Bokbingo - Vinterns högtider

Skärmbild (4) (1).png
 
Jag är klar med två kryss till :)

För krysset med en bok med snöväder - Dark Tempest av Annette Marie. Bok två i en japan-inspirerad urban fantasy. Jag gillar hennes böcker, och den här var inte något undantag :)

För krysset med en bok där Gud eller Jesus nämns - Clanlands av Sam Heughan och Graham McTavish. En memoir/resebok/non-fiction history bok där de reser runt till olika platser i Skottland. En intressant bok, kanske lite segare än jag tänkte mig, men jag kommer att se TV-serien som de gjorde av resandet (Men in Kilts).
 
Nästa kryss blir för bok med kärlekshistoria, Evvie Drake börjar om av Linda Holmes. Boken börjar med att hennes man dör i samma stund som hon gör sig iordning för att lämna honom, intressant med en annan typ av sorgbearbetning. Annars är bjuder den inte på några större överraskningar, men en helt okej bok.

Skärmbild (4)-01-01-01-01-01-01-01-01-01-01-01.jpeg
 
Äntligen ett nytt kryss från mig! Läste nästan hela boken idag 🙂.

Dan före dan av Felicia Welander. Feelgood om en person som önskar ha den mest fantastiska julen någonsin trots att eller för att hon förlorat en älskad familjemedlem året innan.

Trodde att jag visste hur boken skulle sluta men det blev lite annorlunda så det var kul 🙂

20211227_163800.png
 
Två kryss till klara nu, tre kvar :up:

För krysset med en författare/karaktär som heter Lucia eller Maria - Perfect Pending av Lucia Ashta. En paranormal womens fiction, dvs det handlar om en kvinna i medelåldern med barn och magiska krafter där hon separerat från sin man och "börjar ett nytt liv". Huvudpersonen och barnen reser tillbaka till staden där kvinnan växte upp, vilket endast magiska personer kommer in. Okej bok, men inte något speciellt och jag får se om jag läser fler av hennes böcker.

För krysset med en bok som utspelar sig under jul, nyår etc. - Tre systrar och en jul att minnas av Sarah Morgan. En feelgood bok som handlar om en familj med tre vuxna döttrar där de alla kommer hem under julen. Alla systrarna har sina problem med sin livssituation som de behöver hantera. En trevlig bok :)
 
Kryssar "med en kärlekshistoria" med Bortom horisonten av Jojo Moyes. Handlar om australiska kvinnor som under andra världskriget gifte sig med brittiska soldater och nu ska åke med ett hangarfartyg från Australien till England för att börja sina nya liv. En del har knappt sett sin man sedan bröllopet, som oftast var ganska hastigt pga att mannen skulle tillbaka i tjänst

Roman med verklighetsbakgrund efter författarens mormors upplevelser. Mycket bra bok, som jag dessutom fått som julklapp av Secret Santa här på buke.
 
Bingo :D

Alltså. Boken utspelar sig på 1600-talet. I den har man då lagt ganska stort fokus vid hur kvinnor behandlades. Det ger mig lite allergiska reaktioner, samtidigt som jag uppskattar att läsa om det. Mest som en jämförelse med nutiden. Det ger mig hopp på något sätt. Saker kan bli bättre, även om det tar tid.
 

Bifogade filer

  • Skärmbild (4) (1).png
    Skärmbild (4) (1).png
    16,4 KB · Visningar: 21
Åsa Hallengård, Antikkurs för vilsna hjärtan, hjärta i titeln
Ett antal personer hamnar lite oväntat på samma kvällskurs. Gemensamt är att de är ensamma på olika sätt och där knyter de nya kontakter med människor som ska visa sig bli betydelsefulla i deras liv. Mycket trevlig feel-good.
 
Skärmbild (4) (1).png


Den här var tung. Vi kan ju fatta det kort och säga att jultomten nämns men det var inte särskilt positivt. Stackars, stackars människa!
 
Jag är klar med alla kryss nu :banana:

Någon får en present eller julklapp - Gangsta Granny av David Walliams, en ganska trevlig barnbok om en pojke som tycker sin farmor är jättetråkig tills hon börjar berätta för honom att hon är en känd juveltjuv, och tills de börjar planera att stjäla de brittiska kronjuvelerna.

Någon äter godis - The Soldier's Girl av Sharon Maas. En historisk roman som utspelar sig under andra världskriget. Huvudpersonen växte upp i Alsace och i slutet av kriget blir hon placerad där av engelska underrättelsetjänsten för att hjälpa gerillakrigare, men blir sedan mer och mer en spion kopplat till att en tysk soldat blir förälskad i henne. Okej bok men inte mycket mer än så, jag tyckte den var ganska seg i början.

Grönt omslag - The Seven Husbands of Evelyn Hugo av Taylor Jenkins Reid. En bok där en nutida journalist får jobbet att skriva en biografi om en äldre känd skådespelerskas liv, där majoriteten av boken utspelar sig då under 50, 60, 70 talet etc. Bra bok, men jag tyckte inte den var så fantastisk som många verkar ha tyckt att den är.

IMG_20220116_102324_485.jpg
 
Well, jag har läst ut en fjärde bok. Bara tolv kvar då 😅. Låter lite jäktigt. Kanske ska försöka med halv bricka?

Senaste jag läste var "Rån och inga visor" av Catharina Ingelman-Sundberg. Tog den på "bok där någon äter godis" (djungelvrål). Jag har läst den en gång tidigare men tror jag glömde läsa klart den då!

Den handlar om ett pensionärsgäng som stjäl dyrbarheter och rånar banker för att finansiera bidrag till folk de tycker får för lite pengar annars.

Boken är humoristisk och jag skrattade en del när jag läste den. Den var också bra för min del med tanke på att jag inte kan låta bli att tycka synd även om "dumma" som råkar illa ut....

20220124_185540.png
 
Lotta Borg Skoglund, ADHD. Från duktig flicka till utbränd kvinna, där någon äter godis

Om symptomen som ser annorlunda ut än de man enligt schablonen letar efter och uppmärksammar. Om den lilla forskning som finns om kvinnor med ADHD - och om den som inte finns. Bygger även på erfarenheter från vad många patienter berättat, både om hur besvärligt det varit att få livet att fungera och hur en diagnos sedan blivit nyckeln till rätt hjälp. En välunderbyggd och informationsrik bok som samtidigt är tillgängligt skriven (förf. är läkare som forskat)

Godiset -används av många odiagnostiserade som försök att skärpa till sig för att bli pigga och fokuserade, eller som snabb lösning när vardagsfunktionerna fallerar så det -igen- inte blivit någon riktig mat.
 
Har nog läst fem, sex böcker men glömt bort den här tråden. Kan iallafall kryssa en bok där någon äter godis. "Mord på Stenungsbaden Yacht Club" av Ramona Fransson.

Detta var en bok jag sträckläste och det är en bok i serien om Greger Thulin och hans kollegor på roteln för grova våldsbrott i Göteborg. Det här var en bok som verkligen tog upp ett hemskt och allvarligt tema som författaren verkligen lyckas skildra på ett väldigt ingående och levande sätt. Jag blev så påverkad av boken att jag drömde mardrömmar. Det har aldrig hänt mig tidigare att en bok påverkat mig så mycket. Boken var svår att lägga ifrån sig och tar upp människor som är i total utsatthet på grund av flera olika faktorer. Kan verkligen rekommendera den men väljer att inte säga mer än så om bokens tema om någon vill läsa för att inte avslöja för mycket, men den är klart läsvärd iallafall tycker jag.

9789187779008_200x_mord-pa-stenungsbaden-yacht-club_pocket
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 967
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp