Bokbingo - Vinterns högtider

Jag kryssar "som utspelar sig i Israel/Palestina" med Jerusalem 2 - I det heliga landet av Selma Lagerlöf.

Fortsättningen på del 1 och handlar om några svenskar som tillsammans med svenskamerikaner flyttat till Jerusalem för att leva ett rent och gott liv som de tror att Gud vill. De misstros både av de som är kvar i Sverige och många i Jerusalem. De drabbas av sjukdomar och andra svårigheter. Intressant bok då den har verklighetsbakgrund, men ingen jag känner att jag kommer läsa om.
 
Vet inte om boken jag läser nu kommer passa för något kryss, men vill bara berätta att tydligen tas russen på Lojsta hed in för att AVVERKAS ett par gånger om året 😅.

Edit: för inte kan man väl säga så? Jag trodde det plötsligt från ingenstans handlade om träd och skog!
 
Bok nr 2 av samma författare som innan avklarad. Jag kryssar gud då det nämns ett otal gånger i boken.
Helt okej bok men jag stör mig på 2 saker när det gäller båda böckerna.
1. Det ska inte ta 150 sidor in i boken innan det blir intressant 🙄
2. Båda böckerna utspelar sig i orter på dekis med igenslagna affärer och utan frsmtidstro - jag har insett att det inte riktigt är min grej
Skärmbild (4)_edit_1479717506732543.png
 
@Silver Girl En fråga; Bok där jultomten nämns, ska det vara den riktiga jultomten, eller räknas det att de t ex diskuterar vem som ska vara tomte?

😊
Faktiskt inte tänkt så långt. Men tycker nog det räcker att ordet jultomte, eller ordet tomte där sammanhanget tydligt visar att det är just jultomten man menar. Dvs ingen gårdstomte eller trädgårdstomte m fl gills.
 
Faktiskt inte tänkt så långt. Men tycker nog det räcker att ordet jultomte, eller ordet tomte där sammanhanget tydligt visar att det är just jultomten man menar. Dvs ingen gårdstomte eller trädgårdstomte m fl gills.

Tack 😊

Då kryssar jag Där jultomten nämns: Anna Alemo- När livet har andra planer

Jag gillade den! :) Handlar om Frida, som efter att hennes sambo betett sig illa flyttar till ny lgh och det skär sig direkt med nya grannen...men han är kanske inte så dum, trots allt...

Jag tycker den var söt och vill läsa de kommande böckerna också. :)
 

Bifogade filer

  • 20211106_200809.jpg
    20211106_200809.jpg
    98,1 KB · Visningar: 16
Jag har följt några bokbingo trådar men har aldrig vågat vara med själv. Men eftersom jag verkar vara inne i en period där jag läser mycket böcker just nu så testar jag att vara med :D

Läste ut en bok i tisdags och en idag, så jag kryssar för två rutor direkt 📖

Bok 1: Ett fängelse utan murar. Den handlar om en man som var på morotcykelsemester och blev kidnappad. Under tiden han var kidnappad så konvertera han till Islam, vilket spelade stor roll i hand vardag från att han konvertera tills att han blev frisläppt.

Bok 2: 438 dagar. Handlar om två journalister som under resan blev fångade av militärer, satta i fängelse och hur tiden där såg ut. Man får följa deras vardag men också till viss del deras anhöriga och hur de jobbar för att få ut dem. På ett besök fick en av personerna en stor påse godis utan en familjemedlem :)

A7F0ACED-0CB5-42D9-AED9-8E983B99CB32.jpeg
 
Senast ändrad:
Läste en deckare "Den du inte ser" av Mari Jungstedt. Det sker några brutala mord, ett åt gången med flera dagar emellan. Boken var halvbra och halvdålig. Lättläst och spännande, men kärlekshistorien i den kändes inte passa in riktigt.

Jag kryssar bok med en kärlekshistoria, gissar att det funkar även om det inte är bokens huvudhandling.

Hur mycket ska man avslöja om boken förresten? 😅
20211106_224001.png
 
Där någon får en present eller julklapp: Sara Molin - En oönskad julklapp

Handlar om Diana, som är sjuksköterska och har jobbat i Afrika i många år. Nu ska hon hem till Sverige och sin mamma och fira jul, vilket först mest känns jobbigt...

Jag gillade den! Ska leta upp författarens andra (första) fristående bok också och hoppas det finns ännu fler :).
 

Bifogade filer

  • 20211109_201952.jpg
    20211109_201952.jpg
    99 KB · Visningar: 4
Nästa kryss här blir en med rött omslag, The Apprentice av Tess Gerritsen. Är en serie deckare som också blivit till tv-serie, Rizzoli and Izles. Kryssade första boken i sommarens kryss, sen har de legat på vänt ett tag. Välskrivna deckare! Tredje boken i serien utspelar sig delvis på en kyrkogård/nunnekloster och passar därmed också strålande in i krysset :D ska bara läsa ut den...
Skärmbild (4)-01-01-01.jpeg
 
Åh vad roligt med bokbingo igen! Jag hakar på och kryssar:
"där religion är viktig" : Instängd, Mina år i sekten och hur jag blev fri av Håvard Lillethun. En självbiografi som handlar om hans liv i sekten Familjen. Skrämmande läsning!
 

Bifogade filer

  • 20211110_080356.jpg
    20211110_080356.jpg
    56,5 KB · Visningar: 6
Bok 3: Permafrost av Alastair Reynolds. Boken är lite som en tidsresa och utspelar sig i år 2028 och 2080. Huvudpersonen hör en röst som säger olika saker till henne, ibland vad hon ska göra, men rösten kunde också resonera/diskutera med henne.

C591D904-3281-4FB7-A887-A6582DED22BA.jpeg
 
Där någon äter godis:
Allt jag önskar mig till jul - Joanna Bolouri

Jag har läst hennes förra bok och blev jätteglad när det kommit en ny! Fast, i början gillade jag den faktiskt inte... tyckte inte den kändes trovärdig och så kändes det lite konstigt att det är en man som är huvudperson... Men jag gav den en chans till och den var bra! Absolut läsvärd :).
Handlar om Nick, som i början fått sparken från sitt välbetalda jurist-jobb och måste ta jobb som jultomte i ett köpcenter...
Lite störigt men komiskt också att ett vanligt förekommande ord got lost in translation kan man säga 😆 åtminstone tycker jag det.
 

Bifogade filer

  • 20211110_195230.jpg
    20211110_195230.jpg
    100,5 KB · Visningar: 4

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 062
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 562
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp