Bukefalos 28 år!

Bolån - skillnad mellan långivare

SaraXX

Trådstartare
Ni som har bolån/lånelöfte, frågade ni hos flera långivare och hur stor skillnad var det i så fall mellan de olika? Om fler, hur många? Var det skillnad i hur stort belopp ni kunde få låna? Var det någon faktor som ni upplevde vägde extra tungt hos den långivare som var "bäst"?

Jag har fått ett lånelöfte som jag inte är nöjd med hos min bank. Ska leta vidare vad det lider men det är inget akut.
 
Ni som har bolån/lånelöfte, frågade ni hos flera långivare och hur stor skillnad var det i så fall mellan de olika? Om fler, hur många? Var det skillnad i hur stort belopp ni kunde få låna? Var det någon faktor som ni upplevde vägde extra tungt hos den långivare som var "bäst"?

Jag har fått ett lånelöfte som jag inte är nöjd med hos min bank. Ska leta vidare vad det lider men det är inget akut.

Ett tips är att börja jämföra med SBAB. Hos dem kan man inte förhandla utan du ser direkt på sidan vilken ränta du får.
 
Vi kollade bara en bank utöver vår vanliga, den banktjänstemannen ifrågasatte min lön (typ ”stämmer verkligen den här lönen du som är ung kvinna”) så då tjurade jag ihop. Den banken vi redan hade konton i var mycket smidigare och mer tillmötesgående så då blev valet enkelt. Hade dessutom ränterabatt där via facket.
 
När jag skulle köpa mitt hus gick jag till sparbanken och där "kunde de inte räkna på lån" eftersom jag inte hade 9' över efter fasta kostnader. År 2012.

Gick vidare till LF Bank och fick lån. Behövde inte låna så mycket - några hundra tusen bara. Hade pengar från försäljningen av gården.

Så en bank som "inte kunde" räkna på lån och en annan bank som glatt beviljade lån och senare höjde lånet för att borra brunn och för att lägga om uthustak.
 
Ni som har bolån/lånelöfte, frågade ni hos flera långivare och hur stor skillnad var det i så fall mellan de olika? Om fler, hur många? Var det skillnad i hur stort belopp ni kunde få låna? Var det någon faktor som ni upplevde vägde extra tungt hos den långivare som var "bäst"?

Jag har fått ett lånelöfte som jag inte är nöjd med hos min bank. Ska leta vidare vad det lider men det är inget akut.
Lånelöfte kan du enkelt fylla i på nätet hos i princip alla banker så det gjorde jag, och valde sedan den bank som gav mig högst lånelöfte till lägst ränta.
 
Lånelöfte kan du enkelt fylla i på nätet hos i princip alla banker så det gjorde jag, och valde sedan den bank som gav mig högst lånelöfte till lägst ränta.
Ja det kan jag, men det har visat sig sedan inte stämma med det lånelöfte jag får. Frågan är om det är samma hos alla. Hos min egen bank hamnade jag väl över gränsen för att få lånet jag ansökte om när jag fyllde i på sidan, men fick sänkt med några hundra tusen när de sedan hörde av sig. Trots inga betalningsanmärkningar, inga krediter, fast tjänst sedan länge, enbart csn-lån osv osv. Jag kan även lägga in en medsökande, som de godtog förra året, men nu plötsligt var det enbart om man levde under "äktenskapslika förhållanden". Så nej, inte nöjd.
 
Vi fick olika lånelöfte hos olika banker. Vi valde vår egna då vi inte behövde mer lån, men vi kollade för "skojs skull" med andra banker och det rörde sig om möjlighet att få låna ca 33% mer om vi önskat. Då provade vi iof aldrig att helt maxa lånelöftet från vår bank, så de hade kanske kunnat matcha, vet inte. När jag (bara nyfiken) frågade vår bank varför vi fick väldigt mycket mindre i lånelöfte än mina vänner i Stockholm, som jag vet har sämre ekonomisk situation inkl löner, så svarade vår bankkvinna att man generellt gav mycket högre lånelöften i Stockholm "för det behövdes, annars skulle ingen kunna köpa där" 🙃🙃 Vet inte om det stämmer. Vi bor i en mellanstor stad.
 
Vi fick olika lånelöfte hos olika banker. Vi valde vår egna då vi inte behövde mer lån, men vi kollade för "skojs skull" med andra banker och det rörde sig om möjlighet att få låna ca 33% mer till om vi önskat. Då provade vi iof aldrig att helt maxa lånelöftet från vår bank, så de hade kanske kunnat matcha, vet inte. När jag (bara nyfiken) frågade vår bank varför vi fick väldigt mycket mindre i lånelöfte än mina vänner i Stockholm, som jag vet har sämre ekonomisk situation inkl löner, så svarade vår bankkvinna att man generellt gav mycket högre lånelöften i Stockholm "för det behövdes, annars skulle ingen kunna köpa där" 🙃🙃 Vet inte om det stämmer. Vi bor i en mellanstor stad.
Skumt. Men det verkar ju helt klart som att det är värt att kolla runt då.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 604
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 560
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp