Bukefalos 28 år!

Bolånstankar

Crossline

Trådstartare
Kära buke, hjälp mig att reda ut mina frågor?

1. Måste jag ha ett möte med banken för att få ett lånelöfte?
2. Jag ska eventuellt plugga in gymnasiet på en termin till hösten. Hur ställer banken sig till det? Jag har fast anställning och blir studieledig en termin i så fall. (Jag har en sambo med fast jobb och god inkomst som blir medsökande)
3. ”Måste” jag berätta för banken att jag kanske ska plugga till hösten? (Jag tänker alltså inte undanhålla information, men måste jag berätta det av någon anledning?)
4. När jag har lånelöfte, är det då fritt fram att gå på visningar? Innan dess, är det no no?
5. Är det en fördel eller nackdel att ha delad ekonomi, eller spelar det ingen roll?
 
1. De flesta banker kan du söka på nätet också.
2 och 3. Hur banken ställer sig till det vet bara banken. Jag hade inte ens nämnt det om det dels inte är säkert och dels om jag inte anser att det ska påverka min betalningsförmåga när det gäller så kort period.
4. Det går fint att gå på visning innan man har lånelöfte oxå. Jag skrev till och med kontrakt innan jag hade lånelöfte (ej att rekommendera dock)
5. Det är en smaksak. Personligen skulle jag inte vilja ha gemensam ekonomi med en sambo utan det är delad som gäller för mig. I bankens ögon om ni lånar ihop så räknas dock era inkomster ihop och hänsyn till era ev skulder och levnadskostnader och det handlar om hushållet som helhet går runt som lånet baseras på.
 
1. De flesta banker kan du söka på nätet också.
2 och 3. Hur banken ställer sig till det vet bara banken. Jag hade inte ens nämnt det om det dels inte är säkert och dels om jag inte anser att det ska påverka min betalningsförmåga när det gäller så kort period.
4. Det går fint att gå på visning innan man har lånelöfte oxå. Jag skrev till och med kontrakt innan jag hade lånelöfte (ej att rekommendera dock)
5. Det är en smaksak. Personligen skulle jag inte vilja ha gemensam ekonomi med en sambo utan det är delad som gäller för mig. I bankens ögon om ni lånar ihop så räknas dock era inkomster ihop och hänsyn till era ev skulder och levnadskostnader och det handlar om hushållet som helhet går runt som lånet baseras på.
Tack, kloka svar!
 
Vi går på visningar och tittar på boende utan att ha skaffat oss ett lånelöfte eftersom vi vill bilda oss en uppfattning om hur marknaden ser ut. Ska dock ordna ett lånelöfte nu i veckan tänkte vi, för att ha bättre koll på var vi kan landa i priser. Vi kommer söka lånelöfte online och inte boka tid med någon bank.

Att tänka på är ju att om du inte berättar om din studieplan så kan ju villkoren för lånelöftet vara generösare än vad ett eventuellt bolån senare blir. Om uppgifterna inte stämmer/har ändrats måste ju banken värdera om din betalningsförmåga och risken är att du får låna mindre än vad lånelöftet först sagt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Lightzone
·
Äldre Har det angenäma problemet att vi hittat en gård vi är intresserade av. Bor i en villa idag som då måste säljas för att ha...
Svar
9
· Visningar
1 671
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 224
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 258
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp