Boktips - marknadsföring for dummies

Pancakes

Trådstartare
Undrar om någon kan ge tips på bra böcker om marknadsföring? Basic nivå. Jag har en del utbildning inom fältet kommunikation men är newbie på marknadsföring. Vad finns det för läsvärd litteratur?
 
Undrar om någon kan ge tips på bra böcker om marknadsföring? Basic nivå. Jag har en del utbildning inom fältet kommunikation men är newbie på marknadsföring. Vad finns det för läsvärd litteratur?
http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kursplan/?kpid=36371&lasar=&typ=2

Översta är första boken på A-kursen i företagsekonomi för ekonomprogrammet Uppsala universitet. Den lär ju vara hyggligt basic och förhoppningsvis inte dålig :D

gndal, Henrik; Axelsson, BjörnProfessionell marknadsföring
3. uppl.: Studentlitteratur AB, 2012
 
Principles of marketing av Kotler är ju typ bibeln med ungefär samma sanningshalt :D
Mja tjock och mycket babbel men inte dålig. Vi hade den när jag pluggade ekonomi. Så jag tänker det är lite väl att lägga den i "dålig" facket.

Däremot var jag osäker på om den var aktuell så jag gick för att se vad de läser nu. En svensk bok är dessutom sannolikt kortare och mer rakt på sak. (men kanske tar längre tid att läsa..)

Och han kanske börjar bli inaktuell som du säger https://www.dagensmedia.se/experter/debatt/philip-kotler-hade-fel-6543057
 
http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kursplan/?kpid=36371&lasar=&typ=2

Översta är första boken på A-kursen i företagsekonomi för ekonomprogrammet Uppsala universitet. Den lär ju vara hyggligt basic och förhoppningsvis inte dålig :D

gndal, Henrik; Axelsson, BjörnProfessionell marknadsföring
3. uppl.: Studentlitteratur AB, 2012
Den hade vi när jag gick en kurs i B2B marketing. Läsvärd men det var mycket fokus på att det var så stor skillnad på marknadsföring ritad till företag istället för konsumenter. Om jag vore TS så hade jag hellre börjat med konsumentmarknadsföring. Kotler funkar säkert, jag hade Principles and Practice of Marketing av David Jobber.
 
Den hade vi när jag gick en kurs i B2B marketing. Läsvärd men det var mycket fokus på att det var så stor skillnad på marknadsföring ritad till företag istället för konsumenter. Om jag vore TS så hade jag hellre börjat med konsumentmarknadsföring. Kotler funkar säkert, jag hade Principles and Practice of Marketing av David Jobber.
Jag har ju inte läst den själv :) (men faktiskt bokat på biblioteket nu, blev nyfiken)

Det hade ju blivit en diskussion om inte Kotler hade för tänkande och reflekterande konsumenter i sin bok. Men den har säkert blivit uppdaterad.

Tror jag stötte på Principles... senare i kurserna, eller om det var en annan med liknande titel :)

Sedan vet jag ju inte om ts marknadsför mot folk eller företag iofs.
 
Jag är så mycket nybörjare att jag inte ens tänkte på skillnaden :p Men det är mot konsument jag framförallt är intresserad av att lära mig lite.
Kotler var i alla fall väldigt slagkraftig och medryckande i jämförelse med mycket annat :rofl: amerikaner.

Kör på den. Däremot är den lite pricey på sina 600 kr, kolla biblioteket. A-kursens lågt på modesta 449 eller ngt :D. (Får mig att minnas varför jag la 800 kr i månaden på kurslitteratur, i genomsnitt, för måånga år sedan. Iofs minns jag nog att den kostade 600 kr då med, kan dock minnas fel.)
 
Kotler var i alla fall väldigt slagkraftig och medryckande i jämförelse med mycket annat :rofl: amerikaner.

Kör på den. Däremot är den lite pricey på sina 600 kr, kolla biblioteket. A-kursens lågt på modesta 449 eller ngt :D. (Får mig att minnas varför jag la 800 kr i månaden på kurslitteratur, i genomsnitt, för måånga år sedan. Iofs minns jag nog att den kostade 600 kr då med, kan dock minnas fel.)

Den verkar finnas på mitt stadsbibliotek så jag tänkte gå förbi där imorgon och kika :)
 
Principles of marketing av Kotler är ju typ bibeln med ungefär samma sanningshalt :D

Men lätt lite Kotlerism i vardagen - swear by it any day! :up:
Så användbar att jag använt den som tentareferens inom både mediekommunikation, retorik och psykologi.
Men som det sägs i tråden... en får ta Kotler för den Kotler är. ;)
 

Liknande trådar

Kultur Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D Själv har jag usel koll på...
Svar
18
· Visningar
877
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 155
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp