Bokbingo - Vinterns högtider

Med någon variant av hjärta eller stjärna i titeln;
Stjärnor, systerskap och julens mirakel av Sarah Morgan

Den första boken jag läser av henne. Jag gillade den! Handlar om två systrar, vars relation till sin mamma är... problematisk... Men, när hon plötsligt vill fira jul med dem, kan de ju inte gärna vägra...
 

Bifogade filer

  • 20211115_210837.jpg
    20211115_210837.jpg
    100,2 KB · Visningar: 15
Jag är klar med två kryss till nu :up:

För krysset med en bok som utspelar sig i Israel eller Palestina läste jag "The Book of Longings" av Sue Monk Kidd. Boken handlar om Ana, en fiktiv fru till Jesus (vilket har gjort den lite kontroversiell i vissa religiösa kretser ;) ). Fokus är framförallt på Ana och livet som kvinna på den tiden i den delen av världen, och den utspelar sig nästan enbart under de åren som bibeln inte tar upp, dvs innan Jesus börjar ge sig ut och predika. En bra bok som var intressant att läsa :)

För krysset med en bok som har en titel med ordet hjärta eller sjärna läste jag "The Fractured Heart" av Scarlett Cole. En typisk contemporary romance bok med lite inslag av spänning/mystery. Okej bok, men inte något speciellt och jag vet inte om jag kommer fortsätta läsa de andra böckerna i serien (det här var bok 2).

IMG_20211116_100838_157.jpg
 
Jag kryssar min andra bok, haft gott om tid när att läsa nu med skadat knä så denna boken på 306 sidor läste jag ut på tre dagar! Kryssar boken på bok där Gud eller Jesus nämns.

Jag har läst "Den konserverade änkan" av Helene Gullberg. En historisk roman om den kända möbeltillverkarens Georg Haupts verkstad och människorna runt omkring. De flesta har funnits i verkligen som är med i boken och många av händelserna har också hänt i verkligheten. Sen är det klart att karaktärsdragen är påhittade och säkert en del konflikter också. Jag tyckte det var en väldigt läsvärd bok med ett bra driv och den blev aldrig tråkig nån gång. Ett Stockholm på 1700-talet beskriv väldigt trovärdigt tycker jag. Titeln då? Ja läs boken får ni en inblick i vad konserverad änka innebär. ;) Rekommenderar boken varmt t.ex. för lata dagar i jul och nyår :)
 
Där det är snöväder: En vinterkyss i bokhandeln för ensamma hjärtan

Fjärde boken i en serie, jag har läst alla och gillar dem förstås. Mysiga och roliga, men med allvar i också, tycker jag :).

Tyckte jag hade sett titeln här, jag har lånat första boken i serien från bibblan nu! Känns som en bok som passar mig och kul med lite omväxling efter två historiska romaner på raken. :)
 
Utspelar sig under jul:
Tre systrar och en jul att minnas av Sarah Morgan.

Andra boken jag läser av författaren och det märktes väldigt väl att det var samma författare. Båda utspelar sig under jul och samma personligheter var med i även den här boken. Böckerna är alltså fristående, så inte samma personer, men de är skrivna efter samma mall, känns det som. Känns lite... sådär va. Men, en bra bok med flera olika kärlekshistorier och problem i. Och visst, lite annorlunda är den andra är den ju, såklart, och finns lite tänkvärdheter i den. Helt okej. Jag har span på en till av henne, tror jag kommer gilla den, men hoppas ju på att inte möta precis samma personligheter igen.
 

Bifogade filer

  • 20211117_161446.jpg
    20211117_161446.jpg
    101,4 KB · Visningar: 4
Bok där en kyrkogård spelar stor roll: Herre på Täppan av Olséni & Hansen. En Ester Karlsson med K deckare. Smådråplig och trevlig med välkända karaktärer. Ester gör regelbundna besök på kyrkogården för att samtala med sin framlidne make. Lagom tidsfördriv!
Med stjärna i titeln: Eld, snö och stjärnor av Eléne Holmström. Mysig feelgood om ett bageri som ska vara med i realitytv typ arga kocken, med en bra bakgrundsstory i dåtid som knyter ihop säcken!
Med grönt omslag: Twas the nightshift before christmas av Adam Kay. En typ fortsättning på hans This is going to Hurt som är sammanställda dagboksanteckningar över hans tid som gyn-läkare i England. Den är boken är inriktad på julskiften. Humor och tragik blandas högt och lågt.
Med rött omslag (någorlunda iaf ;)): Pingvinlektionerna av Tom Mitchell. Tom åker till Argentina som lärare och räddar en pingvin som hamnat i ett oljeutsläpp och denne blir skolans maskot. Väldigt charmig historia!

Bokbingo (4).png
 
Ytterligare en fråga: måste boken vara julrelaterad? Men bara texten matchar en ruta?
Temat är ju egentligen inte jul utan tänkt att täcka alla högtider från halloween till alla hjärtans dag. Och det räcker att boken matchar en ruta, alla typer av böcker gills. Mina böcker har hittills inte haft med någon högtid att göra.
 
Då börjar jag med min första bok som faller under "en kärlekshistoria". Då jag läser sagan om isfolket just nu så är det en av dessa böcker som jag använde.

Bok 11 av 47.

"På grund av ett olyckligt kärleksförhållande, blev Villemo Kalebsdotter inblandad i mordet på den mäktige Wallarbondens son. Wallar ville hämnas - till varje pris. När så Villemo blev utsatt för en mängd plötsliga olyckor, vände hon sig till sin fyrmänning Dominic Lind av Isfolket, för att få hjälp. Dominic kom, men då var Villemo spårlöst försvunnen..."

Har man läst dessa böcker vet man om att man inte bör vara för nära besläktad för att undvika det onda arvet. Både Villemo och Dominic kämpar mot oddsen att faktiskt få gifta sig osv trots allt. De har inte bara det onda arvet mot sig utan familjens överhuvud som sätter käppar i hjulen.
 

Bifogade filer

  • Skärmbild (4)1.jpg
    Skärmbild (4)1.jpg
    47,9 KB · Visningar: 6
Jag kryssar min andra bok, haft gott om tid när att läsa nu med skadat knä så denna boken på 306 sidor läste jag ut på tre dagar! Kryssar boken på bok där Gud eller Jesus nämns.

Jag har läst "Den konserverade änkan" av Helene Gullberg. En historisk roman om den kända möbeltillverkarens Georg Haupts verkstad och människorna runt omkring. De flesta har funnits i verkligen som är med i boken och många av händelserna har också hänt i verkligheten. Sen är det klart att karaktärsdragen är påhittade och säkert en del konflikter också. Jag tyckte det var en väldigt läsvärd bok med ett bra driv och den blev aldrig tråkig nån gång. Ett Stockholm på 1700-talet beskriv väldigt trovärdigt tycker jag. Titeln då? Ja läs boken får ni en inblick i vad konserverad änka innebär. ;) Rekommenderar boken varmt t.ex. för lata dagar i jul och nyår :)
Den konserverade änkan är riktigt bra 😊!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
9 080
Senast: doppler
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 487
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp