Bolån - hur tänka?

Mitt hus är värderat till 1.2 och jag köpte det för 870 (”kompispris”), belåningsgraden är baserad på inköpspriset (jag har inget jättelån med andra ord). Tänker värdera om vid något lämpligt tillfälle för att ha en lägre belåningsgrad och vid behov kunna låna mer lite snabbare.

Jag skulle inte tömma buffertspar.
 
Min syster och hennes sambo köpte hus för några år sen. Han hade sålt sin lägenhet, så de hade lite att stoppa in. Det här var alltså innan det blev stopp med lån till kontantinsatsen. Av deras väldigt erfarna bankkvinna, blev de rekommenderade att belåna huset fullt ut och inte ta av sparpengarna.
 
Jag hade utgått från de egna ekonomin såklart men allt annat lika så skulle jag gå in med rätt lite eget kapital givet att det inte utlöser något extra amorteringskrav alt toplån eller liknande.
Någonstans som fler nämnt så är likvida medel alltid likvida medel medan pengar uppbundna i en fastighet inte alls är lika likvida. Ett perfekt exempel på detta är skillnaden mellan vad som hände rätt många under de åren amorteringskraven och skudsättningskvoten infördes. Personer som valt att amortera kraftigt på sina lån risker att ha bundit upp rätt mkt kapital de idag inte har någon möjlighet att få ut då dessa pengar hamnar över någon skuldkvots eller amorteringskrav. Förändring i lagstiftning och regler bland banker kan påverka sådant rätt kraftigt, till skillnad från likvida medel som allt annat lika är just likvida (givet riksbanken inte kraftigt devalaverar kronan eller liknande).
 
Vi letar bostad nu, och är i lite liknande sits ekonomiskt där vi skulle kunna stoppa in en ganska stor andel av kostnaden. Vi har dock tänkt att det blir bäst ekonomiskt att ta mer lån än vad vi egentligen behöver, eftersom räntan är så otroligt låg samtidigt som vi har pengarna i indexfonder. Det blir förstås en chansning så till vida att börsen kan gå upp eller ned, men det är en chansning vi är beredda att ta. Skulle räntan gå upp mycket kanske vi tänker om, men då är det ju bara att amortera en stor klumpsumma.
 
Min syster och hennes sambo köpte hus för några år sen. Han hade sålt sin lägenhet, så de hade lite att stoppa in. Det här var alltså innan det blev stopp med lån till kontantinsatsen. Av deras väldigt erfarna bankkvinna, blev de rekommenderade att belåna huset fullt ut och inte ta av sparpengarna.
Men att banken vill låna ut pengar är ju inte precis någon överraskning? De tjänar ju pengar på just det.
 
Nja, det stämmer ju inte helt. De vill ju gärna veta att de får tillbaka sina pengar också och att belåna ett hus till 100% är inte alltod enkelt.
Sålänhe banken är säker på att man kan betala räntan bryr sig de nog inte egentligen. Det finns ju dock lagar de måste förhålla sig till.
 
Det betyder inte att dom ger bort lån hit och dit. Vissa banker är mer restrektiva än andra.
Naturligtvis vill de försäkra sig om att kunna få sin ränta och på sikt igen sina pengar, men när den tryggheten finns vill de såklart tjäna så mycket pengar som möjligt, dvs låna ut så mycket som möjligt. Du kan nog lugnt utgå från att banktjänstemännen går sin arbetsgivares ärenden i den frågan.
 
Naturligtvis vill de försäkra sig om att kunna få sin ränta och på sikt igen sina pengar, men när den tryggheten finns vill de såklart tjäna så mycket pengar som möjligt, dvs låna ut så mycket som möjligt. Du kan nog lugnt utgå från att banktjänstemännen går sin arbetsgivares ärenden i den frågan.

Fortfarande försöker inte alla banker låna ut så mycket som möjligt till alla som vill ha lån. Vissa banker säger ja när andra säger nej. Baserat på exakt samma siffror. Och numera lånar vissa banker ut även till kontantinsatsen (blankolån förstås), medan andra inte gör det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp