läst Hell Followed With US av Andrew Joseph White. Vi följer Benji, en "queer" transpojke som växt upp i ett slutet samhälle som styrs av en kristen fundamentalist-sekt. För cirka tio år sedan översköljdes världen av ett virus kallat The Flood vars syfte var att rena världen. Benji har valts ut och har genom en injektion upphöjts till Seraf, en förändring som innebär en obotlig fysisk förvandling. Benji flyr undan den sekt som aldrig accepterat honom som pojke och träffar en grupp HBTQ+ ungdomar som tillsammans har bildat ett samhälle där de försöker överleva. Deras ledare, Nick, vet om Benji's hemlighet, att The Flood håller på att bryta ned en kropp Benji alltid haft en komplicerad relation till, men Nick väljer ändå att välkomna Benji som en av dem. Men Nick döljer egna hemligheter, och har en dold orsak att välkomna Benji, och det förflutna vägrar att stanna där det hör hemma.
Det här är en YA (Young Adult) bok som behandlar en del rejält tunga ämnen och som väljer att använda sci-fi/fantasy som en slags brygga till ett större narrativ, en dold mening som i högsta grad angår dig och mig, här och nu. Det är den mörkaste YA jag någonsin läst, den kommer med content warnings på grund av detta, men jag tyckte den var väldigt bra och väldigt fin emellanåt.
 
En bok med en mörk titel - I Must Betray You av Ruta Sepetys (och krysset är då baserat på meningen med titeln, att behöva förråda någon tycker jag måste anses som mörkt). Boken handlar om en pojke i äldre tonåren under den absolut sista tiden av Ceaușescus tyranniska regim i Rumänien på slutet av 80-talet, och om att som tonåring försöka leva trots att man aldrig kan lita på någon eftersom vem som helst, inklusive de egna familjemedlemmarna, kan jobba för säkerhetstjänsten - och om att själv kan bli tvingad att informera om och förråda de man känner. Även om den här rent tekniskt också delvis utspelar sig under juletid så är den här väldigt tvärtemot den andra boken - den är varken trevlig, julig eller avkopplande. Men väldigt bra och jag rekommenderar alla att läsa den. Definitivt läsvärd!

Åh så roligt att du gillade denna, jag har boken på vänt efter att jag jobbat mig igenom ett par bokklubbsböcker denna månaden. Jag såg titeln på Goodreads och hajade till såpass att jag klickade in på den och direkt kände att "den här bara måste jag läsa!"
 
Visa bifogad fil 107478

Kryss nr. 3 för mig, En med en HBTQ-person. Jag har läst Hell Followed With US av Andrew Joseph White. Vi följer Benji, en "queer" transpojke som växt upp i ett slutet samhälle som styrs av en kristen fundamentalist-sekt. För cirka tio år sedan översköljdes världen av ett virus kallat The Flood vars syfte var att rena världen. Benji har valts ut och har genom en injektion upphöjts till Seraf, en förändring som innebär en obotlig fysisk förvandling. Benji flyr undan den sekt som aldrig accepterat honom som pojke och träffar en grupp HBTQ+ ungdomar som tillsammans har bildat ett samhälle där de försöker överleva. Deras ledare, Nick, vet om Benji's hemlighet, att The Flood håller på att bryta ned en kropp Benji alltid haft en komplicerad relation till, men Nick väljer ändå att välkomna Benji som en av dem. Men Nick döljer egna hemligheter, och har en dold orsak att välkomna Benji, och det förflutna vägrar att stanna där det hör hemma.
Det här är en YA (Young Adult) bok som behandlar en del rejält tunga ämnen och som väljer att använda sci-fi/fantasy som en slags brygga till ett större narrativ, en dold mening som i högsta grad angår dig och mig, här och nu. Det är den mörkaste YA jag någonsin läst, den kommer med content warnings på grund av detta, men jag tyckte den var väldigt bra och väldigt fin emellanåt.
Oh, låter som du säger mastigt, men också rikt och fångande. Den ska jag kolla efter i ljudboksappen.
 
4 kryss till klara :up:

Bok med en brasa i - Jul i rubinrött av Amanda Hellberg. Historisk roman med romnatiskt tema, dock tyckte jag den kändes lite mörkare än den första boken i serien (även om den här inte hade några spöken) eftersom den handlade om en huvudperson som var olyckligt gift med en man som våldtog (även om det inte kallades det på den tiden), hotade och allmänt var extremt hårt styrande. Eftersom den utspelar sig på slutet av 1800-talet var det en del brasor.

Någon får en present - Klimatsmart och fullkomligt förvirrad av Jennifer Berglund. En ganska kort svensk feelgood roman med lite romantik om någon som bestämmer sig att leva mer klimatsmart. Jag blev dock lite irriterad på huvudpersonen, vilket gjorde att det inte var någon favorit. Hon fyllde dock år i boken och fick presenter.

Övernaturliga varelser - Dödsviskaren av Lovisa Wistrand. Tredje boken i en fantasyserie, där det nog knappt är någon varelse som inte är övernaturlig - den är fylld av alver, drakar, demoner etc. Jag tyckte bättre om de första två, denna fastnade jag inte riktigt för.

Referens till känd film/serie/bok - Allt jag önskar mig till jul av Joanna Bolouri. En julig feelgood/romantisk bok där den manliga huvudpersonen får sparken från sitt advokatjobb och endast lyckas få tjänst som en jultomte i ett shoppingcenter. En av dagarna kommer dock en liten pojke fram och önskar sig att hans mamma ska bli glad igen. För att försöka få önskningen att falla in bestämmer sig huvudpersonen för att försöka para ihop mamman och hans bästa vän, men faller snart själv för henne. Jag tyckte det var en trevlig, avkopplande romantisk bok, definitivt läsvärd om man gillar den typen av böcker. Och med en massa film- och seriereferenser som passade för bokbingot - Game of Thrones, Big Brother, The Voice, Bambi, Eastenders, Love Island etc.
 
Läsningen fortsätter att gå lite på sparlåga, jag ser fram mot jullov med lästid.

Jag har iallafall läst Semestern av den norska författaren Marianne Kaurin. Det är en mellanåldersbok som handlar om Ina. Hon är ganska ny i klassen och mån om att passa in. Sista dagen före sommarlovet berättar alla om sina storslagna semesterplaner och plötsligt hör Ina sig själv berätta om vilken häftig resa hon ska på. Detta trots att mamma är arbetslös och mest sover, Ina aldrig varit på någon resa och aldrig har några pengar. Inte nog med att hon har ett långt och ensamt lov framför sig, nu kan hon inte ens gå ut och riskera att bli påkommen med att ha ljugit.

Jag tycker denna bok var riktigt bra, det finns så många teman som berör. Föräldrar med bristande ork, tiden mellan barn och tonår då det kan vara okej att leka men också hur töntigt som helst, klasskillnader ur barns perspektiv osv osv. Jag kryssar den som en bok där någon får en present eftersom en födelsedagsfest spelar viss roll.

2B5F4820-DA6D-46D3-8773-5B30F52AE61A.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 122
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
412
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 601
Senast: startpompe
·
Kultur Nu är det dags för höstens bokbingo :banana: För er som inte varit med tidigare så är detta en lek för att bredda vårt läsande och...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
8 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp