Bokrekommendationer till hästtjej

MJLee

Trådstartare
Jag har en elvaårig systerdotter som rider. Har någon rekommendationer på moderna hästböcker som passar henne?

Jag är fortfarande kvar i Nan Inger, Britta och Silver, Vitnos och Marguerite Henry.
 
Tack för tipsen men jag letar efter något som getts ut nyligen. Hon tycker äldre böcker är tråkiga.

Fortsätt gärna med tips och förslag!
 
Pia Hagmars böcker om Klara. :love: Så himla, himla bra. Jag läste dem som liten, köpte dem alla för mina egna pengar. Min mamma betalade sedan tillbaka mig, för hon tyckte inte att det var rättvist att jag betalade för böcker som hon också läste och inte kunde lägga ifrån sig. :rofl:

Samma författare har även skrivit om Millan, utgivna mer nyligen. Också fantastiskt bra (jag lyssnade på dem som vuxen) men kanske passar bättre om ett par år.
 
Andrea Wandel har skrivit en serie om en ridskola, vet inte när den gavs ut från början då jag inte hittar böckerna men en gavs ut 2016. Vad räknas som nyligen utgivna? Siggeböckerna av Lin Hallberg och Margareta Nordqvist finns ju också (första tror jag gavs ut 2004 men även många på 10-talet) men det är en viss skillnad i nivån mot de andra.
 
Om hon gillar serier så är ju samlingsvolymerna "min hästs bästa" med Lena Furberg-serier fantastiska. Är ju en mix av äldre och modernare serier så det kanske också är för mossigt men tänker nånstans att de ändå borde gå hem hos alla.
 
Full galopp på Flinga av Inger Frimansson utgiven 2015
Indra Larssons inte helt perfekta hästliv, Indra Larssons inte särskilt lyckade ridlektioner och Indra Larssons rätt osannolika hästdagbok av Lin Hallberg , tre böcker i samma serie. Böckerna utgivna från 2019 och framåt. @MJLee
 
Min nioåring läser Glimma och Siggeböckerna. Glimma är lika svår att läsa som en Lasse-Majabok och Sigge som en Sunebok.

Glimma är nog i lättaste laget för en elvaåring om hen är läsvan. Sigge är fortfarande lätt, men skulle kunna funka textmässigt. Elina som är huvudpersonen i Siggeböckerna är dock yngre än 11 år och kan nog uppfattas lite barnslig för en 11 åring.
 
Min nioåring läser Glimma och Siggeböckerna. Glimma är lika svår att läsa som en Lasse-Majabok och Sigge som en Sunebok.

Glimma är nog i lättaste laget för en elvaåring om hen är läsvan. Sigge är fortfarande lätt, men skulle kunna funka textmässigt. Elina som är huvudpersonen i Siggeböckerna är dock yngre än 11 år och kan nog uppfattas lite barnslig för en 11 åring.
Ja min 11-åring har vuxit ur sigge. Hon lyssnade på dem nyligen bara för att läsa de sista men fick inte jättemycket behållning av dem. Däremot Klara och Starstable gillar hon!
 
Tror också att Sigge är för lätta för en 11åring, min 8årung läser Sigge och hon har inte svenska som första spåk.

Min 11åring läser böcker på HarryPotter nivå.

Har tyvärr inga tips på hästböcker, ville bara "lägga mig i" lite om vilken svårighetsnivå mina barn läser.
 
Hejsan!

Jag har skrivit en himla massa hästböcker :)
Senaste serien heter Två världar och det är en triologi - "En egen häst", "Bara min" och "Vi två". Sedan verkar det som om Klara-böckerna fortfarande lockar nya läsare och så även böckerna om Flisan. Allihop finns på Storytel. m.fl
 
Är hon mogen för Svarta hingsten?
En 11-åring är väl lätt mogen för Svarta hingsten? Jag vill minnas att de var ganska lättlästa, jag läste dem (sträckläste!) i 10-årsåldern. Dock är de ju inte precis nyutgivna - serien skrevs mellan 1941 och 1971 (med någon enstaka, fristående bok efter det) och gavs ut något år senare på svenska. Jag läste dem i början på 80-talet.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 938
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 141
Senast: Robina
·
Äldre Apropå Britta och Silver tråden vilka andra hästböcker älskade ni? Jag tyckte om Nan Ingers böcker om Piglet och Dunet, Att vara flicka...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
23 227
Senast: majola
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
8 942
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp