Red_Chili

Trådstartare
Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D

Själv har jag usel koll på böcker och läser på tok för lite, tyvärr. Min mor älskar böcker, lyssnar på talböcker och har nu plöjt igenom så många att hon har svårt att hitta nytt.

Kan ni komma med några tips utifrån det här, gärna någon inte jättekänd bok som många missar men som är läsvärd?

Hon läser främst däckare och romaner, gärna med historisk anknytning. Fantasy är inte hennes grej.
Hon är väldigt svag för "fint språk", vissa böcker gillar hon bara för att författarna leker med ord och uttryck på ett sätt som drar med henne och sätter igång fantasin.
Hon har läst väldigt(!) mycket av svenska författare.
En bok hon verkligen tycker om är "Inte utan min dotter" som hon läste för många år sedan.
Boken "Rotvälta" av Tove Alsterdal gillar hon just för språket.
 
Om hon gillar vackert språk är ”I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv” av Tom Malmquist ett givet tips. Har aldrig läst ett vackrare språk. Boken är väl egentligen prosa, men går utan problem att läsa som en ”vanlig” skönlitterär bok. Bifogar beskrivning av boken från Bokus. Utöver dess vackra språk och känslomässiga berg- och dalbana så är den också snygg! 😍
D30A8AF7-731D-498B-88FE-8BEFCE31083D.png
 
Maria Adolfssons Doggerland-serie
Hoppets tåg av Viola Ardone
Allt av Fredrik Backman
Om hon inte är kräsmagad - Niklas Natt och Dags serie 1793, 1794 & 1795 (jag klarade bara den första).

Om hon använder fb så finns det flera grupper med ljudbokstips :)
 
Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D

Själv har jag usel koll på böcker och läser på tok för lite, tyvärr. Min mor älskar böcker, lyssnar på talböcker och har nu plöjt igenom så många att hon har svårt att hitta nytt.

Kan ni komma med några tips utifrån det här, gärna någon inte jättekänd bok som många missar men som är läsvärd?

Hon läser främst däckare och romaner, gärna med historisk anknytning. Fantasy är inte hennes grej.
Hon är väldigt svag för "fint språk", vissa böcker gillar hon bara för att författarna leker med ord och uttryck på ett sätt som drar med henne och sätter igång fantasin.
Hon har läst väldigt(!) mycket av svenska författare.
En bok hon verkligen tycker om är "Inte utan min dotter" som hon läste för många år sedan.
Boken "Rotvälta" av Tove Alsterdal gillar hon just för språket.
Kolla om hon har läst Fredrik Backmans böcker, älskar hans sätt att använda språket ❤
Kvinnor jag tänker på om natten är intressant på många sätt, jag gillade verkligen den.
 
Här kommer en massa tips. Risk att hon redan läst en del. Och jag vet inte om de finns som ljudböcker då jag inte lyssnar på det.

Serien om Bricken av Vibeke Olsson, den första heter Sågverksungen. Handlar om en kvinnas liv på och kring ett sågverk kring förra sekelskiftet.

Ann Rosmans böcker om Marstrand blandar deckare och historia.

I oxögat av Ida Andersen som utspelar sig kring byggandet av Kosta glasbruk.

Karin Alfredssons böcker om Ellen Elg, lite deckarliknande som tar upp kvinnors situation i världen.

Pendeln av Julie Lindahl. Självbiografiskt om en kvinna som inser att hennes morfar var nazist och börjar gräva i släktens historia.

Denise Rudbergs deckarserie om Marianne Jidhoff, kallas elegant crime och utspelar sig mycket i Stockholms överklass. Även hennes serie om kodknäckande kvinnor under andra världskriget är mycket bra.

Böckerna som ligger till grund för TV-serien Barnmorskan i East End är också bra, skrivna av Jennifer Worth.

Karin Wahlbergs böcker om ett sjukhus på 50-talet, den första heter Än finns det hopp.

Johanna Mos nya deckarserie på Öland, den första heter Nattsångaren.

Elly Griffiths serie om arkeologen Ruth Galloway.

Elizabeth Georges serie om kommissarie Lynley är ju en klassiker, och i alla fall på engelska är språket fantastiskt.

Barbara Bickmore har skrivit en del historiska romaner, min favorit är Öster om solen.
 
Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D

Själv har jag usel koll på böcker och läser på tok för lite, tyvärr. Min mor älskar böcker, lyssnar på talböcker och har nu plöjt igenom så många att hon har svårt att hitta nytt.

Kan ni komma med några tips utifrån det här, gärna någon inte jättekänd bok som många missar men som är läsvärd?

Hon läser främst däckare och romaner, gärna med historisk anknytning. Fantasy är inte hennes grej.
Hon är väldigt svag för "fint språk", vissa böcker gillar hon bara för att författarna leker med ord och uttryck på ett sätt som drar med henne och sätter igång fantasin.
Hon har läst väldigt(!) mycket av svenska författare.
En bok hon verkligen tycker om är "Inte utan min dotter" som hon läste för många år sedan.
Boken "Rotvälta" av Tove Alsterdal gillar hon just för språket.

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafon är fantastisk! Annorlunda och vacker på nåt sätt.
 
@Red_Chili inte direkt deckare men jag tycker böckerna om cavedon hall av Barbara Taylor Bradford är läsvärda. De saknar inte spänning även om det inte är deckare och utspelar sig i historisk miljö.

Om hon kan tänka sig något som inte är skönlitteratur så gillar jag böckerna av Ester Blenda Nordström som var Sveriges första journalist undercover. I ljudböcker så finns En piga bland pigor, . Ger en ganska unik inblick i pigornas villkor i början på 1900-talet då hon tog anställning som piga och sen skrev en reportage bok om det.

Amerikanskt där hon reser i tredje klass till Amerika för att skildra emigranters liv och hur mottagandet på Ellis Island var dit alla tredjeklasspassagerare som kom med båtarna togs och där kunde de låsas in I månader utan förklaring.

Kåtornas folk har jag inte hunnit läsa än men den är skriven av henne också.
 
Tack för alla tips :D Jag ska prata med henne imorgon om allt och se vad som kan passa.
Kolla om hon har läst Fredrik Backmans böcker, älskar hans sätt att använda språket ❤
Kvinnor jag tänker på om natten är intressant på många sätt, jag gillade verkligen den.
Jag vet att hon läst åtminstone en del av Fredrik Backman och varit väldigt(!) förtjust. Är "Kvinnor jag tänker på om natten" en bok av honom?
Rotvälta har ju fått en fortsättning. Slukhål heter den.
Åhå, det vet jag inte om hon känner till, superbra tips!
Ocean Voung har skrivit en bok som heter En stund är vi vackra på jorden. Det är fint språk i den och berättelsen är aktuell och handlar mycket om hur historien skildrar nuet.
Det låter absolut som något i hennes smak!
 
Maria Gustavsdotter - Prästdöttrarna. En serie historiska romaner om hur vanligt folk tvingas till ovanliga handlingar. Utspelar sig på 1600-talet. Fantastisk skildring hur ibland enkelt, men svårt och med svåra umbäranden livet gestaltade sig. Har sista boken kvar att läsa. Längtar!
 
Hon kanske redan läst dessa, men min pappa är med i en bokklubb där han får just deckare och han gillade exempelvis Rotvälta som du nämnde väldigt mycket, så de kanske har samma smak. (Tack till den som tipsade om Slukhål, då vet jag vad jag ska köpa till honom i julklapp!)

Christoffer Carlsson har pappa uppskattat, både Järtecken och uppföljaren som kom nu i år som jag för tillfället tappat namnet på. Jag tyckte också de var väldigt bra. (Kan vara så att jag läser hans böcker också :angel:.)

Viveca Stens nya serie Åremorden är också bra. Camilla Läckberg har ju en hel drös, jag gillar personligen Fjällbacka-serien.

Anders Roslund har varit med i bokklubbspaketen också, just de böckerna jag/pappa har läst är dock rätt råa och har behandlat riktigt äckliga ämnen som pedofili och människohandel, de var lite på gränsen till att jag skulle tycka att de var för råa.

Håller själv just nu på med upplösningen i Anna Janssons serie om Kristoffer Bark (det är hon som också skrivit om Maria Wern, alla de böckerna är också ett tips).
 
Hon kanske redan läst dessa, men min pappa är med i en bokklubb där han får just deckare och han gillade exempelvis Rotvälta som du nämnde väldigt mycket, så de kanske har samma smak. (Tack till den som tipsade om Slukhål, då vet jag vad jag ska köpa till honom i julklapp!)

Christoffer Carlsson har pappa uppskattat, både Järtecken och uppföljaren som kom nu i år som jag för tillfället tappat namnet på. Jag tyckte också de var väldigt bra. (Kan vara så att jag läser hans böcker också :angel:.)

Viveca Stens nya serie Åremorden är också bra. Camilla Läckberg har ju en hel drös, jag gillar personligen Fjällbacka-serien.

Anders Roslund har varit med i bokklubbspaketen också, just de böckerna jag/pappa har läst är dock rätt råa och har behandlat riktigt äckliga ämnen som pedofili och människohandel, de var lite på gränsen till att jag skulle tycka att de var för råa.

Håller själv just nu på med upplösningen i Anna Janssons serie om Kristoffer Bark (det är hon som också skrivit om Maria Wern, alla de böckerna är också ett tips).
Jag har bara läst en Maria Wern bok ; Mitt hjärta är ditt och jäklar vilken oväntad vändning den tar! Klart läsvärd!!
 
Maria Gustavsdotter - Prästdöttrarna. En serie historiska romaner om hur vanligt folk tvingas till ovanliga handlingar. Utspelar sig på 1600-talet. Fantastisk skildring hur ibland enkelt, men svårt och med svåra umbäranden livet gestaltade sig. Har sista boken kvar att läsa. Längtar!
De måste jag läsa! Gillar hennes serie om en kvinna i 1500-talets Kalmar, Fem pärlor till jungfruns krona.
Och den serien är också ett tips till TS.
 
Om hon inte redan läst henne tycker jag din mor ska titta på Carina Burmans författarskap. Hon skriver historiska romaner, har ett bra språk och en del av hennes böcker är (historiska) deckare.

Generellt när det gäller deckare tycker jag Anne Holt är bland de bästa.

Om engelsk renässanshistoria lockar är Philippa Gregory kanske ett namn?

Höll på att glömma en av mina favoritförfattare i genren historiska romaner: Sarah Waters. Nu har jag bara läst hennes böcker på engelska och då tycker jag att språket är bra. Vet inte om det kommer igenom i de svenska översättningarna. När det gäller ovan nämnda Philippa Gregory är jag inte lika förtjust i språket och berättartekniken, men handlingarna och researchen är intressant.
 
nyinspelningarna av Irene Huss där Angelica Kovac läser 🙏 Sen Hjorth och Rosenfeldts böcker är himla bra om man gillar deckare.
 
Jag vet att hon läst åtminstone en del av Fredrik Backman och varit väldigt(!) förtjust. Är "Kvinnor
Nej den är skriven av Mia Kankimäki, en finsk författare, man får dels följa hennes resor och dels handlar det om kvinnor i historien som har brutit mot normer och gjort vad de själva vill.

Från Backman kom nyligen tredje delen av Björnstad, Vinnarna som jag ännu inte har hunnit läst men längtar till. :)

Lite andra böcker jag inte har hunnit läst men har köpt, Jag måste när ingen annan vill och Jag saknar fruntimmer här. Jag är inne i feministisk historia ;)
 
Om hon gillar romaner med historisk anknytning vill jag tipsa om Elisabeth Nemerts böcker (om hon nu inte redan läst dem eftersom hon läst mycket svenska författare).

De isländska författarna brukar skriva bra deckare/ krim tycker jag, tex Inđridasson

I övrigt följer jag glatt tråden för egna lästips 😁
 
Jag vet att det finns många här som läser mycket och har bra koll på böcker, nu vill jag ha er hjälp :D

Själv har jag usel koll på böcker och läser på tok för lite, tyvärr. Min mor älskar böcker, lyssnar på talböcker och har nu plöjt igenom så många att hon har svårt att hitta nytt.

Kan ni komma med några tips utifrån det här, gärna någon inte jättekänd bok som många missar men som är läsvärd?

Hon läser främst däckare och romaner, gärna med historisk anknytning. Fantasy är inte hennes grej.
Hon är väldigt svag för "fint språk", vissa böcker gillar hon bara för att författarna leker med ord och uttryck på ett sätt som drar med henne och sätter igång fantasin.
Hon har läst väldigt(!) mycket av svenska författare.
En bok hon verkligen tycker om är "Inte utan min dotter" som hon läste för många år sedan.
Boken "Rotvälta" av Tove Alsterdal gillar hon just för språket.
"Styr din plog över de dödas ben" är en härlig blandning av deckare och småbyliv i Polen. Den är ganska känd men inte topplistehög tror jag.
(vet inte om språket är vackert, den är språkligt väldigt härlig i den engelska varianten.)

Piranesi fick många priser nyligen. Är inte jättekänd. Den är dock även i andra världar. (hm är nog på engelska)
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 549
Senast: Butros
·
Kultur Jag gillar att läsa historiska romaner som utspelar sig från 1700-talet till 1940-50-talet nån gång. Har läst mycket brittiska...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 634
Kultur Jag har 100 år efter alla andra upptäckt fördelen med ljudböcker, och nu är jag fast! Jag har ett rätt enformigt jobb där jag kan lyssna...
Svar
19
· Visningar
594
Senast: Jeps
·
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 545
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp