Bomba oss med nytänkande, kreativa stavningar, del 2

Alltså....jag förstår när språket och stavningar på lite mer utländska ord förenklas (t.ex juice till jos) även om det sticker lite i ögonen.

Men, jag tänker mig att korsord ändå ska hålla sig till hur det stavas på riktigt, eller tänker jag fel?

Girland - Girlang
Ladugård - Lagård
Ledsen - Lessen
Gjuten - juten

Det finns ju fler.......
Både girland och girlang är rättstavat enligt saob.
Både ladugård och lagård är också godtagbart.
Ledsen och lessen accepteras.
Gjuten och juten är olika ord men inte felstavade:-)
 
Både girland och girlang är rättstavat enligt saob.
Både ladugård och lagård är också godtagbart.
Ledsen och lessen accepteras.
Gjuten och juten är olika ord men inte felstavade:-)

Jag förstår det. Precis som jag förstår att Juice kan stavas Jos, som jag ju skrev. Jag har dock svårt att se att det i ett korsord inte ska vara den ursprungliga, ”rätta” stavningen.

Men just Gjuten är faktiskt ganska ofta juten i korsord med gjuten som grundord. Den blir jag faktiskt mest irriterad på.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag förstår det. Precis som jag förstår att Juice kan stavas Jos, som jag ju skrev. Jag har dock svårt att se att det i ett korsord inte ska vara den ursprungliga, ”rätta” stavningen.

Men just Gjuten är faktiskt ganska ofta juten i korsord med gjuten som grundord. Den blir jag faktiskt mest irriterad på.
Ja det förstår jag när det verkligen är felstavat. Övriga exempel får man nog stå ut med - det är svårt nog att få ihop ett korsord ändå.
 
Jag har lärt mig att det finns fler avstavningar att minnas till eftervärlden;

anti-
kloppis

ko-
smisk

och den gedigna, och rätt så svårdechiffrierade
fyr-
ekrig
Den sista förstår jag inte. Att något med fyra ekrar avstavas så är väl helt rätt? Eller missförstår jag kanske?
 
Den sista förstår jag inte. Att något med fyra ekrar avstavas så är väl helt rätt? Eller missförstår jag kanske?
Ha ha. Ja, den blev alldeles fel!

Det skulle stått
fyre-
krig
vilket tycks vara väldigt svårt att finna avstavningen på; (t.ex ett) fyr-ekrigt (hjul).

Men i min iver att skriva rätt, skrev jag fel, dvs rätt. Eller hur man nu ska uttrycka det.
Fall på eget grepp var det i varje fall... :D
 
Ha ha. Ja, den blev alldeles fel!

Det skulle stått
fyre-
krig
vilket tycks vara väldigt svårt att finna avstavningen på; (t.ex ett) fyr-ekrigt (hjul).

Men i min iver att skriva rätt, skrev jag fel, dvs rätt. Eller hur man nu ska uttrycka det.
Fall på eget grepp var det i varje fall... :D
Ah, då är jag med!
En kollega brukade nämna denna korsordsavstavning:
Tau-
bevisa
 
Nu jävlar ska ni få ett nyord 2020: "Ungdomshyfs"

myntats av en svt-reporter i den här artikeln
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/explosion-under-bro-i-mora


Räddningstjänst och polis har larmats till en bro i Mora där det enligt uppgifter ska ha inträffat en explosion vid 17.30-tiden på tisdagen. Polisen kunde dock timmen senare konstatera att det inte var någon fara för allmänheten.

– Det man har hittat var ingenting farligt. Konstruktionen har heller inte skadats så nu har man kunnat öppna bron som vanligt igen, säger polisens presstalesperson Lars Hedelin.
Vilket typ av föremål som ska ha sprängts vet inte polisen.
– Det är oklart vad som orsakat det, men det verkar vara något ungdomshyfs.



Möjligtvis kan reportern i stundens allvar varit inspirerad av Astrid Lindgrens epos om ungdomsbrottsligheten då (förra) seklet var ungt; Nya Hyfs av Emil i Lönneberga.
 
Motain Horse


En annonsrubrik, där varan är ny med etiketter osv...
 
Såg en märklig förkortning tidigare idag. Tbw i bästa fall omkullkastade bokstäver, btw hade passat i sammanhanget.
 
Alltså, vi kan väl alla drabbas av fenomenet att bokstäver byter plats, elelr är väl en klassiker, mne och jga också. Jag tycker väl inte att det är några särskilt kreativa alternativa stavningar, utan det har bara råkat bli fel när man skrivit för fort på tangentbordet.

Vad jag däremot tycker är kreativt är alternativa sätt att läsa ut rättstavade ord, så det blir något helt annat. Alltså typ som "äppelmos, potatismos, plåttermos".
Här är mina bidrag krus-kakli och mys-kankor 🤪
 

Liknande trådar

Hemmet 1 mars kommer jag sannolikt att flytta in i en lägenhet som uppenbarligen inte är skapad för att sova i, så jag försöker klura ut hur...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 903
Senast: Singoalla
·
Hästhantering Jag har filmat två urlastningar, den ena var värre än den andra. De är normala urlastningar för oss, vi vill ju givetvis det ändras så...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 919
Senast: muppia
·
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 606
Senast: Lindi
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp