Bombardera mig med kreativa förslag: Mitt bokomslag!!

Åh, stort med ett bokomslag! Häftigt, men nervöst på samma gång kan jag tänka mig. En tanke - om omgivningen i handlingen är en rätt stor del av själva känslan i historien så är det inte alltid helt fel att vara lite mer bokstavlig med sitt omslag, om man kan få igenom känslan också tänker jag?

Har du photoshop? Då kan du ju rätt enkelt ta egna bilder eller hitta bilder man får använda och sedan göra om dem lite efter egna önskemål. Hittade den här klassiska symaskinen som var väldigt fin på Pixabay (man får söka runt en del för att vara helt 100% på att det inte är en stulen bild bara). Jag tycker krukan på bilden är tydligt modern, men efter en vända med konstgjord "åldring" av bilden syns den mindre.

uWkzDZc.jpg

Efter:
SDQqa8v.jpg


Något sånt här skulle ju också vara lätt att ta bort lysröret ur, för att få den tidsenlig-ish eller så nära att ingen slår bakut i alla fall, och så kan man mixtra lite om man inte vill att en "rörig" bild skall ta över för mycket. Det vore lite coolt med att ha röken pysa ned på titeln/författarnamnet, men det kanske inte är känslan du vill förmedla.
loco-4708403_960_720.jpg


Personligen tycker jag det är viktigt att texten på omslaget är lätt att läsa också. Och jag är inget fan av att ha flera olika fonter, och blir lite sur om ryggen inte är lätt att läsa på en armlängds avstånd.

Den med tåget var jättefin!
 
Jodå, de har den gamla symaskinen kvar. Pappa skulle kolla på om det gick att få ut den ur förrådet på något smidigt vis. Den står såklart längst in, bakom en massa bråte. Det är ju inget man precis använder dagligen längre...... ;) Men om han lyckas så känns det som om symaskinen skulle kunna vara en stor del av omslagets bild. Sedan kan jag säkert hitta några fina gamla tyger på loppis som kan vara med på bild :) !
 
Jodå, de har den gamla symaskinen kvar. Pappa skulle kolla på om det gick att få ut den ur förrådet på något smidigt vis. Den står såklart längst in, bakom en massa bråte. Det är ju inget man precis använder dagligen längre...... ;) Men om han lyckas så känns det som om symaskinen skulle kunna vara en stor del av omslagets bild. Sedan kan jag säkert hitta några fina gamla tyger på loppis som kan vara med på bild :) !
Annars får du utlysa en fototävling här på buke, där vinnaren får en bok 😊
 
Min bok handlar om ett antal personer i Stockholm på slutet av 1800-talet. Berättelsen kan väl sägas vara ett romantiskt historiskt drama.... ;) Glädje och tårar. Kärlek och svek. Personerna rör sig både i arbetarklass och medelklass. Nu har jag försökt läsa mig till lite vad ett bokomslag ska förmedla, och det "ska" då hellre vara känslan än handlingen som man får en inblick i. Hur skulle ni vilja att ett sådant bokomslag skulle se ut för att locka er? Jag funderar nu på att fota något själv, så gärna förslag på föremål och dylikt som skulle kunna passa. Bokens målgrupp är i första hand kvinnor från övre tonåren och uppåt, föreställer jag mig.

Jag är bra på ord, men kanske mindre bra på att komponera bilder. Hjälp tack :) !!

Finns det ingen förening eller liknande där du bor där medlemmarna har historiska kläder eller nygjorda kläder i gammal stil? Då kanske du kan övertala någon/ några att ställa upp för foto alternativt bara få låna kläder att fota. Eller kanske någon fri teatergrupp som gjort någon historisk uppsättning och har kläder och rekvisita? Båda alternativen kan ju vara värda att åka en bit för.

Vid en sökning så hittade jag svenska 1800-talsdälskapet www.1800.se De har några royaltyfria kort på personer i kläder i gammaldags stil.
 
Senast ändrad:
Finns det ingen förening eller liknande där du bor där medlemmarna har historiska kläder eller nygjorda kläder i gammal stil? Då kanske du kan övertala någon/ några att ställa upp för foto alternativt bara få låna kläder att fota. Eller kanske någon fri teatergrupp som gjort någon historisk uppsättning och har kläder och rekvisita? Båda alternativen kan ju vara värda att åka en bit för.

Vid en sökning så hittade jag svenska 1800-talsdälskapet www.1800.se De har några royaltyfria kort på personer i kläder i gammaldags stil.
Just nu går tankarna åt att använda symaskinen som "bakgrund" och att kanske hitta tyger/klädesplagg som kan draperas lite snyggt över den. Det står ju liksom "Singer" med jättebokstäver på ett par ställen så jag antar att jag på något snyggt sätt måste dölja detta. Antingen med hur jag zoomar eller vinklar bilden. Eller att jag faktiskt döljer det med tyger eller plagg.

Bilderna på 1800-talssällskapets, sida som du hittade, var det bara de få bilder som fanns "utspridda" över hemsidan eller fanns det något fotogalleri där som jag missade?
 
Singer finns ju fortfarande?
Ja visst. Men jämför med om du har ett foto av en gammal stad, eller ett nytaget foto av hur en stad såg ut förr. Ser du en bil på gatan så kommer du att kunna identifiera vilket bilmärke det är. Du kan se butiksskyltar med namn som kanske fortfarande finns och kanske reklamskyltar med. Jag är tveksam till att det skulle gå in någon varumärkeslag eller vad det nu kan tänkas vara där. Men jag är absolut ingen expert.
 
Jag är tveksam till att det skulle gå in någon varumärkeslag eller vad det nu kan tänkas vara där. Men jag är absolut ingen expert.
Jag vet faktiskt inte heller säkert. Men det hade ju varit jättetrist att trycka upp ett gäng böcker och sedan få reda på att det inte var okej. Då är det ju bättre att täcka över - snyggt - i förebyggande syfte, tänker jag.....
 
Förstår inte heller varför täcka över?
Singer är ju så gammalt att det inte är något anmärkningsvärt historiskt fel.

Bara att fota föremålen på det sättet har väl inte att göra med syftet med varumärkesskyddet? (Då skulle ju inte folk få köra med Volvobilar i film osv. Inte med någon bil för alla har ju märken...) Handlar väl inte om att märket bara råkar synas, utan om det nyttjas för ekonomisk vinning eller om det missbrukas så ägarens värde av det skadas etc.
 
Förstår inte heller varför täcka över?
Singer är ju så gammalt att det inte är något anmärkningsvärt historiskt fel.

Bara att fota föremålen på det sättet har väl inte att göra med syftet med varumärkesskyddet? (Då skulle ju inte folk få köra med Volvobilar i film osv. Inte med någon bil för alla har ju märken...) Handlar väl inte om att märket bara råkar synas, utan om det nyttjas för ekonomisk vinning eller om det missbrukas så ägarens värde av det skadas etc.
Jag tänker inte på att det skulle vara ett historiskt fel. Singer är helt rätt - tidsmässigt.

Dock är det frågan om jag får använda ett varumärke i ett kommersiellt syfte, och jag tycker att det känns väldigt osäkert. När man googlar finns det dessutom mycket tveksamheter kring detta. Jag vill verkligen inte stå där med en bunta upptryckta böcker som sedan måste tryckas om, eftersom jag betalar för hela kalaset kring boken själv.

Se exempel på diskussioner kring detta:

https://www.fotosidan.se/forum/threads/varumärke-på-bokomslag.49639/

https://lawline.se/answers/far-jag-...och-anvanda-dessa-bilder-i-kommersiellt-syfte
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp