Bombardera mig med kreativa förslag: Mitt bokomslag!!

bettysmatte

Trådstartare
Min bok handlar om ett antal personer i Stockholm på slutet av 1800-talet. Berättelsen kan väl sägas vara ett romantiskt historiskt drama.... ;) Glädje och tårar. Kärlek och svek. Personerna rör sig både i arbetarklass och medelklass. Nu har jag försökt läsa mig till lite vad ett bokomslag ska förmedla, och det "ska" då hellre vara känslan än handlingen som man får en inblick i. Hur skulle ni vilja att ett sådant bokomslag skulle se ut för att locka er? Jag funderar nu på att fota något själv, så gärna förslag på föremål och dylikt som skulle kunna passa. Bokens målgrupp är i första hand kvinnor från övre tonåren och uppåt, föreställer jag mig.

Jag är bra på ord, men kanske mindre bra på att komponera bilder. Hjälp tack :) !!
 
Vad kul att du har kommit så långt!
Personligen skulle svart-vita foton tilltala mig. Kanske några mindre foton, lite “random” placerade sådär, som visar något som har med storyn att göra. Kanske några bilder som är kännetecknande för samhällsklasserna/tidsepoken, någon med ett motiv som är viktigt för bokens handling eller liknanden? Kan gärna vara lite blekta foton med reva/veck i. Kanske med de typiska svarta ovala ramarna.
Ett omslag med lite liv och djup i.

Emma Graves gör fina omslag tycker jag - kolla hennes sida www.designstudioe.com för inspiration.
 
Vad kul att du har kommit så långt!
Personligen skulle svart-vita foton tilltala mig. Kanske några mindre foton, lite “random” placerade sådär, som visar något som har med storyn att göra. Kanske några bilder som är kännetecknande för samhällsklasserna/tidsepoken, någon med ett motiv som är viktigt för bokens handling eller liknanden? Kan gärna vara lite blekta foton med reva/veck i. Kanske med de typiska svarta ovala ramarna.
Ett omslag med lite liv och djup i.

Emma Graves gör fina omslag tycker jag - kolla hennes sida www.designstudioe.com för inspiration.

Ja, min idé var att inte ha svartvita foton. Jag tycker ofta att de ser så tråkiga ut! Man tänker olika!

Det kan ju vara en bild på ett för boken betydelsefullt föremål/plats/symbol?
 
Vad kul att du har kommit så långt!
Personligen skulle svart-vita foton tilltala mig. Kanske några mindre foton, lite “random” placerade sådär, som visar något som har med storyn att göra. Kanske några bilder som är kännetecknande för samhällsklasserna/tidsepoken, någon med ett motiv som är viktigt för bokens handling eller liknanden? Kan gärna vara lite blekta foton med reva/veck i. Kanske med de typiska svarta ovala ramarna.
Ett omslag med lite liv och djup i.

Emma Graves gör fina omslag tycker jag - kolla hennes sida www.designstudioe.com för inspiration.
Ja, min idé var att inte ha svartvita foton. Jag tycker ofta att de ser så tråkiga ut! Man tänker olika!

Det kan ju vara en bild på ett för boken betydelsefullt föremål/plats/symbol?
Tack båda för input :) !
Jo, jag funderar också på föremål. Den ena huvudpersonen är en sömmerska, så jag funderar på sybehör till exempel. Såklart gärna en bild på en fin aftonklänning. Men sedan uppstår problemet VAR jag ska hitta detta? Jag vill verkligen inte inkludera något "förbjudet" på mitt bokomslag, så jag antar att det allra säkraste sättet är att köpa föremål och fota dem. Jag får väl attackera loppisar med tanke på att hitta föremål till bokomslaget...... :)
 
Tack båda för input :) !
Jo, jag funderar också på föremål. Den ena huvudpersonen är en sömmerska, så jag funderar på sybehör till exempel. Såklart gärna en bild på en fin aftonklänning. Men sedan uppstår problemet VAR jag ska hitta detta? Jag vill verkligen inte inkludera något "förbjudet" på mitt bokomslag, så jag antar att det allra säkraste sättet är att köpa föremål och fota dem. Jag får väl attackera loppisar med tanke på att hitta föremål till bokomslaget...... :)

Du kan hitta nån som är duktig på att rita/måla? Jag tycker ofta att det blir fint!
 
Tack båda för input :) !
Jo, jag funderar också på föremål. Den ena huvudpersonen är en sömmerska, så jag funderar på sybehör till exempel. Såklart gärna en bild på en fin aftonklänning. Men sedan uppstår problemet VAR jag ska hitta detta? Jag vill verkligen inte inkludera något "förbjudet" på mitt bokomslag, så jag antar att det allra säkraste sättet är att köpa föremål och fota dem. Jag får väl attackera loppisar med tanke på att hitta föremål till bokomslaget...... :)

Något museum kanske har något lämpligt att fotografera? Tjolöholms slott har ju t ex Dresses and Decadence som utställning året ut men det är från 1920-talet så lär väl inte funka riktigt tidstypiskt.

Nordiska museet har ju också stor spännvidd, men kanske inte funkar att åka till Stockholm på måfå bara för att kolla. Men det kostar ju inget att maila och fråga om de har något foto från någon tidigare utställning som de kan tillhandahålla, och så beskriva hur det skulle användas förstås. Hittar du någon serviceminded människa som kanske har lite lite att göra, så kanske de bara tycker det är kul att kunna bistå och får du tillstånd att använda ett foto därifrån som de har upphovsrätten till, så är det ju inget förbjudet i det. Har du bara ett schysst foto att utgå från så kanske du kan greja till eller beskära ett lämpligt fotoobjekt så det får en egen prägel?

Hallwylska museet borde också kunna ha något klädesplagg i rätt stil, på deras hemsida finns till och med ett bildarkiv att söka bland. Kanske kan du skicka ut någon som bor närmare på uppdrag att fota om det finns ett särskilt utvalt objekt?

(Nu blev jag för övrigt jäkligt sugen på att besöka alla ställena själv. Inte del av det närmaste schemat dock.)
 
Senast ändrad:
Något museum kanske har något lämpligt att fotografera? Tjolöholms slott har ju t ex Dresses and Decadence som utställning året ut men det är från 1920-talet så lär väl inte funka riktigt tidstypiskt.

Nordiska museet har ju också stor spännvidd, men kanske inte funkar att åka till Stockholm på måfå bara för att kolla. Men det kostar ju inget att maila och fråga om de har något foto från någon tidigare utställning som de kan tillhandahålla, och så beskriva hur det skulle användas förstås. Hittar du någon serviceminded människa som kanske har lite lite att göra, så kanske de bara tycker det är kul att kunna bistå och får du tillstånd att använda ett foto därifrån som de har upphovsrätten till, så är det ju inget förbjudet i det. Har du bara ett schysst foto att utgå från så kanske du kan greja till eller beskära ett lämpligt fotoobjekt så det får en egen prägel?

Hallwylska museet borde också kunna ha något klädesplagg i rätt stil, på deras hemsida finns till och med ett bildarkiv att söka bland. Kanske kan du skicka ut någon som bor närmare på uppdrag att fota om det finns ett särskilt utvalt objekt?

(Nu blev jag för övrigt jäkligt sugen på att besöka alla ställena själv. Inte del av det närmaste schemat dock.)
Det är tyvärr generellt inte tillåtet att fotografera för kommersiellt bruk på museer. Man kan så klart fråga men större museer brukar ha som policy att bara tillåta foto för privat bruk tror jag.

TS: Det finns några bildbanker med fri användning, som t.ex. https://pixabay.com/ men jag skulle helt klart vilja ha något med mera personlig anknytning till boken.
 
Jag testade att söka på "lace" bara för skojs skull och fick ganska många uppslag som de här bara för att ta ett par exempel:

wedding-2665096_960_720.jpg

heart-529607_960_720.jpg

bride-4751542_960_720.jpg
 
Senast ändrad:
Spontant tänkte jag nåt gammalt foto på Gamla stan eller framför allt Slussen (vet inte varför just Slussen blev så starkt), men eftersom @bettysmatte inte ville ha svartvitt, så tycker jag att @kökshäxan kom med ett mycket passande förslag.
 
Tack båda för input :) !
Jo, jag funderar också på föremål. Den ena huvudpersonen är en sömmerska, så jag funderar på sybehör till exempel. Såklart gärna en bild på en fin aftonklänning. Men sedan uppstår problemet VAR jag ska hitta detta? Jag vill verkligen inte inkludera något "förbjudet" på mitt bokomslag, så jag antar att det allra säkraste sättet är att köpa föremål och fota dem. Jag får väl attackera loppisar med tanke på att hitta föremål till bokomslaget...... :)
Några detaljbilder på en gammal symaskin, med tyg under nålen, en fot som trampar... Om du inte vet att det bara var handsömnad hon sysslade med. Tror många äldre modeller förändrades så lite att det är svårt att se om den inte har exakta rätta åldern?

Fråga runt på hembygdsföreningar vad de kan ha liggande. Gissar de kan vara generösare med fotografering än stora museer. Lova att det skrivs ut var fotot är taget i utbyte? De kan ha äldre foton också. Som kanske kan beskäras eller plockas detaljer från om miljön runt är "fel".
 
Några detaljbilder på en gammal symaskin, med tyg under nålen, en fot som trampar... Om du inte vet att det bara var handsömnad hon sysslade med. Tror många äldre modeller förändrades så lite att det är svårt att se om den inte har exakta rätta åldern?

Fråga runt på hembygdsföreningar vad de kan ha liggande. Gissar de kan vara generösare med fotografering än stora museer. Lova att det skrivs ut var fotot är taget i utbyte? De kan ha äldre foton också. Som kanske kan beskäras eller plockas detaljer från om miljön runt är "fel".
Hrm.... Nu när du säger det. Jag undrar om inte mina föräldrar har kvar sin gamla antika symaskin? Ska kolla med mamma :) !
 
Åh, stort med ett bokomslag! Häftigt, men nervöst på samma gång kan jag tänka mig. En tanke - om omgivningen i handlingen är en rätt stor del av själva känslan i historien så är det inte alltid helt fel att vara lite mer bokstavlig med sitt omslag, om man kan få igenom känslan också tänker jag?

Har du photoshop? Då kan du ju rätt enkelt ta egna bilder eller hitta bilder man får använda och sedan göra om dem lite efter egna önskemål. Hittade den här klassiska symaskinen som var väldigt fin på Pixabay (man får söka runt en del för att vara helt 100% på att det inte är en stulen bild bara). Jag tycker krukan på bilden är tydligt modern, men efter en vända med konstgjord "åldring" av bilden syns den mindre.

uWkzDZc.jpg

Efter:
SDQqa8v.jpg


Något sånt här skulle ju också vara lätt att ta bort lysröret ur, för att få den tidsenlig-ish eller så nära att ingen slår bakut i alla fall, och så kan man mixtra lite om man inte vill att en "rörig" bild skall ta över för mycket. Det vore lite coolt med att ha röken pysa ned på titeln/författarnamnet, men det kanske inte är känslan du vill förmedla.
loco-4708403_960_720.jpg


Personligen tycker jag det är viktigt att texten på omslaget är lätt att läsa också. Och jag är inget fan av att ha flera olika fonter, och blir lite sur om ryggen inte är lätt att läsa på en armlängds avstånd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp