Kiwifrukt

Trådstartare
Jag älskar att läsa, och funderar på att önska mig lite nya böcker i julklapp. Vad läser ni för något? Vilka är era favoriter? Jag läser gärna lite "lättare" (mindre tung/allvarlig) litteratur (tänk chic lit, ungdomsböcker :o), eller deckare. Läser som avkoppling, därav att jag helst vill slippa tunga ämnen (även om det egentligen är så mycket mer givande kanske) eller sånt man bara blir arg över.

Ös på med era bästa tips. Och har ni tips på böcker som egentligen inte ligger inom området, ös in dem också. Säljer ni dem riktigt bra kanske jag blir så sugen att jag frångår min princip. :angel:
 
Läser själv mycket deckare som avkoppling. Rekommenderar allt av Mari Jungstedt, Helen Tursten, Elly Griffiths, Ann Rosman och Karin Wahlberg. Samt böckerna om Womens murder club av James Patterson (vet inte vad de heter på svenska). Lättlästa och finns många i varje serie så om du inte redan läst dem så har du att göra ett tag.
Med lite mer allvar Karin Alfredssons böcker om Ellen Elg. Deckarliknande som utspelar sig på olika ställen i världen.
 
Måste slå ett slag för Simon and the Homo Sapiens Agenda av Becky Albertalli. Typ världens sötaste bok. Även om den berör känsliga ämnen så gör den det på ett lättsamt och underbart vis. En kan inte låta bli att bli glad när en läser den. Vill du inte läsa på engelska så finns den översatt till svenska och heter då Bara tre ord.

Andra lättsamma böcker kan vara böckerna som David Levithan och Rachel Cohn har skrivit tillsammans. Nick & Norah's Infinite Playlist och Dash & Lily's Book of Dares vet jag att jag gillade väldigt mycket när jag läste dem. Finns också översatta till svenska om så önskas. Även Levithans Boy Meets Boy är en bedårande feel-good book.

Har bara läst en bok av Agatha Christie, The A B C Murders, en av alla böcker om Poirot, men tyckte ändå om den. Har du inte läst dem så har du en hel hög med böcker om väntar på dig. Jag upplevde den som väldigt lättläst men spännande.

Om du är okej med övernaturliga inslag i dina böcker så kanske du skulle kunna gilla Holly Blacks Curse Workers-serie eller Cassandra Clares Mortal Instruments/Infernal Devices-serier. Vill du inte läsa på engelska så ska även dessa gå att finna på svenska.

En bok jag verkligen gillade när jag läste den var Sarah Aldersons Hunting Lila. Även hennes bok Fated var helt okej. Dessa finns dock inte på svenska.

Jag har massa fler tips, men jag vet inte om jag är inne på rätt spår av böcker? Undrar också om du är okej med engelsk litteratur, eller om man ska hålla sig till svenska titlar?
 
Jag älskar att läsa, och funderar på att önska mig lite nya böcker i julklapp. Vad läser ni för något? Vilka är era favoriter? Jag läser gärna lite "lättare" (mindre tung/allvarlig) litteratur (tänk chic lit, ungdomsböcker :o), eller deckare. Läser som avkoppling, därav att jag helst vill slippa tunga ämnen (även om det egentligen är så mycket mer givande kanske) eller sånt man bara blir arg över.

Ös på med era bästa tips. Och har ni tips på böcker som egentligen inte ligger inom området, ös in dem också. Säljer ni dem riktigt bra kanske jag blir så sugen att jag frångår min princip. :angel:
Jag undviker också för tunga ämnen, kan inte med det när det är "på riktigt" och kan bli riktigt upprörd och börja gråta och liknande. I kategorin ungdomsböcke gillade jag att läsa Hungergames och hela serien om Eragorn. Mycket att läsa, men jag läser ganska snabbt och hellre en lång bok än flera korta efter varandra. Sen gillade jag också Twilightserien, men den känner du väl redan till :)
 
Tack för alla svar. Helst böcker på svenska (är så trött på all engelsk kurslitteratur), men det går ju givetvis bra med en bok översatt från engelska också.
 
Tycker du om dystopier @Kiwifrukt ? Även om världen kanske är på väg att gå under brukar de flesta innehålla någon slags "bättre värld" på slutet :) Om dystopier är okej så tipsar jag om Divergent, Maze Runner, Legend-trilogin, The Selection, Matchad, Delirium och ungefär en miljon till. Alla finns översatta till svenska men är lätta även på engelska.

Simona Ahrnstedts böcker är lättsmälta och perfekt underhållning tycker jag, jag gillar de historiska bäst men det beror på att historia är mitt favoritämne :D True Blood-serien om du gillar vampyrer, den räcker länge också :p

Kerstin Ekman är en favorit, särskilt Händelser vid vatten och Vargskinnet-trilogin.
 
Konsten att höra hjärtslag av Jan Philipp Sendker
Hotellet vid hörnet av bitter och ljuv av Jamie Ford
När livet börjar om av Lucy Dillon (och andra titlar av henne)
Livet efter dig, Arvet efter dig, Etthundra mil, Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes
Sheila O Flanigan har flera trevliga och lättsamma böcker
Och förstås det mesta som Marian Keyes har skrivit!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan, jag har idag efter samtal med dotterns lärare fått frågan om vi kan skicka med någon/några böcker till dottern att läsa i...
2
Svar
24
· Visningar
1 265
Senast: YaHilweh
·
Kultur Här kan vi diskutera och ge varandra tips på grafiska romaner och serier! För mig som har haft svårt att nöjesläsa böcker de senaste...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 161
Senast: Mkb
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 588
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp