Bokbingo - Vinterns högtider

Där kyrkogård eller annan begravningsplats spelar en stor roll: Marina av Carlos Ruiz Zafón

Eh, ja vad ska jag säga? Detta var en... annorlunda bok. Hade jag inte letat efter en bok där en kyrkogård spelat roll hade jag troligen aldrig ramlat över denna.
Och hade jag ramlat över den hade jag troligtvis inte läst ut den.
Fast, kanske ändå.

Den börjar väldigt bra och spännande tycker jag och den är bra skriven, fint språk tycker jag och fin på sina ställen.
Men väldigt grotesk och äcklig också... och den är klassad som ungdomsbok ?! Eh, där hade jag inte placerat den.

Haha, en udda bokrecension, men som sagt boken är också väldigt udda.

Den handlar iallafall om en pojke som heter Óscar och som lär känna en flicka som heter Marina.
 

Bifogade filer

  • 20211212_190514.jpg
    20211212_190514.jpg
    106,5 KB · Visningar: 27
Mikael Andersson, Den som illa gör, jultomten nämns
En deckare som utspelar sig dels i Umeå, del längre upp i inlandet. Börjar med en skolskjutning, men var det verkligen den elev som pekas ut som skjutit? Polisens 14-åriga dotter, en hemmasittare i rullstol, har en viktig roll. Många trådar som vävs i hop och ett slut man inte anar. Läsvärd, hoppas han skriver fler.

Hade inga förhoppningar om att få ett kryss av den. Så dök det upp en tillbakablickande episod där en av personerna fick en Amiga 500 i julklapp av tomten 1988.
 
Kryssar "där kyrkogård eller annan begravningsplats spelar en viktig roll" med Fifth Grave Past the Light av Darynda Jones. Femte delen i serien, lika galen och rolig som de tidigare. Begravningsplatsen är ett fält där en seriemördare begravt sina offer.
 
Det är ju det jag undrar, för jag läser serien om Apollon nu och där är det massvis av gudar :D

Eftersom det står Jesus i samma ruta och var tänkt som en referens till julen var det tanken från början, men tror någon redan kryssat för Allah, så det är ok.
I boken jag läste var det Allah som nämndes, och det betyder väl gud på arabiska? Det var så jag tänkte i alla fall... :)
 
Jag är klar med tre kryss till :)

För krysset med en bok där en kyrkogård eller begravningsplats spelar en viktig roll läste jag Cemetery Boys av Aiden Thomas. En ungdomsbok med lite fantasy och romanceinslag och med lite fokus på LGBT och latinamerikaner i USA. Den handlar om en ung transgender "häxa" som bor, tillsammans med familj och släktingar, på en kyrkogård. Alla i släkten kan se spöken, och på dia de muertos kommer alla släktingar tillbaka som spöken för några dagar, vilket är en stor fests. Men för att verkligen vara en del av familjen har de en invigningsrit som görs när de är ungdomar där pojkar ska kalla till sig ett spöke och föra det vidare, vilket huvudpersonen inte får lov att göra eftersom fadern inte anser att han faktiskt är en pojke. För att motbevisa dem gör huvudpersonen i riten själv tillsammans med en vän, men råkar av misstag kalla till sig fel spöke. En trevlig bok som jag tyckte mycket om.

För krysset med en valfri bok i temat läste jag A Reaper at the Gates av Sabaa Tahir (kopplat till halloween/alla helgons helgen/dia de muertes genom att en av de tre huvudpersonerna är ålagd att ta hand om döda själar och föra dem vidare. Det är trejde boken i en high fantasy ungdomsserie, dock är den åt det mer våldsamma hållet. Egentligen föredrar jag nog mindre våldsamma serier, men jag tyckte ändå den var bra. I stil med Sarah J Maas, om man gillar hennes böcker.

För krysset med en bok med rött omslag läste jag Crying in H Mart av Michelle Zauner. En memoir som handlar om henne och hennes relation med hennes mamma, framförallt under tiden mamman var sjuk och när hon dog. Även mycket fokus på mat och hennes relation till hennes födelseland Korea. Inte alls min typ av bok, jag segade mig igenom hela och förstod inte varför folk tycker så mycket om den. Jag tyckte bara den var tråkig. Men jag tycker ofta det är så med "finlitteratur", så det är kanske bara det att den är för bra för mig ;)

IMG_20211217_101421_056.jpg
 
Döm av min förvåning när "berätta aldrig det här" inleddes med en present. Men det var ju trevligt, då kunde jag pricka av en grej till på listan. Nu blir det lite kärlek i stället för ledsamheter. Mer julböcker.
 

Bifogade filer

  • Skärmbild (4) (1).png
    Skärmbild (4) (1).png
    13,9 KB · Visningar: 16
Bok med spöke Kvarter nummer tre av Lotta och Dan Höjer

En ungdomsbok. Jag gillade den :) Handlar om en kille som en dag träffar en tjej som sitter på en mur. De börjar prata, men hon känner inte igen hans godis eller telefon, hon verkar aldrig ha sett nåt sånt förr...
 

Bifogade filer

  • 20211220_185520.jpg
    20211220_185520.jpg
    107,3 KB · Visningar: 10
Min valfria bok fick bli The Christmas Bookshop av Jenny Colgan. Tror inte jag behöver förklara anknytningen till bingot.

En rött söt bok, i samma stil som hennes andra böcker. Det var länge rätt oklart vem huvudpersonen tillslut skulle bli ihop med, sånt gillar jag. :up:

20211222_102624.png
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
453
· Visningar
11 180
Senast: doppler
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 563
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp