Bokbingo - Vinterns högtider

Maria Sjöberg, Kvinnors jord, manlig ätt. Äktenskap, egendom och makt i äldre tid. Författaren heter Maria

Handlar om hur makt och resurser fördelas genom tidens viktiga tillgång, äganderätt till jord. Går igenom hur ägandet omfördelas vilket vid tiden främst sker genom arv. Tydliggör skillnaden mellan ägande och disposition. Arvet splittrar men giftermål, andelar som ligger oskiftade länge i dödsbona och byten/utköp håller ändå ihop praktiska brukningsenheter. Det är snarare förändringar i senare tid som går mot ändrade giftermålsmönster och att kvinnorna i högre utsträckning börjar disponera den mark de äger som leder till att den ägosplittring som Dalarna är omtalad för börjar upplevas som ett problem. Intressant bok med tydliga analyser.

Susanna Alakoski. Bomullsängeln. En ängel figurerar
Hilda kastas ut av sin konservativa bondesläkt när hon blivit gravid. Efter en tid som hårt arbetande piga kommer hon tillsammans med vännen Hilma till Vasa för att arbeta på bomullsfabriken. En ovan miljö med andra livsvillkor. Fabrikens upp- och nedgångar, samt krigstidernas hot styr kvinnornas liv samtidigt som de strävar efter att trygga sina barns framtid och talar om arbetares och kvinnors rättigheter. Välskriven modern arbetarlitteratur med fokus på kvinnorna. Märks att författaren har koll på de historiska bakgrundskunskaperna också.
(Bomullsängel är alltså en benämning som användes för fabriksarbeterskorna som stod i bomullsdammet hela dagarna, Var snälla mot mig och godkänn detta krysset, när jag tänkt så kreativt. :))
 
Maria Sjöberg, Kvinnors jord, manlig ätt. Äktenskap, egendom och makt i äldre tid. Författaren heter Maria

Handlar om hur makt och resurser fördelas genom tidens viktiga tillgång, äganderätt till jord. Går igenom hur ägandet omfördelas vilket vid tiden främst sker genom arv. Tydliggör skillnaden mellan ägande och disposition. Arvet splittrar men giftermål, andelar som ligger oskiftade länge i dödsbona och byten/utköp håller ändå ihop praktiska brukningsenheter. Det är snarare förändringar i senare tid som går mot ändrade giftermålsmönster och att kvinnorna i högre utsträckning börjar disponera den mark de äger som leder till att den ägosplittring som Dalarna är omtalad för börjar upplevas som ett problem. Intressant bok med tydliga analyser.

Susanna Alakoski. Bomullsängeln. En ängel figurerar
Hilda kastas ut av sin konservativa bondesläkt när hon blivit gravid. Efter en tid som hårt arbetande piga kommer hon tillsammans med vännen Hilma till Vasa för att arbeta på bomullsfabriken. En ovan miljö med andra livsvillkor. Fabrikens upp- och nedgångar, samt krigstidernas hot styr kvinnornas liv samtidigt som de strävar efter att trygga sina barns framtid och talar om arbetares och kvinnors rättigheter. Välskriven modern arbetarlitteratur med fokus på kvinnorna. Märks att författaren har koll på de historiska bakgrundskunskaperna också.
(Bomullsängel är alltså en benämning som användes för fabriksarbeterskorna som stod i bomullsdammet hela dagarna, Var snälla mot mig och godkänn detta krysset, när jag tänkt så kreativt. :))
Tanken med spöke och ängel var faktiskt övernaturliga varelser och då jag inte godkände spöket som inte var ett spöke tidigare i tråden får jag nog säga nej här också. Men kan godkänna det kreativa tänkandet för den valfria boken i stället.
 
Intressant sätt att skriva boken. Spännande att kastas in i slutet av 1800-talets olika samhällsklasser.
 

Bifogade filer

  • Skärmbild (4) (1).png
    Skärmbild (4) (1).png
    12,5 KB · Visningar: 14
Har precis läst ut Ronja Rövardotter och kryssar "bok där det är snöväder". Det var det ju på mer än ett ställe i boken, t.ex. satt de insnöade i Mattisborgen en hel vinter, och Ronja åkte ofta skidor. Bland annat när hon trillar ner och fastnar med ena foten i Rumpnissarnas håla (älskar den biten.... :rofl:).
 

Bifogade filer

  • Dina händer var fulla av liv (3).png
    Dina händer var fulla av liv (3).png
    194 KB · Visningar: 10
Har precis läst ut Ronja Rövardotter och kryssar "bok där det är snöväder". Det var det ju på mer än ett ställe i boken, t.ex. satt de insnöade i Mattisborgen en hel vinter, och Ronja åkte ofta skidor. Bland annat när hon trillar ner och fastnar med ena foten i Rumpnissarnas håla (älskar den biten.... :rofl:).

Haha, vilket sammanträffande. Precis det med foten hos Rumpnissarna tittade vi på på jobbet idag 💕.
 
Har precis läst ut Ronja Rövardotter och kryssar "bok där det är snöväder". Det var det ju på mer än ett ställe i boken, t.ex. satt de insnöade i Mattisborgen en hel vinter, och Ronja åkte ofta skidor. Bland annat när hon trillar ner och fastnar med ena foten i Rumpnissarnas håla (älskar den biten.... :rofl:).
Min kollega skrattade åt mig härom veckan när jag sa att jag ville ligfa hemna i sängen och läsa Ronja Rövardotter
:p. Hon tyckte nog att det var en väldigt ovuxen bok att läsa.

Nu minns jag inte om du läser för dig själv eller med barn i och för sig 🙃.
 
Min kollega skrattade åt mig härom veckan när jag sa att jag ville ligfa hemna i sängen och läsa Ronja Rövardotter
:p. Hon tyckte nog att det var en väldigt ovuxen bok att läsa.

Nu minns jag inte om du läser för dig själv eller med barn i och för sig 🙃.
Jag läser pga barnlitteraturkursen, men det finns jättemånga teman i barnböcker som absolut inte är "ovuxna".... :) Död, kärlek, separation, osv.
 
Som utspelar sig under jul: Mord på Skogstuna herrgård av Johanna Silvermark. Babblig och rörig med alldeles för stort persongalleri så man tappar vilka alla är. Känns som att de struntat i det redaktionella arbetet. Rekommenderas inte.
Bokbingo (4).png
 
Tanken med spöke och ängel var faktiskt övernaturliga varelser och då jag inte godkände spöket som inte var ett spöke tidigare i tråden får jag nog säga nej här också. Men kan godkänna det kreativa tänkandet för den valfria boken i stället.
Jag kan kryssa den i rutan med Gud nämns istället. Uppfostran i traditionell kristendom i bondefamiljen där en dömande/straffande Gud är med i början av boken.

Har nu läst ut en deckare i typisk svensk sommarmiljö. Inte ens min kreativitet räcker till för att att få in den i någon ruta. :p
 
Jag blev klar med tre böcker till nu under helgen (det var inte planerat att bli klar med dem samtidigt, men på något vis lyckades jag bli klar med både boken, e-boken och ljudboken jag hade igång inom 24 timmar :p )

För krysset med en bok där jultomten nämns - "Miss Frost Ices the Imp" av Kristen Painter (e-bok). En ganska kort paranormal mystery/romance som var okej, men inte något superbra. Den handlar om jultomtens brorsdotter (vilket gör att jultomten nämns några gånger ;)) som flyttat till en stad där en massa andra övernaturliga varelser lever, under skydd av att ha halloween-tema på staden. Jag föredrar hennes andra serie om samma stad, men där det är mer romance fokus än mystery - kanske att det blir lite korta böcker i den här serien? Inte tillräckligt mycket spänning? Jag vet inte riktigt, men jag tycker som sagt att den andra serien är bättre.

För krysset med en spöke eller ängel - "The Mystwick School of Musicraft" av Jessica Khoury (ljudbok). En trevlig barn/ungdomsbok där de skapar magi genom att spela musik på instrument, och huvudpersonens högsta önskan är att komma in på den bästa skolan för att lära sig dessa musikförtrollningar. Vilket hon gör - av misstag. Under första tiden på skolan hemsöks hon av ett spöke.

För krysset där religion spelar en viktig roll - "Lamb: The Gospel According to Biff, Christ's Childhood Pal" av Christopher Moore. Jag läste ju tidigare Book of Longings, vilket fokuserade på Jesus fiktiva fru. Den här hade samma grundtema i att huvudpersonen var Jesus fiktiva bästa vän. Men för att handla om samma personer, tid i historien etc. är de ungefär så olika två böcker kan vara ;) Dels var det skillnader i hur de porträtterade Jesus - i Kidd's version var han människa, en fattig stenhuggare som levde med sin ytterst normala (för den tiden) familj och där det inte finns några övernaturliga inslag alls. Moore däremot har en allt annan än mänsklig Jesus, och därJesus och Biff reser runt i Asien som ungdomar för att lära sig vad det innebär att vara Messiah så att Jesus vet vad han ska göra sedan - och träffar bland annat på änglar, en trollkarl, en demon, en yeti etc. samtidigt som Jesus utför otaliga helanden och andra mirakel. Och hela tiden skrivet med en humoristisk twist på det hela, i stil med Douglas Adams och Monty Python. Jag tyckte riktigt mycket om den här boken, men den var en kass pendelbok eftersom jag satt och skrattade för mycket :p
 
Bingo!
Inte av denna världen av Yaa Gyasi på rutan där religion spelar viktig roll. En fin bok om en uppväxt starkt präglad av religion, och ett yrkesval som forskare. Men också om vardagsrasism, beroendesjukdom och psykisk ohälsa. Trots att boken är fin har jag ändå svårt att ta mig igenom den, jag gillar inte böcker som är mer av en återberättelse av händelser, än en klassisk bokhistoria, om nån fattar? Jag kommer liksom inte in i dem.

Vanish av Tess Gerritsen, på rutan för snöväder. Deckare om människohandel. Svår att lägga ner!

Skärmbild (4)-01-01-01-01-01-01.jpeg
 
bokbingo.png


James Frey - Endgame bok 2 som bok där ett spöke eller en ängel figurerar på något sätt. Jag kan typ inte berätta hur utan att avslöja för mycket men det är iallafall änglar med i boken.

Gena Showalter - Heartless som bok med någon variant av hjärta eller stjärna i titeln. Heart = hjärta på engelska :D. En fantasyserie jag inte har läst tidigare men jag gillade hennes serie “Everlife” och hon har skrivit ett helt gäng andra serier som jag är sugen på att läsa. :)

Viveca Sten & Camilla Sten - Återträffen som bok där det är snöväder. Jag gillar Viveca Stens övriga böcker men den här var inte fantastisk. Faktiskt tråkig. Men det är väl också så när det är en kort novell och de inte hinner bygga upp så mycket runt omkring.

Anna Jansson - Vinterhjärta som bok där en av huvudpersonerna heter Maria (Wern). Både den här och nästa var rätt mysiga men som jag skrev ovan.. Inget för mig med kortnoveller!

Anna Jansson - Allt du önskar kan du få som valfri bok som passar i jultemat. Boken utspelar sig kring jul.
 
Jag läser faktiskt en julbok just nu. Hemligheten i Helmersbruk, heter den, och är väl en barnbok den också.... :o:D Men jag tror att den kan bli bra, och någonstans borde den väl passa in :up: !
 
Jag kryssar "bok där jultomten nämns" med Fourth Grave Beneath My Feet av Darynda Jones.
Fjärde boken i serien och ett helt oväntat kryss. Men huvudpersonen blev berusad och fick för sig att skriva ett brev till jultomten, trots att det var efter jul. Så nu kan jag läsa femte delen också och få in i krysset, då huvudpersonen är lieman och talar med de döda, så spöken är det gott om i denna serie.
 
Jag kryssar "bok där jultomten nämns" med Fourth Grave Beneath My Feet av Darynda Jones.
Fjärde boken i serien och ett helt oväntat kryss. Men huvudpersonen blev berusad och fick för sig att skriva ett brev till jultomten, trots att det var efter jul. Så nu kan jag läsa femte delen också och få in i krysset, då huvudpersonen är lieman och talar med de döda, så spöken är det gott om i denna serie.
Lite komiskt att det går att kryssa så många rutor med dessa böcker, både i detta kryss och förra :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
11 682
Senast: MiaMia
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 582
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp