Boktips - läsa själv

Astrid Lindgren har ju massor att välja på som Emil, bröderna Lejonhjärta, Tjorven osv. Slukade allt i den åldern av henne, samma med Roland dahl. Min lillebror läste vargbröder tror jag serien heter i den åldern. Moderna barnboksförfattare har jag dålig koll på. Läste massor i den åldern både svårare och enklare.
 
Astrid Lindgren har ju massor att välja på som Emil, bröderna Lejonhjärta, Tjorven osv. Slukade allt i den åldern av henne, samma med Roland dahl. Min lillebror läste vargbröder tror jag serien heter i den åldern. Moderna barnboksförfattare har jag dålig koll på. Läste massor i den åldern både svårare och enklare.
Astrid Lindgren har vi plöjt alla som högläsning då båda tjejerna lyssnar på dom. Men ska absolut ha med de i tanken. :) Tack för tips!
 
Hejsan, jag har idag efter samtal med dotterns lärare fått frågan om vi kan skicka med någon/några böcker till dottern att läsa i skolan. Då de som finns inte är intressanta nog, för lätta eller för svåra.
Jag har en väldigt lättlärd dotter som behöver ha en lagom utmaning samtidigt som det måste vara lite spännande/roligt. Hon går i 1:a klass och är alltså 7år och läser bra för sin ålder, samt suger åt sig kunskap som en svamp.

Böcker hon har läst än så länge.
Sigge-serien
Sigge och Sam - serien
Teddy-serien

Böcker som hon tycker om när vi läser högt på kvällen.
Musse och Helium
Kalle och Chokladfabriken (hennes favorit, läst originalet säkert 5-6 gånger)
Gyllene knorren
LasseMaja (hon är dock inte intresserad av att läsa dom själv än, då hon tycker det är för mycket text. Men hon läser den utan problem)

Vad har ni för boktips?
Deppigt att skolan inte har tillräckligt med böcker för din dotter ska kunna hitta något som passar. Mitt barns skola har jättefint skolbibliotek. Är ju jätteviktigt att de kan hitta något de gillar :)

Min son är lika gammal och älska att läsa böckerna om Sune. Jag tycker inte de är lika bra, men han tycker uppenbarligen de är helfestliga och det är ju huvudsaken.
 
Deppigt att skolan inte har tillräckligt med böcker för din dotter ska kunna hitta något som passar. Mitt barns skola har jättefint skolbibliotek. Är ju jätteviktigt att de kan hitta något de gillar :)

Min son är lika gammal och älska att läsa böckerna om Sune. Jag tycker inte de är lika bra, men han tycker uppenbarligen de är helfestliga och det är ju huvudsaken.

De håller på och fixar med skolbiblioteket så det är på gång. Men de har inte riktigt hunnit att utveckla det som de önskar än. Sedan kan det vara så att min dotter är aningen kräsen i vad hon läser och lite för bekväm i skolan om de inte säger att hon ska. Hon har lite för lätt för sig och svävar gärna iväg om saker inte är tillräckligt roliga. Därför behövs böcker hon kan fastna i. :)
Idag fick hon med sig den senaste Sigge el bok om en tjej som tappar tänder och en annan hästbok som jag inte sett innan Lizzie tror jag den hette eller något sådant. :)
 

Liknande trådar

Äldre Tänkte att vi på Ungdom kanske kunde starta vår egna "vad läser du"-tråd? Om det redan finns så kanske någon vänlig själ kan länka till...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp