Bokcirkel - hur hitta/starta?

R

Raderad medlem 6459

Jag skulle så gärna vilja vara med i en bokcirkel/bokklubb IRL där man träffas och diskuterar böcker. Har googlat en del men det enda jag hittar är bokklubbar på nätet och det är inte alls det jag är ute efter. Hur gör man för att dra igång nåt alt hitta nåt? Är det nån här med erfarenhet av bokklubbar?
 
Jag skulle så gärna vilja vara med i en bokcirkel/bokklubb IRL där man träffas och diskuterar böcker. Har googlat en del men det enda jag hittar är bokklubbar på nätet och det är inte alls det jag är ute efter. Hur gör man för att dra igång nåt alt hitta nåt? Är det nån här med erfarenhet av bokklubbar?

Har ni någon facebookgrupp för ditt bostadsområde/stad/by eller hur du nu bor? (Eller rentav ett byalag? :D) Det kan vara ett smidigt sätt att få kontakt med folk i närområdet för att hitta andra bokmalar.

Nu är ju bokhandlar inte vad de var, men du skulle kanske kunna höra om du får sätta upp en "kontaktannons" i din lokala bokhandel också?
 
Jag skulle så gärna vilja vara med i en bokcirkel/bokklubb IRL där man träffas och diskuterar böcker. Har googlat en del men det enda jag hittar är bokklubbar på nätet och det är inte alls det jag är ute efter. Hur gör man för att dra igång nåt alt hitta nåt? Är det nån här med erfarenhet av bokklubbar?

Lättast är nog att skapa en bokcirkel tillsammans med vänner. Jag och några vänner hade ett tag en bokcirkel där vi läste Herta Müller, lagade mat och drack vin. Det utvecklades senare till att vi läste författare som vi tyckte skulle få nobelpriset (jättepretentiöst, jag vet!). Sedan avvecklades det hela. Bokcirkeln kallade vi "Ett Müller av böcker". :laugh:
 
Jag skulle så gärna vilja vara med i en bokcirkel/bokklubb IRL där man träffas och diskuterar böcker. Har googlat en del men det enda jag hittar är bokklubbar på nätet och det är inte alls det jag är ute efter. Hur gör man för att dra igång nåt alt hitta nåt? Är det nån här med erfarenhet av bokklubbar?
På min ort har det funnits i bibliotekets regi och hos en bokhandel.
 
Jag skulle så gärna vilja vara med i en bokcirkel/bokklubb IRL där man träffas och diskuterar böcker. Har googlat en del men det enda jag hittar är bokklubbar på nätet och det är inte alls det jag är ute efter. Hur gör man för att dra igång nåt alt hitta nåt? Är det nån här med erfarenhet av bokklubbar?
Kolla på biblioteket, både i lilla stan och i storstan så har biblioteken bokcirklar.
 
Har ni någon facebookgrupp för ditt bostadsområde/stad/by eller hur du nu bor? (Eller rentav ett byalag? :D)
"Byalag"? :D Vad i hela friden är det? Vet inte om det finns nån FB-grupp för mitt område, får kika på det. Tror dock inte att det finns särskilt starkt intresse just där jag bor. Men ska kika!
ABF! Annars drar man ihop ett gäng bekanta och så kombinerar man det med vin-/drink-kvällar.
Ska kolla på ABF!

Anledningen till att jag inte gräver bland bekanta är att jag nog gärna skulle vilja ha en väldigt blandad grupp och få lite nya infallsvinklar :).
Bokcirkeln kallade vi "Ett Müller av böcker". :laugh:
:rofl:

@Lovisaleonora @Snurrfian @tanten Ska segla förbi både bokhandlar och bibblan när jag är tillbaka i Sverige. Tack för tipsen!
 
"Byalag"? :D Vad i hela friden är det? Vet inte om det finns nån FB-grupp för mitt område, får kika på det. Tror dock inte att det finns särskilt starkt intresse just där jag bor. Men ska kika!

Ja, jo, du vet, av gammal hävd och sed så finns i de historiska byarna runtom i vårt land zoner med egna lagar! :idea:
Eller så är det helt enkelt en sorts aktivitets/intresseföreningar som driver frågor som blomkrukor längs vägarna, postlådeplaceringar, ölkvällar och liknande i byar. :D

Men nej, jag misstänkte att det kanske inte var aktuellt för dig, har för mig (men är inte säker) att du är en sån därn stockholmare? Men då kan det kanske funka ändå att ragga folk i omgivningen, det behövs ju inte någon hög procent intresserade för att få ihop ett stort gäng när det är så tätbefolkat?
 
@Monstermom Jepp, är 08:a och bor i en lite ruffig förort. Vet inte hur stort intresset skulle vara för att läsa på svenska [men hallå idé! så länge böckerna finns på flera språk kan ju alla läsa på sina hemspråk bara!] där jag bor, men jag kan ju alltid bredda och försöka ragga folk från hela förorten och inte bara närområdet :).
 
I vår minimala håla har vi både byalag och fiberförening. Det är verkligen bara en samling hus. Och i nästa huskluster finns en hemvärnsförening med AW. Det aktiva livet på landet :D

Samma här! Och jag är rätt säker på att vi inte är grannar - jag tror jag hade märkt det. :D
(Ingen hemvärnsförening i nästa "by" men något slags lokal... öh... svartbar? I någons vardagsrum... :p)

@Monstermom Jepp, är 08:a och bor i en lite ruffig förort. Vet inte hur stort intresset skulle vara för att läsa på svenska [men hallå idé! så länge böckerna finns på flera språk kan ju alla läsa på sina hemspråk bara!] där jag bor, men jag kan ju alltid bredda och försöka ragga folk från hela förorten och inte bara närområdet :).

Aha. Ja, jag tänker väl helt enkelt att det är lättare att ha en bokcirkel irl om man bor nära varandra?

Det finns inte en massa bukefalister därikring då? Många av oss här är ju rätt läsintresserade?
 
Aha. Ja, jag tänker väl helt enkelt att det är lättare att ha en bokcirkel irl om man bor nära varandra?
Ja fast du vet, vi som bor i förorterna är rätt vana vid att åka en bit - för att jobba, för att träffa kompisar etc etc. Så väljer man bara en rätt central plats att ses på tror jag att det är rätt lugnt :).
 
Jag skulle så gärna vilja vara med i en bokcirkel/bokklubb IRL där man träffas och diskuterar böcker. Har googlat en del men det enda jag hittar är bokklubbar på nätet och det är inte alls det jag är ute efter. Hur gör man för att dra igång nåt alt hitta nåt? Är det nån här med erfarenhet av bokklubbar?

Det finns en Facebookgrupp som heter Hitta en bokcirkel - där hittade jag (en av) min(a) :)
 
@Monstermom Jepp, är 08:a och bor i en lite ruffig förort. Vet inte hur stort intresset skulle vara för att läsa på svenska [men hallå idé! så länge böckerna finns på flera språk kan ju alla läsa på sina hemspråk bara!] där jag bor, men jag kan ju alltid bredda och försöka ragga folk från hela förorten och inte bara närområdet :).

Biblioteket på Medis har bokcirklar, vet jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 964
Senast: Mabuse
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 741
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 292
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp