cactuspower

Trådstartare
Någon som går el. har gått där? Funderar på och söka dit
inriktning sam - häst. Verkar ju himla fint o så där. Men
hur är utbildningen, lärarna osv.??

Vill gärna ha så mkt upplysningar som möjligt av er som
går eller har gått där. Även om stämningen, boende på internatet etc. fungerar bra..?

Tack på förhand! :bow:
 
Okej, va kul! :)

Ska du bo där också eller? Vad tyckte du om skolan då?
Ska jag gå där måste jag också åka dit och titta ju. Vill
ju inte åka dit o inte veta ett smack om hur det ser ut
eller direkt fungerar ju..

Ska du ta med häst? Eller annat djur dit? Hur ser det ut i stallarna, hagar o boendet etc.? Verkar det vara bra stämning o så? Vad är för typer av folk som går på skolan?

Vet du ungefär vad som krävs för poäng för o komma in?
 
japp!! :banana:
jag kan inte svara på alla frågorna...men men,
ja det har de som krav ALLA elever måste bo där!
jag tyckte att där va fint,ful gul färg bara :D
jag ska ta med min häst, men det kostar rätt bra(priser finns på hemsidan tror jag),stallarna va fina vissa av dem va ganska stora men fin inredning,hagarna såg jag inte så det vet jag inget om.det ena boendet(stora elevhemmet hette det tror jag)stod på tur att bli lite tillfixat,inte jättefint men rummen va ganska mysiga..och sen finns det lite villor också,det nyaste av elevhemmen bodde man två och två och hade engen dusch/toalett vilka verkar bäst!
där va inte så många elever men de vi mötte va rätt hyggliga(vi kom liksom mitt i e.m fodringen)
vår "guide" sa att de som hade högst poäng i höstas hade runt 260 och lägst runt 220 tror jag..
detta blev kanske lite rörigt men du förstår lite hoppas jag?
det står lite mer på hemsidan!
 
Okej, tack för upplysningarna! :)

Tvivlar på att jag kommer in med mina nudvarande betyg men
kommer sätta ribban högre under denna termin för att försöka
lyfta mina betyg relativt mycket. Vad ska du läsa för språk
då?

Själv läser jag tyska nu, men jag tycker grammatiken är svår
och det känns inte som om det är någon vidare idé att gå vidare med tyskan.. tänkte läsa spanska i stället.


Tycker just kombinationen med sam - häst låter toppenbra,
eftersom jag har gått o velat mkt på om jag ska välja sam
eller naturbruk - häst. Därför kan jag mkt väl tänka mig att
söka dit.

Men vet du hur det är med förbindelserna mellan bollerup
och runt i kring där? Det var väl i af en mil (ca) till
trelleborg? Vet du om det går bussar o så??
 
jag ska också höja ribban!
jag läser tyska,samma här,grammatiken e skitsvår, men jag ska inte läsa ngt språk för det behövde man inte.men det e ju smart att läsa t.ex tyska om man vill göra APU:n i tyskland, de vill helst att man gör den utomlands!

skolan har en buss som går måndagar och fredagar från/till malmö och från/till tomelilla(08,25 från malmö på månd. och 14,25 till malmö på fred.), det är allt, de hade nån som gick in till tomelilla 2ggr/vecka tror jag, så man kan handla..
 
Okej, tack så jätte mkt för all info! :bow:

Trodde att språk va obligatoriskt, bara för att det är det
då man söker till 'vanligt' samhällsprogram. Men jag tycker
bara det låter ännu bättre om det inte är det. :)

Har ingen jättelust att gå in på yttligare ett nytt språk.
Tyskans grammatik är som sagt svår och jag tycker att det
räcker med engelskan. Får väl göra APU i land med engelska
som språk i så fall. Själv skulle jag typ vilja åka till
Irland, Irland eller Skottland, helst.

Det räcker med att jag behöver utvecklas i engelskan tycker jag. Går i den lite mer avancerade gruppen med lite högre
tempo i skolan vad gäller engelskan, men är väl ingen toppelev i klassen även om jag förösker hänga med så gott
jag kan. Har ju G i af, fast alla i våran eng. grupp ligger
på typ starkt G o uppåt. Och vi läser redan lite grann på
gymnasienivå, så det känns i af ganska okej.

Tur att det går lite bussar i af så man kan handla det som
behövs. Verkar ju va bra för övrigt. Finns väl alltid något
att hitta på, på skolan. Sedan behöver man väl säkert plugga
en hel del också.

Synd att man inte kan åka dit på ridläger i sommar, så att
man vet hur det fungerar där. Fanns väl bara vuxenläger,
enligt hemsidan?..
 
det var så lite så!! ;)jag vill helst göra min APU i england eller på irland! :)
man läser ju eng. A och B sen kan man välja C(tror jag ska göra det)!
det finns nog alltid ngt att göra tror jag..
där e ju tre ridhus, en jättefin paddock och vad jag hört så är det kanonfint och rida ut där ikring!!
man blir ju lite strandad på skolan så det är ju tur att de har ordnat bussen!

jag har inte alls kollat det med ridläger så jag vet inte!!

men ska du dit och kolla eller?
 
Jo, ja vill åka dit o kolla. Fast det är ju en bra bit
ner tid, så jag vet inte riktigt när jag kan åka dit..

Hinner ju inte åka dit "nu", då våra ansökningar ska va inne
på lördag (vi har öppet hus då).. Så jag får försöka ta mig
dit någon annan dag. Men jag vill gärna åka dit så snart som
möjligt o kolla hur det är. Det låter ju väldigt bra och förhoppningsvis så blir det alltså bollerup. Men annars vill jag ju gärna ha lite tid till o försöka hitta nån annan skola som verkar bra. Men bollerup låter hittills
bäst, stämmer bra ihop med mina önskemål om linje, skola o så. :)
 
okej, våra ansökningar ska va inne på fredag!
jag ringde dit i fredags och kunde komma dit redan igår så man kan nog dit nästan närsomhelst!

det jag gillar bäst är ju att det blir typ en lättare variant än de vanliga samhällsprogrammen + att det är ju ganska mycket häst! :D
 
Okej. Får väl ringa o kolla nån dag. Men det är ju som sagt
flera mil dit. Så därför kan det dröja en aning innan jag
tar mig tid o åker dit.. men man kanske kan åka dit på typ
sportlovet eller så? Tänkte det kanske går fast skolan har
sportlov elller så kanske vi inte har det samma vecka?

Jo ja gillar också den kombinationen av sam & häst & att
det är lite lättare.. :bump:
 
var är det du bor?
det går kanske,beror ju på när på sportlovet,jag tror att de har lov samma vecka är inte helt säker!

jag MÅSTE komma in där...jag ska söka hästhållning som andra och det borde jag nog klara... :D
 
Jag bor i en ort som heter Laxå, ligger ca 5 mil utanför
Örebro i Närke. Därav är det inte så jätte lätt för mig att
ta mig dit, bara sådär.. :D Fast jag ska tjata på för-
äldrarna om vi kan åka dit nån gång. Har inte varit i skåne
på ett bra tag nu ju, i oförsig åker vi sällan dit vid den
här årstiden.. Är i of roligare och åka dit när det är i af
lite mildare ute.. så halt o skit ute nu ju. :(
 
nä det kan jag förstå! :D
du kan ju inte precis cukla dit... :smirk:
jo det är det ju, på bollerup var det rena isbanan typ överallt! :)
 
Utbildningen, samhäll, är jättetrevlig, man får en bra behörighet och lärarna är till absolut största delen jättetrevliga.
Internatet består dels av några stora byggnader som är mer korridorsboende, dels småhus som är ombyggda "vanliga" hus. Stora elevhemmet (SE) och Äpplet är rena korridorsboenden. På SE finns dubbelrum (2 pers/rum), ofta används de som enkelrum. Alla har eget handfat på rummet men toa och dusch finns i korridoren, vardagsrum och kök finns på vinden. Äpplet är hög standard, enkelrum, vilket innebär att alla har egen toalett med dusch, äpplet är nybyggt så det är fräscht. Sedan finns modulerna, dubbelrum hög standard, alltså man delar rum med någon och har egen toa/dusch. Kök och vardagsrum delas av 6 rum, alltså 12 pers.
Småhusen tycker jag är mysigast, mellan 4 och 10 pers bor i varje hus och i övrigt är det väldigt likt ett vanligt hus, alltså en toalett, ett vardagsrum och ett kök.
Eftersom Bollerup ligger mitt ute i den skånska myllan är det svårt att ta sig därifrån så länge man inte har körkort. Men det finns en mycket enkel lösning på det: liftning! Alla liftar in till tomelilla, och all som bor i omgivningarna känner till det.
Eleverna måste inte bo på skolan/internatet, men efterosm det ligger ås pass långt ut på landet och det inte går några bussar dit, är det i det närmsta en omöjlighet att inte göra det.
Ridhusen och stallarna är fina, om du har egen häst blird et lite småbyrt och hagarna är fina. Man klarar sig strålande utan häst, det kan tom bli lite kämpigt med en egen häst iom mycket ansvar och mycket att göra.
Intagningspoängen på samhäll har tidigare år legat kring 235 p.
Hoppas detta var lite av det du undrade.
 
Förresten, de kommer bjuda in alla elever som har kommit in på Bollerup i februarivalet. Det brukar vara i maj. Då informerar rektorn, visning på skolan och mycket annat. Så om du söker och kommer in så blir du bjuden dit ner, och då är ju massa andra av de blivande eleverna också där.
 
Tack för all info! :bow:
Det låter ju i af super bra där ( iaf i skolväg. ;) )
Lutar nog åt att jag väljer bollerup, dessvärre tvivlar
jag starkt på att jag verkligen kommer komma in där med
mina höstbetyg. :crazy: Har dock legat "på gränsen" på
flera ämnen, där jag bara behöver höja ribban lite så att säga.. jag ska plugga som bara den nu tänkte jag, för jag VILL VERKLIGEN komma in där.. Så jag hoppas verkligen!!
Men tack för all info. som sagt! :)
 
tackar tackar!! :)
hon är ett travarsto,men många tror att hon är en korsning... :D tills de ser märkningen så att säga!!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 150
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Relationer Min svärfar miste relativt plötsligt sin partner tidigare i vintras. De har varit tillsammans så gott som hela sina liv. Ensamheten...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 939
Senast: Halona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 806
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp