Bukefalos 28 år!

Bolåne fråga

Aliche

Trådstartare
Jag har aldrig tagit några större lån så jag behöver lite hjälp :)

Om jag får ett bolån beviljat baserat på det jobb jag har nu, kan någonting hända med det om jag byter jobb/flyttar en kort tid efter?
 
Är det beviljat och utbetalat så händer inget med lånet om du byter jobb. Är det beviljat, men ännu inte utbetalat kan det hända att du inte längre får det beviljat om du byter jobb och inte längre uppfyller deras villkor. Om du flyttar från det boende som bolånet är beviljat för behöver man oftast lösa lånet då boendet står som säkerhet för lånet.
 
Är det beviljat och utbetalat så händer inget med lånet om du byter jobb. Är det beviljat, men ännu inte utbetalat kan det hända att du inte längre får det beviljat om du byter jobb och inte längre uppfyller deras villkor. Om du flyttar från det boende som bolånet är beviljat för behöver man oftast lösa lånet då boendet står som säkerhet för lånet.
Jag har en hyresrätt nu så ingenting som kommer stå som säkerhet, men bra att veta att det andra förblir som det är, tänkte om de kunde typ höja räntan om man ändrade omständigheterna eller så.
 
Då ansvarar du själv för din betalningsförmåga. Det är först då lånet ska omförhandlas som det kan bli aktuellt med ny bedömning, eller om lånet missköts. Men jag har aldrig varit med om att man kontrollerat inför omförhandling.
När, hur och varför omförhandlar man sitt lån?
 
Jag har aldrig tagit några större lån så jag behöver lite hjälp :)

Om jag får ett bolån beviljat baserat på det jobb jag har nu, kan någonting hända med det om jag byter jobb/flyttar en kort tid efter?
Innan köp får man tex ett lånelöfte utifrån nuvarande uppgifter. Sen kontrolleras uppgifterna igen när själva köpet genomförs.
Om allt sedan flyter på och du inte tar fler lån så händer ju inget om betalningar sköts dvs banken kontrollerar ju inte att man har kvar jobbet etc.
 
Då ansvarar du själv för din betalningsförmåga. Det är först då lånet ska omförhandlas som det kan bli aktuellt med ny bedömning, eller om lånet missköts. Men jag har aldrig varit med om att man kontrollerat inför omförhandling.
Min bank hade kontrollerat vilken årsinkomst jag hade enligt senaste deklarationen och sen frågade de om det var samma arbetsgivare och samma inkomstuppgifter eller om något hade förändrats.
 
Japp. Jag hade haft bolån där i tio år. De hade kollat inkomsten innan jag fick svar om vilken ränta jag kunde få. Så de kanske gör det automatiskt utan att folk vet om det.
Men om man väljer att omförhandla sitt lån, riskerar man att få sämre ränta?
 
Men om man väljer att omförhandla sitt lån, riskerar man att få sämre ränta?
Lånet du har är ju bundet till ett visst datum tex 3 månaders. Så när det datumet går ut kan du ju få en annan ränta än du har nu. Men det man kan göra är ju att kolla på bankens hemsida vilka räntor de erbjuder. Så där kan du få en uppfattning och sen kan man i regel få ner räntan ännu mer än det som står där. Speciellt om man säger att man funderar på att byta bank pga att man har fått bättre erbjudande där.
 
Om man får lånelöfte på säg 1 miljon men man får huset för 600' kan man få resten att renovera för på samma lån eller måste man ta ett separat lån för det?
 
Jag blev av med mitt jobb några år efter att jag köpt gård ensam. Jag satte mig med min bankperson och diskuterade situationen. Hon föreslog att jag skulle pausa amorteringarna ett tag. När jag sedan hade tillräckligt med inkomster igen fortsatte jag amortera.
 
Om man får lånelöfte på säg 1 miljon men man får huset för 600' kan man få resten att renovera för på samma lån eller måste man ta ett separat lån för det?

Det beror på banken, men generellt är de restriktiva att låna utöver marknadsvärdet (troligen får de inte ens lägga det så). Det är ju en stor risk, och räntan på blancolån är ju betydligt högre.
 
Om man får lånelöfte på säg 1 miljon men man får huset för 600' kan man få resten att renovera för på samma lån eller måste man ta ett separat lån för det?
Du kan inte låna 400 mer på huset än det kostade med huset som säkerhet, men det finns lösningar ändå, t ex ett byggkreditiv. Sedan omvärderas huset efter renoveringen och förhoppningsvis har värdet stigit i nivå med renoveringskostnaden eller mer.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 663
Senast: Acto
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 474
Senast: Mia_R
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
864
Senast: mysboll
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 201
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp