Bokbingo - Vinterns högtider

Äntligen ett till kryss från mig!
Min valfria bok som passar i temat blir

Projekt Jul - Cathy Bramley

Jag gillade den 😊. Handlar om främlingarna Merry och Cole, som av olika orsaker inte tänkt fira årets jul, men som plötsligt är insnärjda i stadens julprojekt... :)
 

Bifogade filer

  • 20211204_143719.jpg
    20211204_143719.jpg
    105,6 KB · Visningar: 13
Charles Selengut, Our promised land, utspelar sig i Israel/Palestina
Sociolog som skriver om radikala sionister i bosättningarna. Varför de extrema hållningarna uppstått, hur det är att leva med dem, och vad det betyder för landet att ha en sådan grupp i befolkningen.

Går inte så bra för mig med temat... Efter två okryssbara böcker trodde att jag skulle skaffa mig ett snöväderskryss med en bok som hade is i titeln och utspelades i östra Norrbotten. Tji fick jag, det var långt fram på våren och islossningstider. :laugh:
 
Jag kryssar bok med någon variant av hjärta i titeln. Har läst Bokhandeln för ensamma hjärtan av Annie Darling. Tyckte det var en varm och mysig bok som både hade allvar och humor. Rekommenderas! Den är första delen i en serie och jag har lånat den andra boken också!

Jag kryssar också en bok med en kärlekshistoria. Har läst Iskall hämnd av Ramona Fransson. En bok i en serie om spaningsledare Greger Thulin och hans kollegor på våldsroteln i Göteborg. Tycker böckerna är bra skrivna och har driv genom berättelserna och kul att de utspelar sig i min hemstad så jag känner igen platser och gator. Denna passar in på rutan därför att det finns flera olika kärlekshistorier mellan olika poliser i boken.
 
En som utspelar sig under jul fick bli En oväntad jul av Natalie Cox.

Tror jag hade gillat den bättre på engelska då den svenska inläsningen var tämligen dålig. Men boken var ett ok tidsfördriv, lite smårolig.

20211206_101453.png
 
Får en bok ge flera kryss och måste man läsa från pärm till pärm eller räcker det med att läsa utvalda böcker i boken?

Inser när jag läser rutorna att Bibeln täcker iaf 10 rutor men att läsa den från pärm till pärm blir lite mastigt… :cautious::laugh:
 
Får en bok ge flera kryss och måste man läsa från pärm till pärm eller räcker det med att läsa utvalda böcker i boken?

Inser när jag läser rutorna att Bibeln täcker iaf 10 rutor men att läsa den från pärm till pärm blir lite mastigt… :cautious::laugh:

Ett kryss per bok. Jag ser det som att man måste läsa hela boken.
 
Bok där jultomten nämns, Dan före dan av Felicia Welander. Fick plåga mig igenom den för att kunna kryssa. Den var riktigt dålig, och huvudpersonen är så dum och platt. Usch vilken tråkig bok :arghh:
Skärmbild (4)-01-01-01-01-01-01-01.jpeg
 
Bok där jultomten nämns, Dan före dan av Felicia Welander. Fick plåga mig igenom den för att kunna kryssa. Den var riktigt dålig, och huvudpersonen är så dum och platt. Usch vilken tråkig bok :arghh:
Visa bifogad fil 81036
Den läste jag precis också ut 😁
Jag tycker att själva historien i sig var bra men berättandet kändes så oerhört forcerat. Den hade mått bra av att vara 100 sidor längre och mer berättande
 
Kärlekshistorien från mig får bli Projekt jul av Cathy Bramley som krossats tidigare. Har läst allt av henne och gillar även den här. Det jag inte gillar är att den växlar mellan berättandeform och jagform, så brukar hon inte skriva och det flyter inte riktigt. Men bra!
Bokbingo (4).png
 
Den läste jag precis också ut 😁
Jag tycker att själva historien i sig var bra men berättandet kändes så oerhört forcerat. Den hade mått bra av att vara 100 sidor längre och mer berättande
Ja historien i sig var det inget fel på, men jag tyckte berättandet kändes så himla taffligt. Att hon försökte bygga upp någon slags mystik med pappan där också genom att hela tiden skriva "det ska inte kunna hända" kändes nästan barnsligt. Så för min del hade det inte hjälpt om den var länge, men jag fattar vad du menar ändå.
 
Dubbelbingo! :D
Där någon får en present eller julklapp: Hästpojken av Carl Hedin. (Hans syster får sin ponny i present av deras morfar.) Mycket bra och ärlig biografi om en av våra första ryttarinfluencers som inte startade som bloggare, och som är en oerhört duktig ryttare. Mycket läsvärd!!
Där de äter godis: Två hjärtans karameller av Sofia Fritzon. Babblig och tramsig. De lagar och säljer och äter fudge. Och helt plötsligt så beskrivs en sexscen så detaljerat att jag trodde att jag råkat välja en erotisk bok, inte en roman. Kommer inte läsa de två andra böckerna i serien.

Bokbingo (4).png
 
Yrsa Sigurdardottir, Straffet, någon äter godis
Den andra deckaren med Haldur och Freya. Spektakulär mordgåta som ändå inte känns orimlig när svaren kommer i slutet. Bra bok.
Freya får oväntat agera stand in som helgpappa för en brorsdotter hon inte visste fanns. Barnet med den ständigt sura minen mutas med gelebjörnar, trots mammans förbud mot allt socker i kosten.
 
Bok 5: The last girl av Nadia Murad. En bra och gripande bok.
Boken handlar om Nadia som satt fången och utnyttjades av islamiska staten. Den beskriver också om hur skamfyllt det var att ha varit en av alla tusentals flickor som varit inlåsta och utnyttjade av IS, hur det är att komma ut på andra sidan och hur samhället tar emot en.
I boken nämns både de kristnas Gud och yazidiernas Gud flera gånger.

Bok 6: The fault in our stars av John Green. Jag gillade även denna boken :)
Den handlar om hur det är att leva "på övertid" som tonåring med obotlig cancer. Hazel, huvudpersonen, går på support grupp möten för barn och unga med cancer och där lär hon känna en kille som blir lite av en 'plot twist' i boken.
Boken har ordet stjärna (stars) i titeln ✨

91A432B2-AF80-4388-A395-346F39792D78.jpeg
 
Bok 6: The fault in our stars av John Green. Jag gillade även denna boken :)
Den handlar om hur det är att leva "på övertid" som tonåring med obotlig cancer. Hazel, huvudpersonen, går på support grupp möten för barn och unga med cancer och där lär hon känna en kille som blir lite av en 'plot twist' i boken.
Boken har ordet stjärna (stars) i titeln ✨

Den är filmatiserad också ifall du inte sett den 😊 Bra film tycker jag.
 
Nu har jag ett kryss till, med boken Hemligheten i Helmersbruk. Det är väl egentligen en ungdomsbok. Även om själva handlingen i sig var bra, kändes den bitvis lite seg, tyckte jag.

Dina händer var fulla av liv (5).png
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 948
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 587
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp