majola

Trådstartare
Snart är det jul! Mormor har lovat att ta stora resväskan när hon kommer, för under sommarens besök upptäckte vi att vi behöver uppdatera förrådet med svenska barnböcker.

Sonen gillar "Kasper gör mål". Han är fotbollstokig och det är enkel svenska. På tyska gillar han t ex "Bitte nicht öffnen"-serien av Charlotte Habersack. Han kan läsa hyfsat bra, men är inte jättebra på svenska. 8 år.

Vi har sett att det finns en hel serie med Kasper-böcker, så det blir väl några sådana. Men vad kan vara lämpligt sedan?

Vi har två böcker i serien kompisböckerna också (Knas på kalas och Mitt i krysset) och de är jätteroliga...

Förslag?
@fejt ?
 
Alla mina barn har plöjt hela serien av Lassemajas detektivbyrå, i ungefär den åldern.
(tackochlov för biblioteket, när man har 4 bokmalar...)
 
"Kasper gör mål" är en lätt-att-läsa-bok. Böckerna om klass 1b är lätt-att-läsa-böcker som har uppskattats här. Efter lätt-att-läsa-böckerna kommer mer-att-läsa-böckerna som t.ex. Lasse-Maja och Nelly Rapp. I den svårighetsgraden har Tam-serien om drakriddarna av Jo Salmson varit favoriten här.
 
Tack båda två! Vi har faktiskt en lasse-maja som varit för svår tidigare, men jag ska nog leta fram den igen.

Bra tips om mer-att-läsa, jag var inte medveten om det indelningen.
 
Snart är det jul! Mormor har lovat att ta stora resväskan när hon kommer, för under sommarens besök upptäckte vi att vi behöver uppdatera förrådet med svenska barnböcker.

Sonen gillar "Kasper gör mål". Han är fotbollstokig och det är enkel svenska. På tyska gillar han t ex "Bitte nicht öffnen"-serien av Charlotte Habersack. Han kan läsa hyfsat bra, men är inte jättebra på svenska. 8 år.

Vi har sett att det finns en hel serie med Kasper-böcker, så det blir väl några sådana. Men vad kan vara lämpligt sedan?

Vi har två böcker i serien kompisböckerna också (Knas på kalas och Mitt i krysset) och de är jätteroliga...

Förslag?
@fejt ?

Vad roligt att du frågar! :)
Jag gillar Anja Gatus fotbollsböcker. För nybörjarläsare finns bland annat Snygg fint, Therese! och Rött kort, Therese!

Sen är Anna Hansson värd att titta på, tycker jag. Hennes serie Monsterhotellet är rolig och har fina bilder. Finns i olika svårighetsgrad. Mina elever i lågstadiet älskar dem.

Serien Handbok för superhjältar är ju fantastisk om ni inte har läst dem. Ett måste, tycker jag!

Tillägg: Nybörjarläsare var ju inte direkt rätt ord för Gatus böcker. De är svårare än så. Men bra nivå för din son, tror jag.
 
Vad roligt att du frågar! :)
Jag gillar Anja Gatus fotbollsböcker. För nybörjarläsare finns bland annat Snygg fint, Therese! och Rött kort, Therese!

Sen är Anna Hansson värd att titta på, tycker jag. Hennes serie Monsterhotellet är rolig och har fina bilder. Finns i olika svårighetsgrad. Mina elever i lågstadiet älskar dem.

Serien Handbok för superhjältar är ju fantastisk om ni inte har läst dem. Ett måste, tycker jag!

Tillägg: Nybörjarläsare var ju inte direkt rätt ord för Gatus böcker. De är svårare än så. Men bra nivå för din son, tror jag.

Tusen tack! Ska kolla på adlibris och sedan skriva en lista till mormor!

Vad finns det lämpligt för en tjej på 6 år? Hon tycker om djur ffa hästar, Barbie, Lego friends osv. Kan läsa böcker med ganska stor text (ungefär som lätt-att-läsa) fast bara på tyska. Tyvärr väldigt svag svenska. Jag tänker något i likhet med Sigge eller så. Hon har flera Märta-böcker.
 
Bra tips om mer-att-läsa, jag var inte medveten om det indelningen.
Det är nog ingen generell indelning utan något som ett förlag, Bonnier-Carlsen, använder. T.ex. Tam-serien ges ut på ett annat förlag och då står det inte mer-att-läsa på den men den är ungefär lika svår att läsa som t.ex. LasseMaja.

Till sex-åringen skulle jag titta efter extra-lätt-att-läsa med bara versaler och väldigt enkla historier. Favoriten i den kategorin här har varit serien om Solgatan 1 där Axel och Omar bor.
 
Tusen tack! Ska kolla på adlibris och sedan skriva en lista till mormor!

Vad finns det lämpligt för en tjej på 6 år? Hon tycker om djur ffa hästar, Barbie, Lego friends osv. Kan läsa böcker med ganska stor text (ungefär som lätt-att-läsa) fast bara på tyska. Tyvärr väldigt svag svenska. Jag tänker något i likhet med Sigge eller så. Hon har flera Märta-böcker.
Är det högläsning eller för att hon ska läsa själv? Kanske båda?

För högläsning finns en ny fin serie om en flock minishettisar som löser "mysterium". Isa och minigänget heter den av Lotta Hylander.

Om hon ska lästräna själv gillar jag Margareta Nordqvist som har skrivit fint illustrerade böcker om olika djur. Lilla Lollo och Bravo Bella är två titlar jag minns så här på rak arm. De är skrivna med versaler.
Det är också serien Den magiska djuraffären av Lin Hallberg. Jättebra!

Ett mellanting är serien om shettisen Svante av Pia Hagmar. Den är fin!

För högläsning finns även en serie om en enhörningsö. Minns inte vad den heter nu. Kan kolla på jobbet. Har inte läst den dock så vet inte kvalitet. Men den lockar många i låg- och mellanstadieålder som är intresserade av enhörningar.
 
Senast ändrad:
Är det högläsning eller för att hon ska läsa själv? Kanske båda?

För högläsning finns en ny fin serie om en flock minishettisar som löser "mysterium". Isa och minigänget heter den av Lotta Hylander.

Om hon ska lästräna själv gillar jag Margareta Nordqvist som har skrivit fint illustrerade böcker om olika djur. Lilla Lollo och Bravo Bella är två titlar jag minns så här på rak arm. De är skrivna med versaler.
Det är också serien Den magiska djuraffären av Lin Hallberg. Jättebra!

Ett mellanting är serien om shettisen Svante av Pia Hagmar. Den är fin!

För högläsning finns även en serie om en enhörningsö. Minns inte vad den heter nu. Kan kolla på jobbet. Har inte läst den dock så vet inte kvalitet. Men den lockar många i låg- och mellanstadieålder som är intresserade av enhörningar.

Främst högläsning, det är nog ett par år kvar tills hon läser själv på svenska. Men hon börjar i tvåan nu i veckan och kan läsa böcker som är för andra klass, så hon behöver absolut inte ha böcker med versaler. Det är språket och inte läsningen som är problemet. 🙈🇸🇪
 
Främst högläsning, det är nog ett par år kvar tills hon läser själv på svenska. Men hon börjar i tvåan nu i veckan och kan läsa böcker som är för andra klass, så hon behöver absolut inte ha böcker med versaler. Det är språket och inte läsningen som är problemet. 🙈🇸🇪

När jag läste svenska som andraspråk fick jag lära mig att barn som lever i tvåspråkiga miljöer kan ha ett lite mindre ordförråd på bägge språken jämfört med jämnåriga när de är yngre, men att de i tonåren ofta har två rikare språk jämfört med ungdomar som bara har ett språk. Två språk är en gåva!

Jag kom att tänka på en rolig bokserie med titlar som Dödluvan och vargen, Prinsessan på den giftiga ärten och Snövit och de 12 trollen. Det är de klassiska sagorna omgjorda till lite lagom läskiga och väldigt roliga skräckisar. Jag tänker att eftersom sagorna är så kända så blir handlingen som en bekant grund på samma gång som böckerna blir utmanande och överraskande pga twisten. Roliga och färgstarka bilder men det är korta böcker. Man läser en och kanske två på en kväll.

Den magiska enhörningsön heter serien om enhörningarna. Författare är Zanna Davidson.
 
Snart är det jul! Mormor har lovat att ta stora resväskan när hon kommer, för under sommarens besök upptäckte vi att vi behöver uppdatera förrådet med svenska barnböcker.

Sonen gillar "Kasper gör mål". Han är fotbollstokig och det är enkel svenska. På tyska gillar han t ex "Bitte nicht öffnen"-serien av Charlotte Habersack. Han kan läsa hyfsat bra, men är inte jättebra på svenska. 8 år.

Vi har sett att det finns en hel serie med Kasper-böcker, så det blir väl några sådana. Men vad kan vara lämpligt sedan?

Vi har två böcker i serien kompisböckerna också (Knas på kalas och Mitt i krysset) och de är jätteroliga...

Förslag?
@fejt ?
Min nioåring tycker om Vår trädkoja med 13 våningar osv (finns många) och Dagbok för alla mina fans. Men de är ju iofs inte svenska. Dock tydligen hysteriskt roliga och snabblästa så han läser om dem.

När det gäller svenska böcker så är det väl som vanligt Tam tiggarpojken osv drakriddarböckerna med Jo Salmsson.

Sedan Sjöodjur i slussen och de böckerna M Olczak

Nelly Rapp var superpopulär för något år sedan.

Mulles dagbokserien, Furberg, är så ohyggligt populär att han ligger dubbelvikt och skrattar och har läst om tre gånger.
 
Tusen tack! Ska kolla på adlibris och sedan skriva en lista till mormor!

Vad finns det lämpligt för en tjej på 6 år? Hon tycker om djur ffa hästar, Barbie, Lego friends osv. Kan läsa böcker med ganska stor text (ungefär som lätt-att-läsa) fast bara på tyska. Tyvärr väldigt svag svenska. Jag tänker något i likhet med Sigge eller så. Hon har flera Märta-böcker.
Mulle på Ridskolan är härlig, mer bilder än Mulles dagbok och hysteriskt rolig.
 
20190910_213723.jpg


Har påbörjat en önskelista på Adlibris.
 
Alltså, för att uppdatera lite. Nu har vi läst Lassemajas detektivbyrå (Fotbollsmysteriet) och den gick hem. Fast kanske mest för att det var fotboll... Ikväll började vi på en Nelly Rapp, och jag tror att den kanske är lite för svår just nu. Men han orkade lyssna i alla fall och frågade om en del ord som han inte förstod, så det verkade ju som att han hängde med hyfsat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp