Bokning av avelshane, betalar 5000 : tolalt ska hon ha 25000:- berättar att löpet kommer om ca6 mån .. och det som händer är att min tik

Babys ägare

Trådstartare
Min tik biter ett barn, jag vill då inte avla på denna tik hon är ostabil. Jag vill då få tillbaka mina 5000:- men ägaren till hanen säger nej.. är det rätt tyvärr skrev vi ej avtal pga trodde vi var vänner
 
Min tik biter ett barn, jag vill då inte avla på denna tik hon är ostabil. Jag vill då få tillbaka mina 5000:- men ägaren till hanen säger nej.. är det rätt tyvärr skrev vi ej avtal pga trodde vi var vänner
Nu har jag aldrig varit med om att betala hanhunden i förskott men det kanske är vanligt bland andra raser än min. Men om man tänker att det är en slags handpenning och hanhundsägaren nekat andra tikar eftersom hen lovat bort en parning till dig så tänker jag att det är rimligt att hanhundsägaren behåller pengarna.
 
Nu har jag aldrig varit med om att betala hanhunden i förskott men det kanske är vanligt bland andra raser än min. Men om man tänker att det är en slags handpenning och hanhundsägaren nekat andra tikar eftersom hen lovat bort en parning till dig så tänker jag att det är rimligt att hanhundsägaren behåller pengarna.
Det var så fel att betala och inte var det hon ((som har hanen) som krävde betalning utan jag som ville vara snäll🙈
 
Att vara snäll, inte skriva avtal och tro att man är vänner är de värsta misstagen man kan göra när det kommer till djur. Nyligen blev en bekant till mig rejält lurad av en tikägare som lånat h*ns hanhund för att ta en kull valpar. Tikägaren har gått under jorden och förfalskat hanhundsägarens namnteckning för att kunna regga valparna hos SKK utan att betala det överenskomna priset för kullen.

Nu verkar det inte som att det förekommit något lureri här, men att skriva ett avtal ska man alltid göra, oavsett om man anser sig vara vänner eller inte, annars har man absolut ingenting att komma med om det blir en tvist.
 
Oj, det finns verkligen uppfinningsrika människor när det gäller att få in pengar. Som hanhundsägare så är ju parningsavgiften ändå lätta pengar, så för min del är det obegripligt att man ska skinna tikägarna till varje pris...
Jag är själv både tikägare/uppfödare och hanhundsägare. Jag tar 10% av försäljningspriset i språngavgift (efter en riktig parning med häng) och sedan 10% av försäljningspriset per valp.
Tråkig historia, men nu har du i alla fall lärt dig värdet av skriftligt avtal som reglerar vad som gäller.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 067
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund Det finns en uppfödare i krokarna som sedan första stund gjort att folk höjt på ögonbrynen. Målet bakom uppfödningen har varit att tjäna...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Man har ju strikt hundägaransvar, men hur långt sträcker det sig rent juridiskt egentligen i rent ekonomiska aspekter? Kom att tänka...
Svar
7
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp