Bukefalos 28 år!

Boktips mottages

sussisus

Trådstartare
Vad anser ni att man ska ha för hundböcker när man ska skaffa hund?
Böcker om hundpsykologi, om hur man tränar en valp - vad finns det för olika ämnen som det kan vara bra att läsa mer om?

Är ju svårt att veta att det är en bra hundbok med bra råd om man aldrig har läst om ämnet. Har kollat runt på diverse nätbokhandlare men blir alldeles snurrig av alla olika hundböcker, så jag behöver råd.
Det finns ju liksom tremiljonerstriljoner hundböcker - vilken är er favorit helt enkelt, som ni har haft mest nytta av när ni är/var hundägare?
 
Sv: Boktips mottages

Ja egentligen är jag väl inte kvalificerad att svara, eftersom det var väldigt längesen jag hade hund, och min valp ska komma först om ett antal veckor. Så egentligen vet jag ju inte vilken bok jag kommer att ha haft mest nytta av när valpen väl kommer... :p

Men dom böcker jag har gillat bäst och som jag tycker har gett mig mest är
Hundens språk och flockliv - Lars Fält
Valpen - Mickie Gustafson
Problemhund och hundproblem - Anders Hallgren
Lyckliga lydiga hundar - Anders Hallgren

Sen är jag mer kluven till Förstå din hund - Jan Fennell, eftersom jag egentligen inte alls gillade boken och inte höll med om det som skrevs, men metoderna har ändå sin poäng (om än inte den poäng som boken vill påskina), så jag tycker ändå att jag haft en viss nytta av att läsa boken, trots att jag inte höll med. ;)

Jag har även läst fler böcker som jag har tyckt varit mer eller mindre OK, men just dom fyra ovan är dom som fastnat mest i mitt minne. Jag jobbar mig sakta men säkert igenom hundboks-beståndet i biblioteken runt om i Sthlm, och dom som jag tycker bäst om kommer jag nog att köpa sedan.

Vilka böcker man tycker bäst om och har mest nytta av är nog väldigt individuellt, eftersom jag upplever att vilka metoder och tips som passar en själv är lite olika beroende på ens egen personlighet samt hundens ras och personlighet.
 
Sv: Boktips mottages

Har nog allt i hundboksväg... :D Läser det mesta för att inte "fastna" i något speciellt synsätt. Jag gillar mycket av det Anders Hallgren skriver och säger, men självklart måste man fundera och tänka på om han har rätt alla gånger också. Det finns många vägar att gå när man tränar/hanterar hund. Det viktiga är att Du hittar en väg som passar Er båda.

Jag tycker att dessa böcker är väldigt läsvärda:

Min bästa vän av Marie Hanson
Aktivitetsboken av Memea Molin
Inkallning av Memea Molin
Hundens gyllende regler av A. Hallgren
Beteendeboken av Lars Fält
Kontaktkontraktet av Eva Bodfält
Hundens språk och flockliv av Lars Fält
Fria Hundar av A. Hallgren
Vad gör jag när hunden drar i kopplet av Turid Rugaas

Lycka till med ditt valpköp!
 
Sv: Boktips mottages

Tack för tipsen, ska kolla upp böckerna.

En rolig sak - när jag beställde två böcker av Memea Molin till en av mammas arbetskamrater lyckades jag få reda på att MM bor mer eller mindre granne med mig! :eek: (Nåja, nästa bostadsområde i alla fall ;) ).
Hon är bra författare vad jag har fattat av det mammas arbetskamrat har berättat.

Vi - mamma och jag - har kommit så långt att vi har övertalat min pappa om att vi ska försöka få tag i en svart dvärgschnauzertik.
Gäller bara att hitta en uppfödare som ska ha valpar som blir färdiga för leverans i sommar (mamma går i pension nu i månadsskiftet februari-mars).
Och nu när det är bestämt ser jag plötsligt dvärgschnauzrar "överallt" :D
 
Sv: Boktips mottages

Förutom de böcker som redan nämts tycker jag att "Flockledare på två ben" och "Lathunden" är bra nybörjar-/hundproblemböcker. Bägge är skrivna av Jeppe Stridh och finns att få tag på via hans hemsida.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Boktips mottages

Det är riktigt att du funderar på att läsa/lära dig innan du skaffar hund. Tyvärr så gör de flesta tvärt om, man börjar läsa när problemen kommer och då är det så mycket besvärligare att åtgärda.

Jag har nog läst alla de föreslagna böckerna och alla dessa har utan tvekan mycket att komma med. Den bok som jag tycker har gett mest är dock Bengt Rödseth:s bok Fågelhundsträning på naturens villkor. Den säljas av författaren E-post: Fageljagarens@swipnet.se

Den boken har en helt felaktig titel, folk tror att det bara handlar om fågelhundsträning. Den boken tar visserligen upp även sådana saker, men den förklarar på ett suveränt sätt hur man tränar från valp
FÖR ATT SLIPPA GÖRA FEL. Hur självklart och enkelt det är om man hela tiden är före valpen upplärningen. Alltså lär valpen göra rätt innan den haft chansen att göra fel. Hinner valpen göra ett fel så ska du annars först ta lära/ta bort det inlärda felet och sedan lära om till rätt beteende, och det kan vara svårt. Det är så självklart att det är helt obegripligt att det inte framkommit i andra böcker.

Men viktigt är att man läser boken INNAN man skaffar valp.
 
Sv: Boktips mottages

Är det här en bra bok?
Lexikon I Hundspråk : Lär Dig Tolka Din Hunds Signaler (av Anders Hallgren)
 
Sv: Boktips mottages

GuardianAngels tips skulle jag ta fasta på det är en mkt hundkunnig forummedlem :bow: - ska själv kolla efter dessa böcker enkom för att tipset kommer från G.A. Särskillt intreserad av boken om hundar som drar i kopplet ;)
Därmed inte sagt att de andra tipsen skulle vara sämmre! tvärtom!

Andra böcker;
Först;
Din hund som valp som unghund - Sven Jarverud Gunvor af Klintenberg Järverud. Förlaget Studentlitteratur

Efter den;
Din hund fortsätter Beteende Inlärning Moment - Samma författare. Förlaget NATURA

Dessa böcker användes som kurslitteratur på SVHK då jag var aktiv där och jag tycker de är riktigt bra, enkla, steg för steg med inriktning på lydnad. Finns fler böcker i "serien" med dessa två räcker långt för vardagsbehovet och för att bättre förstå sin hund. Allt från hur man bäst tar hand om valpen då den kommer till hur hundar fungerar och tänker samt hur man bäst tränar in lydnadsmoment. Samt saker man bör tänka på som att gå först genom dörrar, ge varsågod till maten osv - vardagslydnadssaker som stärker förhållandet mellan ägare och hund och underlättar dressyren.

Mvh
björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Boktips mottages

Pangare skrev:
Det är riktigt att du funderar på att läsa/lära dig innan du skaffar hund. Tyvärr så gör de flesta tvärt om, man börjar läsa när problemen kommer och då är det så mycket besvärligare att åtgärda.

Jag har nog läst alla de föreslagna böckerna och alla dessa har utan tvekan mycket att komma med. Den bok som jag tycker har gett mest är dock Bengt Rödseth:s bok Fågelhundsträning på naturens villkor. Den säljas av författaren E-post: Fageljagarens@swipnet.se

Den boken har en helt felaktig titel, folk tror att det bara handlar om fågelhundsträning. Den boken tar visserligen upp även sådana saker, men den förklarar på ett suveränt sätt hur man tränar från valp
FÖR ATT SLIPPA GÖRA FEL. Hur självklart och enkelt det är om man hela tiden är före valpen upplärningen. Alltså lär valpen göra rätt innan den haft chansen att göra fel. Hinner valpen göra ett fel så ska du annars först ta lära/ta bort det inlärda felet och sedan lära om till rätt beteende, och det kan vara svårt. Det är så självklart att det är helt obegripligt att det inte framkommit i andra böcker.

Men viktigt är att man läser boken INNAN man skaffar valp.
Det här tipset är ett jättebra tips! Jag köpte boken i en jaktbutik en gång i tiden.. KANONBRA!

Mvh
Björn
 
Sv: Boktips mottages

Jag måste säga att alla böckerna som Memea Molin har skrivit är kanon bra
 
Sv: Boktips mottages

Tack snälla för alla tips. :bow:

Vi har ett par böcker från den tiden då mina föräldrar hade hund förra gången, men dessa böcker är väl en 35 år gamla nu så jag misstänker att det kommit fram nya uppfostringsmetoder och "hur man ska göra"-tips. ;)
 
Sv: Boktips mottages

Skulle också tipsa för den.

En bok för alla INNAN valpen kommer hem. Inte bara fågelhundsägare som sagt...
 
Sv: Boktips mottages

En bok jag faktiskt inte har läst. Måste vara för att den heter som den gör. Även om jag försöker läsa allt för att få lite bredare syn på hundvärlden och dess träningsmetoder så har jag inte läst någon fågeljaktsbok eller liknande. :o Har inte det intresset och ja det är väl enda ursäkten, för även i de böckern har vi "icke jaktintresserade" något att lära!

Men jag ska ta mig i kragen och köpa boken. :D Har inget att skylla på eftersom alla andra böcker faktiskt finns i bokhyllan. Vill inte räkna ut hur mkt pengar jag lagt på det. :( :cry:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 260
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 521
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 882
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hejsan, jag har idag efter samtal med dotterns lärare fått frågan om vi kan skicka med någon/några böcker till dottern att läsa i...
2
Svar
24
· Visningar
1 357
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp