Bolån och ränta - en fråga

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag känner mig lite dum, det finns säkert en rimlig förklaring till nedanstående.

Vi har bolån med en bunden, fast ränta på 2 år. Vi amorterar ett fast belopp varje månad. Hur kommer det då sig att det belopp banken drar varje månad varierar?
Eftersom vi amorterar och har en fast ränta borde ju månadskostnaden hela tiden minska. Men nu kan den både öka och minska med flera hundralappar jämfört med tidigare månad. Hur kommer det sig?
 
Jag känner mig lite dum, det finns säkert en rimlig förklaring till nedanstående.

Vi har bolån med en bunden, fast ränta på 2 år. Vi amorterar ett fast belopp varje månad. Hur kommer det då sig att det belopp banken drar varje månad varierar?
Eftersom vi amorterar och har en fast ränta borde ju månadskostnaden hela tiden minska. Men nu kan den både öka och minska med flera hundralappar jämfört med tidigare månad. Hur kommer det sig?
Är det mer att betala de månader som det är 31 dagar i, jämfört med de som det är 28-30?
 
Annuitetslån heter det väl när man betalar samma summa under tiden som lånets löpoperioda+

Fast TS beskriver ett lån där månadskostnaden varierar trots att det finns en fast amortering och en fast ränta.

Annuitetslån är en fast summa varje tillfälke där andelen ränta kontra andel amortering kan variera. Dvs beloppet är säg 2000 kr men i början är 1500 kr ränta och 500 amortering och i slutet är 500 kr ränta och 1500 kr amortering.

Det TS beskriver låter konstigt helt enkelt. Det jag kan tänka mig är dels om det får stort utslag om det är 30 eller 31 dagar i månaden, eller helt enkelt att räntan de facto inte är bunden?

Jag har fast amortering och bunden ränta och beloppet sjunker ju för varje betalning. Då har jag dock ett relativt blygsamt lån för att vara bolån.
 
Är det mer att betala de månader som det är 31 dagar i, jämfört med de som det är 28-30?

Det varierar helt och hållet, oberoende av antal dagar i månaden. Kanske behöver prata med banken ändå och höra mig för. Går jag in på lånet så står där ju rätt räntesats och rätt amorteringsbelopp så jag förstår inte riktigt hur det kan betalningen kan öka från en månad till en annan.
 
Så är det för mitt lån också, jag har också funderat på varför det är så. (men uppenbarligen inte bemödat ta reda på varför😉).
Har också har bundet lån 2 år och med en viss procentsats amortering.
 
Det varierar helt och hållet, oberoende av antal dagar i månaden. Kanske behöver prata med banken ändå och höra mig för. Går jag in på lånet så står där ju rätt räntesats och rätt amorteringsbelopp så jag förstår inte riktigt hur det kan betalningen kan öka från en månad till en annan.
Vilken bank?

Jag har bolån bundet i fem år (som går ut vid årsskiftet) i Länsförsäkringar bank.
Jag amorterar exakt samma belopp och räntebeloppet sjunker lite men stadigt vartefter jag amorterar av.

Verkar märkligt. Vore intressant att få veta vad det beror på att er ränta går upp??
 
Vilken bank?

Jag har bolån bundet i fem år (som går ut vid årsskiftet) i Länsförsäkringar bank.
Jag amorterar exakt samma belopp och räntebeloppet sjunker lite men stadigt vartefter jag amorterar av.

Verkar märkligt. Vore intressant att få veta vad det beror på att er ränta går upp??

Danske bank. Ska höra med dom så fort chatten öppnar igen!
 
Jag har också Danskebank och de beräknar räntan på hur många dagar det är sen senaste betalning. Hos mig drar de den sista varje månad, eller nästkommande vardag. Det gör att en månad där en betalning går i väg den 2:e och en den 30:e kan skilja en hel del från en månad som går från 30:e till 31:e. Nu har jag förvisso rörlig ränta, men gissar att det kan vara förklaringen.
 
Jag har också Danskebank och de beräknar räntan på hur många dagar det är sen senaste betalning. Hos mig drar de den sista varje månad, eller nästkommande vardag. Det gör att en månad där en betalning går i väg den 2:e och en den 30:e kan skilja en hel del från en månad som går från 30:e till 31:e. Nu har jag förvisso rörlig ränta, men gissar att det kan vara förklaringen.

Spännande ändå, jag har rörlig på mitt och det skiljer inte mycket från månad till månad (annan bank och litet lån).
 
Vi har en del rörligt och en del fast. Den fasta varierar också upp och ned från månad till månad av oklar anledning. Dock inget som vi brytt oss speciellt mycket om. Har sparbanken Skåne.
 
Förändringar från månad till månad har inte med bunden eller rörlig ränta att göra. Även rörlig ränta är bunden, men på tre månader.
 
Ja jag vet inte. Vi har rörlig och betalar samma från månad till månad (räntan har länge varit så stabilt låg). Fråga banken är mitt tips. :)

Jag ska fråga banken imorgon. Tycker dock att det är konstigt att det varierar eftersom räntan är fast och amorteringen är fast. Några andra avgifter är det ju inte. Andra i tråden som har fast ränta och amortering vittnar ju om att kostnaden stadigt minskar månad för månad vilket min alltså inte gör.
Misstänker dock att det kanske har att göra med när i månaden betalningen dras, men ska som sagt kolla upp det med banken för att jag vill ha kontroll över min ekonomi :)
 
Jag ska fråga banken imorgon. Tycker dock att det är konstigt att det varierar eftersom räntan är fast och amorteringen är fast. Några andra avgifter är det ju inte. Andra i tråden som har fast ränta och amortering vittnar ju om att kostnaden stadigt minskar månad för månad vilket min alltså inte gör.
Misstänker dock att det kanske har att göra med när i månaden betalningen dras, men ska som sagt kolla upp det med banken för att jag vill ha kontroll över min ekonomi :)

Ja @thoora kanske gav svaret. :)
 
Jag känner mig lite dum, det finns säkert en rimlig förklaring till nedanstående.

Vi har bolån med en bunden, fast ränta på 2 år. Vi amorterar ett fast belopp varje månad. Hur kommer det då sig att det belopp banken drar varje månad varierar?
Eftersom vi amorterar och har en fast ränta borde ju månadskostnaden hela tiden minska. Men nu kan den både öka och minska med flera hundralappar jämfört med tidigare månad. Hur kommer det sig?

Vet du om du har rak amortering eller annuitetslån? Har du rak amortering så beräknas räntan på aktuell skuld varje gång du ska betala och eftersom du amorterat av så beräknas räntan på en lägre skuld än föregående månad. Då är det logiskt att det varierar.

Om du har annuitetslån är det däremot konstigare om det varierar för då ska du ju betala samma summa varje månad. Och i början betalar du mer ränta eftersom lånet är större och mot slutet amorterar du mer eftersom då räntan betalas på en lägre summa än i början.
 
Vet du om du har rak amortering eller annuitetslån? Har du rak amortering så beräknas räntan på aktuell skuld varje gång du ska betala och eftersom du amorterat av så beräknas räntan på en lägre skuld än föregående månad. Då är det logiskt att det varierar.

Om du har annuitetslån är det däremot konstigare om det varierar för då ska du ju betala samma summa varje månad. Och i början betalar du mer ränta eftersom lånet är större och mot slutet amorterar du mer eftersom då räntan betalas på en lägre summa än i början.

Fast det är ju inte logiskt summan att betala är HÖGRE än föregående månad med en fast amortering och fast ränta. Att den varierar ja, men inte uppåt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 701
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp